Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

LÄRANDETS PARADOX FÖRÄNDRING INDI VID SAM FUND KONTINUITET

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "LÄRANDETS PARADOX FÖRÄNDRING INDI VID SAM FUND KONTINUITET"— Presentationens avskrift:

1 LÄRANDETS PARADOX FÖRÄNDRING INDI VID SAM FUND KONTINUITET
Förändrande inlärning FÖRÄNDRING Det man lär sig möjliggör/ tvingar en att förändra och utveckla ens tänkande,förhållningssätt Det man lär sig leder till att man kommer med förändrings- och utvecklingsförslag INDI VID SAM FUND Man lär sig för att att som individ klara sig i vardagen, i det sociala umgänget, på arbetsmarknaden Man lär sig för att kunna fungera i ett samfund eller en organisation KONTINUITET Anpassande inlärning PETRI SALO Vuxenpedagogisk forskning ÅA/Ped.inst. Åbo Akademi i Vasa

2 Paradoxes of learning (Peter Jarvis 1992)
the relationship between learning and change... paradoxes are inherent .. learning is a response to change, but also creates it learning is a mechanism of adaptation, but it also has the capacity to evoke it people learn to be safe, but learning is also a risk-taking activity ÅA/Ped.inst. ÅA/Ped.inst. ÅA/Ped.inst.

3 HÄLSA OCH VÄLMÅENDE IDENTITETSKAPITAL Självkänsla, förmåga att
förverkliga sig själv Etnisk-kulturell dimension HÄLSA OCH VÄLMÅENDE HUMANKAPITAL Utbildning, kvalifikationer, kunskaper och färdigheter Politisk dimension SOCIALT KAPITAL Nätverk, föreningsliv, familjen, vänner Social dimension ÅA/Ped.inst. ÅA/Ped.inst. ÅA/Ped.inst.

4 FÖRÄNDRING Socialt kapital INDI VID SAM FUND Human kapital KONTINUITET
Förändrande inlärning FÖRÄNDRING Identitetskapital Vad kunde jag vara? Socialt kapital INDI VID SAM FUND Identitetskapital Vem är jag? Human kapital KONTINUITET Anpassande inlärning ÅA/Ped.inst.

5 RADICAL CHANGE SUBJECTIVE OBJECTIVE REGULATION conciousness structure
BURRELL AND MORGAN 1979: SOCIOLOGICAL ANALYSIS AND ORGANIZATIONAL PARADIGMS conciousness structure RADICAL CHANGE Can be Will be Radical humanist paradigm Radical functionalist paradigm SUBJECTIVE OBJECTIVE Interpretive paradigm Functionalistic paradigm Be-ing Must be of culture of society REGULATION ÅA/Ped.inst.

6 Individually oriented Collectively oriented
Schuller et al. 2002: The benefits of learning Opposing social order Change through mental/behavioural improvements Community education/action Trade unions Feminist organization Individually oriented Collectively oriented AE raising standard of living for handicapped, immigrants, prisoners, single parents AE offered an a purely commercial basis Not opposing social order ÅA/Ped.inst.

7 Schuller et al. 2002: The benefits of learning
TRANSFORMING Personal change Community activism INDIVIDUAL COMMUNITY Self-maintenance Social fabric SUSTAINING ÅA/Ped.inst.

8 ÅA/Ped.inst.

9 ÅA/Ped.inst.

10 Manninen, J

11 Manninen, J


Ladda ner ppt "LÄRANDETS PARADOX FÖRÄNDRING INDI VID SAM FUND KONTINUITET"

Liknande presentationer


Google-annonser