Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

KÄLLKRITIK & INFORMATIONSSÖKNING. UNDRA/VAD VILL JAG VETA: Vad är problemet/syftet med uppgiften? Ställ frågor om ämnet! Vad behöver du för information.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "KÄLLKRITIK & INFORMATIONSSÖKNING. UNDRA/VAD VILL JAG VETA: Vad är problemet/syftet med uppgiften? Ställ frågor om ämnet! Vad behöver du för information."— Presentationens avskrift:

1 KÄLLKRITIK & INFORMATIONSSÖKNING

2 UNDRA/VAD VILL JAG VETA: Vad är problemet/syftet med uppgiften? Ställ frågor om ämnet! Vad behöver du för information. Bra att göra en tankekarta.

3 GRÄVA/VAD FÅR JAG REDA PÅ DET: Sök information. Skaffa dig överblick över ämnet. Börja gärna med NE och andra uppslagsböcker. Gå vidare till specialuppslagsböcker, böcker i ämnet, tidnings- och tidskriftsartiklar, databaser och sökmotorer på Internet. Sök även i bibliotekskatalogen.

4 GRUNNA/VARFÖR ÄR DET SÅ HÄR: Gå igen materialet som du har samlat på dig. Fundera ut vilka källor som är bäst. Fundera på hur ditt färdiga arbete skulle kunna se ut.

5 LAGRA/KAN JAG FÅ REDA PÅ MER: Samla all information du har hittat. Låna böcker, kopiera artiklar, skriv ut information från Internet. Läs igenom ditt material. Anteckna! Glöm ej att skriva upp alla källor du använt.

6 ANVÄND/ÄR DET SANT: Granska alla texter kritiskt. Vem har skrivit. Kan man lita på informationen. Sammanställ ditt material.

7 NOTERA/VAD TYCKER JAG: Är informationen tillräcklig, är det de här du vill få fram. Har du fått med de viktigaste källorna. Stämmer materialet överens med din frågeställning. Reflektera över arbetet och resultatet.

8 KÄLLKRITIK

9 Några punkter att tänka på när du söker information på nätet och granskar en hemsida. Vem är författaren? Hittar man någon författare, är det en person, företag eller institution. Är sidan trovärdig. Hur aktuell är informationen? Kolla alltid när sidan senast uppdaterades. Det är viktigt om du är beroende av det senaste inom ett område.

10 Kan man lita på informationen? Ställ dig de här frågorna: Vem skrev detta, varför skrev hon/han det, vad vill de att jag ska tycka eller tro, varför ska jag tro på detta, vem vänder sig informationen till, vad vill författaren uppnå med sin text, innehåller informationen fakta eller åsikter.

11 Webbsidans adress avslöjar ofta en del om vilka som ligger bakom informationen. Detta ser man på hur adressen slutar..gov – en statlig myndighet i USA..edu – ett universitet ligger förmodligen bakom informationen..org – denna sida tillhör någon form av organisation..com – ett kommersiellt företag ligger bakom sidan. ~ - tildetecknet visar oftast att sidan är gjord av en privatperson.

12 Ta fram olika sidor som speglar ditt ämne på olika sätt. Läs och jämför sidorna och informationen. Hur skiljer sig dom åt eller är dom lika.

13 KÄLLFÖRTECKNING/ LITTERATURFÖRTECKNING

14 Källförteckning bör delas upp i - tryckta källor (litteratur, artiklar) – övriga källor (Internet, intervjuer, enkäter, studiebesök)

15 Tryckta källor skriver man följande: Litteratur: författare, tryckår, titel, förlag, förlagsort. Henriksson, Alf (1982).Verskonstens ABC. Stockholm, Atlantis

16 Artiklar tidningar: Författare, artikelrubrik, tidning, datum.Andersson, Anders, High School i USA, Hallandsposten

17 Tidskrifter Författare, artikelrubrik, tidning, årtal, nummer och sidor. Eriksson, Bo, Lützen 1632, Allt om historia, 2008:

18 Internet: Ange exakt hemsida och länk till sidan du hämtat material från. Ange datum och tid när du var inne på sidan. Detta eftersom sidor på Internet ändras ganska ofta. Tryck ut sidan och bifoga ditt arbete som extra säkerhet.

19 Internet Sidans/artikelns författare, rubrik, adress. Vem/vilka som ligger bakom sidan och när informationen hämtades Helena Norman, Positivt att elevers rätt stärksi skollagsförslag, Skolverket, uppdaterad , hämtad


Ladda ner ppt "KÄLLKRITIK & INFORMATIONSSÖKNING. UNDRA/VAD VILL JAG VETA: Vad är problemet/syftet med uppgiften? Ställ frågor om ämnet! Vad behöver du för information."

Liknande presentationer


Google-annonser