Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Lösningsfokuserat arbetssätt

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Lösningsfokuserat arbetssätt"— Presentationens avskrift:

1 Lösningsfokuserat arbetssätt
Anna Gartvall

2 Everyone is a potential winner. Some people are disguised as losers
Everyone is a potential winner. Some people are disguised as losers. Don’t let their appearances fool you. Kenneth Blanchard and Spencer Johnsson

3 En passion! Vad är det för styrkor, resurser och goda egenskaper hos dig själv, som du kommer i kontakt med och använder dig av när du ägnar dig åt din passion? Om dessa drag hos dig skulle komma att spela en större roll i ditt arbete, hur skulle dina kollegor märka det, vad skulle de se dig göra?

4 Lösningsfokuserad korttidsterapi
Steve De Shazer Insoo Kim Berg

5 Grundantaganden Alla människor är motiverade och det är vår uppgift att ta reda på till vad. Små steg kan leda till stora förändringar. Alla människor gör saker som är bra för dem. Det finns inga omotiverade människor. Det finns bara människor som vi inte vet vad dom vill… än….Motivation är ingen inneboende eg enskap utan vi väljer att se den som en del av relationen mellan oss och klienten. 2. Snöbollseffekten 3. Om vi utgår från detta kommer vi att ha glasögon på oss som hjälper oss att se styrkor, resurser och goda egenskaper hos våra klienter trots att de befinner sig en svår situation.

6 Grundantaganden Förändring är kontinuerlig och ofrånkomlig
Förändring sker och märks alltid i sociala sammanhang och i samspel med andra människor. Lösningen är inte nödvändigtvis direkt kopplad till problemet. 1. Vi kan inte bada i samma flod två gånger. 2. Händer det att ni har en riktigt bra dag- när ni känner er på topp? Hur många av er märker om ni har en bra dag? Hur många av er skulle säga att era vänner märker om ni har en bra dag? Även förändring i form av tankar och känslor märks i form av handlig. Det är för att vi läcker, det syns på oss, vi lider av vad Harry Korman kallar för mental inkontinens.

7 Tre regler Om det fungerar, gör mer av det!
Om det inte fungerar, gör något annat! Om det inte är trasigt, försök inte laga det!

8 Vad vill klienten? Man kan utforska vad klienten vill och vad av det som du kan medverka till utifrån vad du jobbar med Problemet är inte att se vad som skulle vara bra för den här personen – det lär man sig snabbt att se Problemet är att det är så svårt att få folk att göra det som man säger åt dom att göra Leading from behind

9 Plattform Viktigt Möjligt

10 Nobody is perfect, and this applies to our problems as well as everything else. If no one can ”do” their problems perfectly there must always be times when they don´t do them so well…

11 Vad händer redan? När man söker hjälp har man redan kämpat med det ett tag. Det flesta har redan kommit en bit på väg. Om man frågar. Hur gjorde du det? Vad av det du provat funkar bäst? Vem är till hjälp? Om man ser att man redan kommit en bit på väg så känns nästa steg lite lättare Inga problem händer hela tiden - det finns alltid undantag som man kan använda sig av.

12 The art of being wise is the art of knowing what to overlook.
William James, philosopher and psychologist

13 Vad händer redan? Lägesskala
Om 10 är att allt är precis så bra som du vill att det skall vara och 0 är när du fick den här tiden, var skulle du säga att saker och ting är idag? Vad är det som gör att du är på x och inte på 0? Undantag finns alltid. Undantagen är det vi har att bygga på. 96% Delar händer redan. Vad mer?

14 Du och ditt arbete Vad i ditt arbete är du mest nöjd med sedan i julas och fram till idag? Vad skulle kunna hända innan semestern som var ett tecken för dig på att din utveckling går framåt? Vad är det absolut minsta du kan göra de närmsta två veckorna som ökar chanserna för att det skall hända?

15 Lösningsfokus i arbetsinriktad rehabilitering
Det ger hopp och möjlighet att se små förändringar i rätt riktning. Det hjälper oss att synliggöra och arbeta med dubbla agendor. Det hjälper oss att bibehålla klienten i fokus i regelstyrda sammanhang.

16 Det underlättar för oss att möta och samarbeta med :
Ofrivilliga och till synes omotiverade människor Människor med lång erfarenhet av kontakt med myndigheter.

17 The difference between a flowergirl and a princess is not how she acts, but how she is treated.
Elisa Dolittle in Pygmalion by George Bernard Shaw

18 Anna Gartvall Göteborgs institut för lösningsfokus Skeppsbroplatsen Göteborg


Ladda ner ppt "Lösningsfokuserat arbetssätt"

Liknande presentationer


Google-annonser