Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Kost och vätska för längdskidåkare referens; SISU idrottsböcker Längdskidåkning  En av de mest krävande aktiviteter  Stora muskelgrupper används  10-

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Kost och vätska för längdskidåkare referens; SISU idrottsböcker Längdskidåkning  En av de mest krävande aktiviteter  Stora muskelgrupper används  10-"— Presentationens avskrift:

1 Kost och vätska för längdskidåkare referens; SISU idrottsböcker Längdskidåkning  En av de mest krävande aktiviteter  Stora muskelgrupper används  ggr mer energi än vid vila Fysiologi  Muskler kan anv. både kolhydrater och fett som energi - glykogen  Hjärnan använder i normalfallet endast kolhydrater som energi  Kroppens depåer; - fett ca kcal - kolhydrater ca kcal  Kolhydratintaget – mest från stärkelse och maximalt 10 energiprocent från socker – 5-10g/kg kroppsvikt – jämn blodsockerhalt och upprätthålla glykogenförrådet  Lågintensiv träning förbränner fett  Högintensiv träning förbrukar glykogen  Lågt blodsocker – trött, ofokuserad, tappar teknik och koordination Marita wikner

2 Dag 1 Tömning: hårt träningspass 2 timmar Dag 2-4 Uppladdning: lugn träning Dagsmeny: dag 2-4 (Tallriksmodellen) Frukost - 1,5 port (50 g gryn) havregrynsgröt eller 1,5 dl flingor - 2 dl mjölk - 1 banan - 1 glas apelsinjuice - 3 smörgåsar med mager mjukost Mellanmål - 1 banan - 2 smörgåsar med skinka Förberedelse för tävling (Beräknat för en man ca 70 kg) Marita wikner

3 Dagsmeny: dag 2-4 forts. Lunch - 2,5 port (175 g okokt) pasta med kött eller fisk - 1 fralla - 1 apelsin - Vatten Middag - 2,5 port (175 g okokt) pasta med kött eller fisk - 1 fralla - 1 apelsin - Vatten Kvällsmål - 1 dl müsli eller flingor - 2,5 dl fil eller mjölk - 1 äpple Förberedelse för tävling forts. Marita wikner

4 Dag 5 Tävlingsdagen  3-4 timmar före start grötfrukost eller flingor och müsli  1-2 timmar innan vitt bröd med marmelad och en frukt  Näring regelbundet under loppet redan första timmen, kolhydrat rika exv. sportdryck, russin, banan eller kolhydratgeler Efter tävlingen  Mellanmål direkt efter exv. 1 Yalla drickyoghurt, 1 risifrutti och mycket vätska 150%  Lagat mål mat inom 1 timme Förberedelse för tävling forts. Marita wikner


Ladda ner ppt "Kost och vätska för längdskidåkare referens; SISU idrottsböcker Längdskidåkning  En av de mest krävande aktiviteter  Stora muskelgrupper används  10-"

Liknande presentationer


Google-annonser