Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Koulua on käytävä 2014 Jari Sarja  Petri Paju 2011  nya elever i skolan (42 år och 56 år)  19.10.2009-5.6.2010 klass 9C  Philip Jacksons undersökning.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Koulua on käytävä 2014 Jari Sarja  Petri Paju 2011  nya elever i skolan (42 år och 56 år)  19.10.2009-5.6.2010 klass 9C  Philip Jacksons undersökning."— Presentationens avskrift:

1 Koulua on käytävä 2014 Jari Sarja  Petri Paju 2011  nya elever i skolan (42 år och 56 år)  19.10.2009-5.6.2010 klass 9C  Philip Jacksons undersökning Life in Classrooms som förebild  forskaren vet inte riktigt vad han underöker. T.ex. Jackson litate på det att han hittar ngt (det tog 11 månader för honom att hitta vad han egentligen undersöker).

2 Officiell skola (en maskin)  läroplan  läroböcker  undervisning  utvärdering (9 år i skola = ett avgångsbetyg)  man är en elev även om man är borta från en lektion (man måste förklara varför man inte var närvarande)  skolans idé = ngt skall undervisas  eleverna är yrkeskunniga elever (de vet vad som är tillåtet och vad som är förbjudet)

3 Inofficiell skola  informell växelverkan  rasterna  veckosluten  läraren (har en bra dag, har en dålig dag)  vem leder skolan (”dom som röker tobak”)

4 Fysisk skola  skolbyggnad  dörren är öppen, dörren är stängd  vem har nyckel?  när får man gå på toaletten?  när skall man äta?  skolbyggnaden är gjord för att organisera (t.ex. en elev i korridoren är på fel ställe om lektionerna i skolan är på gång)

5 W-typer och M-typer  W-typerna värderar högt den inofficiella skolan. De tycker inte om skola och utbilning, men de tycker om sin skola, sin skolklass och sina skolkamrater  M-tyyperna värderar skola och utbildning högt, men de uppskattar inte sin egen skola.

6 Vem dominerar i klassen?  klassen domineras antingen av dem som förhåller sig positivt till skolan eller av dem som förhåller sig negativt till skolan inom vuxenutbildning finns inte samma konflikt (t.ex. Arbis)  eleverna är skickliga på att hindra undervisning (t.ex. onödiga frågor)  en vikarie => klassen är orolig

7 Grupparbete  läraren fattar beslut om grupperna  grupperna splitras, ty eleverna söker sig till sina kompisar  en del arbetar ensamma  en del loggar in på Facebook, även om de borde söka information  problematisera inte (man skall snabbt bli färdig)  text från ett litet papper till ett stort papper

8 Nya inläningsprocesser  eleven måste starta olika inlärningsprocesser 45 min matematik 45 min geografi 45 min svenska  eleverna vill inte tillämpa det som de lärde sig 45 minuter sedan (olika ämnen är olika ämnen)

9 Exit  ”Lisää tämä statukseesi jos olet lukiossa ja naurat amiksille, joille annat potkut firmastasi.”  ”lisää tämä statukseesi, jos olet amiksessa ja saat 10 vuoden päästä tulla Bemarilla nauraen MacDonaldsin Drive In:iin tilaamaan lukiolaiselta kerrosaterian ja tämän jälkeen käydä Prismasta ostamassa uuden tv:n lukiolaistädiltä/-sedältä.”

10 …  ”Parempi olla porukassa väärässä paikassa kuin yksin oikeassa paikassa.”  alla är inte med i gruppen  en del isolerar sig  en del av eleverna isoleras

11 Högstadiet i Finland ( Apina pulpetissa)  kaotisk  tung  bullrig  eleverna använder skickligt modern teknik  eleverna är trötta på upplevelsepedagogiken  eleverna är inte speciellt intresserade av it-pedagogik  en bra lärare = den som håller ordning  juridiskt orienterade föräldrar

12 Högstadiereform (Hoikkala & Paju)  ny typ av verksamhet i skolan (dörrarna öppna på kvällarna)  det behövs också lärare som är med klassen hela tiden  övergången från klass 6 till klass 7 skall göras lättare  nya verktyg för blivande lärare (gruppdynamik, hur behandlar man grupper?)


Ladda ner ppt "Koulua on käytävä 2014 Jari Sarja  Petri Paju 2011  nya elever i skolan (42 år och 56 år)  19.10.2009-5.6.2010 klass 9C  Philip Jacksons undersökning."

Liknande presentationer


Google-annonser