Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

ÅA/Ped.inst. PETRI SALO Åbo Akademi i Vasa KONTINUITET INDI VIDSAM FUND FÖRÄNDRING LÄRANDETS PARADOX Man lär sig för att kunna fungera i ett samfund eller.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "ÅA/Ped.inst. PETRI SALO Åbo Akademi i Vasa KONTINUITET INDI VIDSAM FUND FÖRÄNDRING LÄRANDETS PARADOX Man lär sig för att kunna fungera i ett samfund eller."— Presentationens avskrift:

1 ÅA/Ped.inst. PETRI SALO Åbo Akademi i Vasa KONTINUITET INDI VIDSAM FUND FÖRÄNDRING LÄRANDETS PARADOX Man lär sig för att kunna fungera i ett samfund eller en organisation Man lär sig för att att som individ klara sig i vardagen, i det sociala umgänget, på arbetsmarknaden Det man lär sig möjliggör/ tvingar en att förändra och utveckla ens tänkande,förhållningssätt Det man lär sig leder till att man kommer med förändrings- och utvecklingsförslag Anpassande inlärning Förändrande inlärning Vuxenpedagogisk forskning

2 ÅA/Ped.inst. the relationship between learning and change... paradoxes are inherent.. learning is a response to change, but also creates it learning is a mechanism of adaptation, but it also has the capacity to evoke it people learn to be safe, but learning is also a risk-taking activity Paradoxes of learning (Peter Jarvis 1992)

3 ÅA/Ped.inst. SOCIALT KAPITAL Nätverk, föreningsliv, familjen, vänner Social dimension IDENTITETSKAPITAL Självkänsla, förmåga att förverkliga sig själv Etnisk-kulturell dimension HÄLSA OCH VÄLMÅENDE HUMANKAPITAL Utbildning, kvalifikationer, kunskaper och färdigheter Politisk dimension

4 ÅA/Ped.inst. KONTINUITET INDI VIDSAM FUND FÖRÄNDRING Anpassande inlärning Förändrande inlärning Human kapital Socialt kapital Identitetskapital Vad kunde jag vara? Identitetskapital Vem är jag?

5 ÅA/Ped.inst. REGULATION SUBJECTIVEOBJECTIVE RADICAL CHANGE BURRELL AND MORGAN 1979: S OCIOLOGICAL ANALYSIS AND ORGANIZATIONAL PARADIGMS Functionalistic paradigm Radical functionalist paradigm Radical humanist paradigm Interpretive paradigm conciousness structure of culture of society Must be Be-ing Can be Will be

6 ÅA/Ped.inst. Individually oriented Collectively oriented Schuller et al. 2002: The benefits of learning Opposing social order Not opposing social order AE raising standard of living for handicapped, immigrants, prisoners, single parents AE offered an a purely commercial basis Change through mental/behavioural improvements Community education/action Trade unions Feminist organization

7 ÅA/Ped.inst. SUSTAINING INDIVIDUAL COMMUNITY TRANSFORMING Social fabric Self-maintenance Personal change Community activism Schuller et al. 2002: The benefits of learning

8 ÅA/Ped.inst.

9

10 Manninen, J

11


Ladda ner ppt "ÅA/Ped.inst. PETRI SALO Åbo Akademi i Vasa KONTINUITET INDI VIDSAM FUND FÖRÄNDRING LÄRANDETS PARADOX Man lär sig för att kunna fungera i ett samfund eller."

Liknande presentationer


Google-annonser