Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

1 ACT – Att hantera stress och främja hälsa Träff 3 – Livskompassen Fredrik Livheim www.livskompass.se Kursledare.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "1 ACT – Att hantera stress och främja hälsa Träff 3 – Livskompassen Fredrik Livheim www.livskompass.se Kursledare."— Presentationens avskrift:

1 1 ACT – Att hantera stress och främja hälsa Träff 3 – Livskompassen Fredrik Livheim Kursledare

2 2 Förra träffens ”veckans tanke” ”Livet är inte ett problem som ska lösas utan en verklighet som ska upplevas” ”Livet är inte ett problem som ska lösas utan en verklighet som ska upplevas” - Søren Kierkegaard ( )

3 3 TRÄFF 1 & 2  Träff 1 Vad är stress? Vad är stress? Ska jag förändra eller acceptera? Ska jag förändra eller acceptera?  Träff 2 Att undvika tankar och känslor Att undvika tankar och känslor Tänkandet kan skapa lidande Tänkandet kan skapa lidande Medveten närvaro Medveten närvaro  Öva hemma

4 4 Hur mycket har du övat? 1. Medveten närvaroMax X + X poäng a) Övning 1 eller 2 minst fem gånger/vecka Max X poäng (5 poäng/vecka) b) Välj någon vardags sak och öva på att vara extremt närvarande Max X poäng (om minst fem dagar/vecka, 4p om fyra dagar/vecka o s v) 2. AcceptansMax X poäng Vad händer när du kämpar? Vad händer när du accepterar? Max X poäng (2 poäng/vecka) 3. Motion Max X poäng Gärna minst 30 minuter rask promenad två gånger/vecka Max X poäng (2 poäng/vecka) 4. FörändringMaxX poäng Finns det något du vill förändra? Arbetsbörda? Översikt? Relationer? Max X poäng (bedöm själv vilken poäng du ger dig, 4 = stora förändringar) Totalt max X p

5 5 Övat hemma NamnCD (X p) Närvaro Acceptans Motion Förändring Totalt

6 6 Acceptans - En praktisk övning

7 7 Träff 3 - Översikt Livskompassen Livskompassen - Egna livskompasser - Egna livskompasser - Att möta mig själv som 90-åring - Att möta mig själv som 90-åring - Livsutrymme och balans - Livsutrymme och balans  Öva hemma

8 8 De coola, viktiga sakerna som verkligen spelar roll i livet – Din livskompass

9 9 Mål och mening på vår färd…

10 10 Veckans tanke ” Om du inte vet vart du ska, spelar det ingen roll vilken väg du tar.” - Alice i underlandet, Lewis Caroll, 1865

11 11 En livsriktning är som en fyr långt bort. Den vägleder dig genom stormen.

12 12 11 Livskompassen

13 13 Relationer - Tips för områden i din Livskompass Vilka är dina livsriktningar och din värdegrund? Hur vill du vara och vad vill du ha ut av dina relationer? Tänk att allt är möjligt, ett under har inträffat. Skriv helst livsriktningar som du alltid kan utvecklas mot och som kan gälla livet ut. Att bli gift kan vara ett mål du har i livet men att vara en kärleksfull, ärlig och älskande partner speglar din livsriktning. Området relationer kan t ex innehålla:  Intima relationer/nära relationer/parrelationer: Beskriv hur du vill vara i en nära relation. Skriv vilken typ av förhållande du vill ha. Försök fokusera på din roll i relationen.  Familjerelationer: Beskriv hur du vill vara som bror/syster, far/mor, son /dotter. Beskriv vilka kvaliteter du vill ha i dessa relationer. Beskriv hur du skulle behandla andra i dessa relationer om du vore ditt perfekta jag.  Vänner/socialt liv: Skriv vad det innebär att vara en god vän. Hur skulle du bete dig om du hade möjlighet att vara en perfekt vän? Försök beskriva ett idealiskt vänskapsförhållande.

14 14 Fritid - Tips för områden i din Livskompass Vilka är dina livsriktningar och din värdegrund? Hur vill du vara och vad vill du ha ut av din fritid? Tänk att allt är möjligt, ett under har inträffat. Området fritid kan t ex innehålla:  Fritidsaktiviteter: Beskriv den sorts liv du vill leva på din fritid. Ta med intressen, hobbies, sporter och fritidsaktiviteter.  Egen tid, andlighet och harmoni: Med detta menas helt enkelt det du tycker att det betyder. Uppleva naturen? Gå i kyrkan? Meditera? Vara ensam en kväll?  Samhällsengagemang: Vill du påverka samhället du lever i eller hjälpa andra? I så fall, vad är viktigt för dig?

15 15 Arbete/utbildning - Tips för områden i din Livskompass Vilka är dina livsriktningar och din värdegrund? Hur vill du vara och vad vill du ha ut av arbete eller utbildning? Tänk att allt är möjligt, ett under har inträffat. Området arbete/utbildning kan t ex innehålla:  Arbete: Vilken typ av arbete vill du ha? Skriv varför detta perfekta arbete tilltalar dig. Vilken typ av medarbetare vill du vara? Hur vill du att dina arbetsrelationer ska se ut?  Utbildning och personlig utveckling: Vad vill du utbilda dig inom? Vad är viktigt i ditt liv? Vad är du nyfiken på? Varför vill du utbilda dig överhuvudtaget?

16 16 Hälsa - Tips för områden i din Livskompass Vilka är dina livsriktningar och din värdegrund? Hur vill du ta hand om dig själv? Tänk att allt är möjligt, ett under har inträffat. Området hälsa kan t ex innehålla:  Skriv ner dina livsriktningar som är kopplade till att bibehålla din fysiska hälsa. Skriv om ämnen som handlar om hälsan, som t ex sömn, rökning, motion och mat.

17 17

18 18 11 Livskompassen RELATIONER Nära Relationer Älskande partner Frihet/utveckling Sex och utforskande Roligt tillsammans Familjerelationer Rak och ärlig kommunikation Skapa trygghet Sammanhållning Vänner/socialt liv Kontakt, stöd, förtroende Roligt tillsammans Fritidsaktiviteter Umgås med vänner Segla, vara i naturen Variera mig Slappa Party, resa Egen tid, andlighet Medveten närvaro Hem att trivas i Leva fullt ut, bada Samhällsengagemang Skapa en bättre värld Vänliga gester Tycka till om saker ARBETE/UTBILDNING Arbete Förändra världen Välbetalt, stimulerande Kul kollegor, resor Hela tiden lära mer Resor, undervisa Utbildning Lära mer hela tiden Bli visare och mer älskande HÄLSA Bra och varierad mat Tillräckligt med sömn Regelbunden träning Regelbunden sex Regelbunden beröring Hålla mig ren och fräsch

19 19 90 år!!!

20 20 Börja med att stå med fötterna ihop. Flytta ut vänster fot så att du står med axelbredd mellan fötterna. 1. Hjorten - luta dig framåt, spana upp mot bergen långt bort 2. Björnen – fäll överkroppen, luta dig framåt, häng m. huvudet 2. Björnen – fäll överkroppen, luta dig framåt, häng m. huvudet 3. Apan - händerna mellan benen, skopa upp, ge, släpp ner 4. Tranan - sträck armarna uppåt, stå på tå 5. Örnen - cirkel bakåt, runt tills framför kroppen i höjd med hjärtat, släpp ner armarna och stäng vingarna genom att ta dem till kroppen. Kliv tillbaka med vänster fot så att fötterna står ihop. De fem djuren - En Qi Gong övning

21 21 11 Din livskompass senaste veckan Skapa sammanhållning i familjen Skaffa en nära relation Roligt tillsammans med vänner Vara i naturen Leva fullt ut, t ex bada Hem att trivas i Regelbunden sex Tillräckligt med sömn Regelbunden träning Bra och varierad mat Se till att ha roligt på jobbet Bidra till något viktigt Hela tiden lära mer

22 22 Hur har ditt liv sett ut den senaste veckan? Väg in både: Kvantitet (mängd) & Kvalitet (hur vitalt/starkt/livskraftigt?)

23 23 15 Bull´s Eye - Hur har ditt liv sett ut den senaste veckan? Mitt liv är precis som jag vill ha det Mitt liv är långt ifrån det jag önskar

24 24 Vad har vi undersökt idag? - summering

25 25 Att öva hemma till nästa träff Lägg ner tid de här månaderna att testa nya vanor och utvärdera efteråt vilka resultat du upplever i ditt liv. Uppgifterna kommer ibland kännas givande och roliga och ibland jobbiga eller tråkiga. 1. Medveten närvaro a) Gör någon av övningarna; 1, 2, 3 eller 4 på din CD. Gärna fem gånger/vecka till nästa gång. b) Välj en ny sak du gör varje dag och öva på att vara extremt närvarande. 2. Acceptans Vad händer när du kämpar? Vad händer när du accepterar? 3. Motion Gärna minst 30 minuter rask promenad två gånger/vecka. 4. Din Livskompass a) Fortsätta fylla i din Livskompass. b) Livsutrymme och balans eller Bull’s Eye två gånger/vecka.

26 26 Planering av att öva hemma

27 27 Veckans tanke ” Om du inte vet vart du ska, spelar det ingen roll vilken väg du tar.” - Alice i underlandet, Lewis Caroll, 1865

28 28 Lycka till!

29 29 1a. CD Medveten närvaro, vecka 1 Dag? Ungefär när? Genomfört?  Ja  Nej  Delvis

30 30 1a. CD Medveten närvaro, vecka 2 Dag? Ungefär när? Genomfört?  Ja  Nej  Delvis

31 31 1b. Medveten närvaro, vardagssyssla Vilken vardagssyssla? Förslag: När jag duschar När jag duschar När jag knyter skorna När jag knyter skorna När jag cyklar till/från När jag cyklar till/från skola/jobb skola/jobb När jag diskar När jag diskar När jag borstar tänderna När jag borstar tänderna När jag motionerar När jag motionerar När jag pratar med någon När jag pratar med någon När jag äter frukost När jag äter frukost När jag tvättar händerna När jag tvättar händerna När jag lägger mig När jag lägger mig

32 32 2. Acceptans - Vad händer när jag kämpar? - Vad händer när jag accepterar? Hur ska jag påminna mig att acceptera?

33 33 Med motion menas gärna minst 30 minuter rask promenad två gånger/vecka. 3. Motion Vad? Ungefär när? Genomfört?  Ja  Nej  Delvis

34 34 4. Min Livskompass - Fortsätta fylla i livsriktningar - Livsutrymme och balans eller Bull’s Eye Här ska jag lägga livskompasserna eller ”Bull’s eye” så att jag kommer ihåg att fylla i två gånger/vecka.

35 35 11 Livskompassen

36 36 11 Livskompassen RELATIONER Nära Relationer Familjerelationer Vänner/socialt liv Fritidsaktiviteter Egen tid, andlighet Samhällsengagemang ARBETE/UTBILDNING Arbete Utbildning HÄLSA Mat Sömn Träning

37 37 15 Bull´s Eye - Hur har ditt liv sett ut på sistone?


Ladda ner ppt "1 ACT – Att hantera stress och främja hälsa Träff 3 – Livskompassen Fredrik Livheim www.livskompass.se Kursledare."

Liknande presentationer


Google-annonser