Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Idrott och Hälsa Kroppen Träning Hälsa och kost Allemansrätten.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Idrott och Hälsa Kroppen Träning Hälsa och kost Allemansrätten."— Presentationens avskrift:

1 Idrott och Hälsa Kroppen Träning Hälsa och kost Allemansrätten

2 Kroppen

3 Motorik: GrovmotorikFinmotorik

4 Skelettet:  206 ben  Styrketräning  lätt belastning  Skelettet ger kroppen stöd och stadga  Skelettbenen = fästen för muskler och senor  Skelettet skyddar ömtåliga organ  Skelettbenen stärks  aktivitet, kost

5 Leder:  Leder  röra oss åt olika håll  Lederna mår bra och stärks av träning  Vi har olika typer av leder : 1. Kulled 2. Gång-järns led 3. Vridled 4. Två – axlad led

6 Muskler:  Fler 300 muskler  Muskler = röra oss  Skydd för skelett och leder  Stärks vid träning  Viljestyrda och icke viljestyrda muskler  Dynamiskt  Statiskt

7

8 Träning

9 Uppvärmning:  Förberedelse  Smörjning av lederna  ”elasticitet” = rörlighet  Prestationsförmågan  Skaderisken minskar  Anpassa uppvärmningsövningarna

10 Koordinationsträning:  Är sammarbete mellan nerver och muskler  Tränas genom redskapsbanor, aerobics  Koordination kan och ska vi träna hela livet

11 Rörlighetsträning:  Tänjning  Stretching (15-60) sek  Undvika skador  Förbättra prestationsförmågan och tekniken  Ger bättre blodcirkulation

12 Styrketräning  Stärker musklerna  Skelettet blir starkare  Motverkar belastningsskador  Bra för rehabilitering av skador  Ger bra motion  Styrketräna: 1. Kroppen som belastning 2. Träning med yttre belastning  Ca 15 år

13 Uthållighetsträning  Aktivitet under en längre tid  Uthålligheten = syreupptagnings förmåga  Hur förbättrar vi vår uthållighet?

14 Motion  Musklerna blir starkare  Du mår bättre  Hälsosam i vardagen  Koncentrationsförmåga ökar  orkar mer  Det minskar stress  Självförtroendet ökar  Du träffar kompisar

15 Hur mycket motionering?  60 minuter om dagen, 2-3 gånger i veckan  Roligt  Vardaglig motion

16 Hälsa och kost

17 Hälsa  Kroppslig och själslig hälsa  Påverka: 1. Kost 2. Motion 3. Sömn 4. Stress

18 Kost:  Träning och muskelarbete kräver energi  Mat och dryck  energi  Individuellt och fysisk aktivitet  Energibalans  Främsta näringsämnena: 1. Kolhydrater 2. Fetter 3. Protein  Ät regelbundet och varierat  Frukosten!

19 Kolhydrater  Används vid hårt muskelarbete  Långsamma 1. fullkornsprodukter 2. frukt 3. grönsaker  Snabba kolhydrater 1. vitt bröd 2. vit pasta 3. godis 4. läsk

20 Fetter  Energireserv vid hårt arbete längre än 1 timme  Isoleringsmaterial i kroppen  Nyttiga fetter 1. Avokado 2. Lax 3. nötter  Onyttiga fetter 1. Kakor 2. chips

21 Protein  Bygger och reparerar muskelceller  Bibehåller och bygger upp muskelmassa  Finns i t.ex. mjölk, ägg, kött, fisk, fågel, bönor och linser

22 Tallriksmodellen Normalt fysiskt aktiv personElitidrottare

23 Allemansrätten  ”Inte röra, inte förstöra” (Naturvårdsverket, 2013)  Gör det möjligt för oss att röra oss fritt i naturen  Krav  hänsyn och varsamhet mot natur, djurliv, markägare och medmänniskor


Ladda ner ppt "Idrott och Hälsa Kroppen Träning Hälsa och kost Allemansrätten."

Liknande presentationer


Google-annonser