Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Personas – några exempel och reflektioner Henrik Artman KTH.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Personas – några exempel och reflektioner Henrik Artman KTH."— Presentationens avskrift:

1 Personas – några exempel och reflektioner Henrik Artman KTH

2 Hur känns det att vara Persona? Dessy Design – Teknik för alla – inte bara ord! 26 år Mål: Lära sig nya metoder för att utveckla ny teknik Lära sig om hur människor tänker om teknik I framtiden vill Dessy gärna arbeta som konsult med kreativa projekt Beskrivning: Dessy är en kreativ person. Dessy spelar gitarr och skriver en hel del låtar på fritiden. Hon spelar dessutom i ett rockband tillsammans med sin bästa vän Karin. Den senaste tiden har KTH-studierna upptagit det mesta av hennes tid men hon drömmer ofta om att kunna återuppta olika kreativa former. Dessy går kursen Människa-Datorinteraktion för att hon tänker sig en framtid som utvecklare av interaktiva datorsystem. Hon har valt kursen för att hon gärna vill bredda sitt teknikkunnande och se på ett nytt sätt hur man kan arbeta med teknikutveckling. Dessy bor idag i en studentlägenhet och trivs med livet i Stockholms studentliv. För 2 månader sedan träffade hon Richard på en fest hos Karin. Richard är nu hennes pojkvän. Scenario: Dessy vaknar lite sömning en torsdagsmorgon. Resttentorna är avklarade så nu ska det bli nya tag med en ny termin. Även om sommaren har varit bra och avslappnande så skulle hon kunna behöva ytterligare två dagar för att ladda om batterierna efter tentapluggandet. Efter frukost går hon in på KTH:s hemsida och letar reda på schemageneratorn för att planera de närmaste veckornas pluggande. Där skriver hon en av sina kursers namn och hoppsan: föreläsning idag klockan 15. Hon skriver ut schemat på sin bläckstråleskrivare. Aj då, utskriften får inte plats. Hon uppmärksammar för femtioelfte gången att man måste trycka på länken ”utskriftsvänlig version”. Hon skriver ut en gång till och funderar på om det finns kurser där hon kan lära sig hur man designar, för användaren, bättre system.

3 Hur känns det att vara Persona? Pontus Problemlösare Datorer är kul! 24 år Mål Klara kursen med goda betyg (minst 4:a!) Få en klar och entydig bild över hur man kan skapa bra gränssnitt Pontus ser sig i framtiden som utvecklingsingenjör på något större företag där man kan arbeta med långsiktiga projekt. Eller kanske som speldesigner… Beskrivning Pontus har sedan länge varit intresserad av datorer och teknik överlag. Han valde målmedvetet en naturvetenskaplig utbildning. På fritiden gillar Pontus, förutom att spela datorspel, att umgås med kompisar. Pontus har spånat på många idéer för datorspel och andra högtflygande projekt. Pontus gillar att klura ut lösningar på både enkla och komplexa problem. Några har kommit på papper men de flesta är glömda. Det stora teknikintresse som Pontus har gör att hans etta i Vällingby, vilken har hyr i andrahand, mest ser ut som ett mindre ON-OFF. Han hyr lägenheten av Stina som är en nära kompis. Han gillar nya prylar och att koppla samman saker eller på annat sätt nyttja tekniken. Scenario Pontus har jobbat i ett år som utvecklingskonsult på Skatteverket. Han har just fått sig tilldelat att göra en förändring i användargränssnittet av medborgarnas skattekonto. Han sätter sig ner och börjar skissa på hur det skulle kunna se ut. I sitt första förslag inser han att han kanske låtit sina drömmar om att bli speldesigner fått påverka lite för mycket – riktigt så flashigt ska nog inte ett skattekonto vara. Han kastar skissen och börjar om. Han funderar tillbaks på hur det var när han själv använde skattekontot i samband med deklarationen. Medan han sitter där och funderar på vad som vore den bästa lösningen så minns han plötsligt sin AHA- upplevelse ifrån MDI-kursen: det han själv som teknolog tycker är bra är inte alltid det som slutanvändaren tycker är bra. Han inser att det här behöver han hjälp med och går till sin chef för att begära användbarhetsexpertis.

4 Jag-tycker-mötet – Skvadervarning!

5 En modern Skvader skapas!

6 Personas – ett sätt att se haren eller tjädern! En metod för att; skapa trovärdig ”beskrivning” av användarna levandegör användningssituationen abstrahera från nuvarande användare ge design- och ideutrymme för utvecklare/forskare Särskilt lämplig vid otillgängliga användare Slippa långa och svåra dokument som aldrig läses

7 6. Prototyputveckling 7. Användbarhetstest 8. Implementering9. Verifiering10. Leverans A. Övergripande kravdefinieringB. Design och analys (detaljerad kravdefiniering) C. Utveckling och leverans 4. Konceptuell design 5. Teknisk kravspecificering 3. Användarkrav 2. Beställarkrav 1. Varumärkeskrav Prototyp Krav- specifikation Inga användar-centrerade aktiviteter = Lite användar-centrerade aktiviteter = Mycket användar- centrerade aktiviteter = Prototyp Krav- specifikation Användarorienterad systemutveckling

8 ”Som designverktyg är det viktigare att en persona är precis och specifik än riktig.”

9 Manpower (hemligt, hemligt…) Mitt första Persona-projekt (2000) Manpower skulle lansera en rekryteringssajt Mycket hemligt Problem med att få tillgång till användare Förlita mig på rekryterare/handläggare Fem intervjuer (i samband med utvärdering…) Personas mycket rudimentära (stereotypa) Mycket fokus på att yngre är en annan människosort..

10 Fråga? Hur skulle du/ni göra? Behöver en persona vara äkta eller trovärdig? Vad betyder det att inte kunna vara öppen med Persona?

11 Arbetsförmedlingen (kundperspektiv) Platsbanken.se skulle förbättras Anpassning till målgruppen Man hade analyserat att många la upp CV men inte använde portalen Problem med att alla inte riktigt hade IT- och/eller språkkunskaper

12 Intervjuer och analys Inleddes med intern workshop och skapande av Persona-hypoteser 21 intervjuer med arbetssökande Vid skapande av Personas uppfattade beställare att två användargrupper (intern/press) saknades -Skapade Personor med hjälp av intervjuer Analysen gjorde att man kunde urskilja två starka mönster; -Från kort/långtidsarbetssökande – till om man är anställd idag eller inte… -Konkret arbetssätt som fick beställare att förstå

13 Personas

14 Persona fick uppmärksamhet Personor fick ben… utbildningsenheten såg att de kunde använda Personor som en del i sin handläggarutbildning.

15 Resultat – med olika ingångar

16 Frågor Vad betyder det att Persona får ben? Bra / dåligt? Kan man lita på att ”beställare” har god koll på sina Persona? Var drar man gränsen för sin skepsis? Hur hanterar man när det finns korrelerade / överlappande målgrupper?

17 Kronofodgen (verksamhetsutveckling) Ett större och internt systemprojekt Lagförändring Behov av enhetlig process Behov att kunna hantera många ärenden Historik med flera misslyckade projekt inom myndigheten

18 Från avsedda effekter till systemfunktion EffectsSystem functionalityTarget groupsUse goals

19 Processbeskrivning Behovet av en enhetlig hantering Startpunkten för process

20

21 NamnNamnet ska vara beskrivande för det som utförs i processen SyfteVad ska vi göra, för vilka och varför.... LeverantörBeskrivning av dem som levererar insatsen till processen InsatsBeskrivning av den information/meddelande/saker som startar processen ProduktBeskrivning av det resultat som processen ska producera KundBeskrivning av dem som tar emot resultatet av processen KundkravBeskrivning av kundernas krav Villkor/regler BeskrivningSammanfattande beskrivning av det som utförs i processteget Undantag Övrigt Kritisk faktor Förbättrings- förslag Teknik Verbal description

22 Requirements – listing and ranking Workshop - granskning av material - Personahypoteser Intervjuer – interna och externa Utvärdering av befintliga system Analys av intervjuer Scenarios Prioriterade krav - effekter och användarbehov

23

24

25 Detaljerad kravspecifikation Textbeskrivning En fungerande och utvärderad prototyp

26 Frågor Ambitiösa projekt: hur får man hela projektet att se fördelen och inte bara de som är med i Persona- delen? Går det att designa hela vägen med hjälp av Persona?

27 Nyttan – kommunikationsverktyg Skapar enhetligt fokus mellan aktörer Formalisera dold kunskap om användarna Diskutera medvetna designval Skapar diskussion om framtiden

28 Vad har det för betydelse att man skapar Personahypoteser internt? Finns det andra tankar kring hur man kan utveckla Persona-hypoteser?


Ladda ner ppt "Personas – några exempel och reflektioner Henrik Artman KTH."

Liknande presentationer


Google-annonser