Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

U NDERVISNING, UPPHOVSRÄTT OCH WEBBPUBLICERING. O M MIG Andreas Nordh Magisterexamen i biblioteks- och informationsvetenskap IT- och bibliotekspedagog.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "U NDERVISNING, UPPHOVSRÄTT OCH WEBBPUBLICERING. O M MIG Andreas Nordh Magisterexamen i biblioteks- och informationsvetenskap IT- och bibliotekspedagog."— Presentationens avskrift:

1 U NDERVISNING, UPPHOVSRÄTT OCH WEBBPUBLICERING

2 O M MIG Andreas Nordh Magisterexamen i biblioteks- och informationsvetenskap IT- och bibliotekspedagog på Ekillaskolan i Sigtuna kommun

3 I NNEHÅLL I FÖRELÄSNINGEN Hur Ekillaskolan löser upphovsrättsliga problem i samband med webbpublicering av skoluppgifter. Vilka olika sorters licenser som finns. Vilka problem vi har stött på.

4 C REATIVE COMMONS OLIKA LICENSER Erkännande Du tillåter andra att använda, sprida, göra om, modifiera och bygga vidare på ditt verk, även i kommersiella sammanhang. De som använder dina Creative Commons licensierade verk ska uppge att det är du som upphovsman, när de använder, bearbetar eller sprider ditt verk. Erkännande – Dela lika Du tillåter andra att använda, sprida, göra om, modifiera och bygga vidare, skapa nya verk på ditt verk, så länge de anger att du är upphovsman. Alla nya verk som skapas utifrån ett verk som har den här licensen ska ha samma licens, som ursprungsverket. Erkännande – Inga bearbetningar Du tillåter spridning, kommersiell och ickekommersiell, men du tillåter inte att verket bearbetas. De som sprider ditt verk under denna licens ska sprida ditt verk oförändrat, och du tillåter alltså inte att verket bearbetas. I samband med användning eller spridning av verket ska upphovsmannen också anges.

5 C REATIVE COMMONS OLIKA LICENSER Erkännande – Icke kommersiell Du tillåter andra att använda, sprida, göra om, modifiera och bygga vidare på ditt verk, men inte att verket används i kommersiella sammanhang. I samband med att verket används så ska också upphovsmannen anges. Erkännande – Icke kommersiell – Dela lika Du tillåter andra att använda, sprida, göra om, modifiera och bygga vidare, och skapa nya verk utifrån ditt. Så länge de erkänner dig som upphovsman och att de verk som skapas utifrån ditt verk ska licensieras under samma villkor. De nya verk som skapas utifrån ditt verk kommer att ha samma licens.

6 C REATIVE COMMONS OLIKA LICENSER Erkännande – Icke kommersiell – Inga bearbetningar Du tillåter spridning men bara i icke kommersiella sammanhang. Verk som ligger under den här licensen får inte bearbetas och den som använder verket måste du erkänna dig som upphovsman. Text och bilder från Creative Commons – CC (BY)Creative Commons

7 P UBLIC DOMAIN De här två bilderna är public domain. Jag måste inte hänvisa till dem på något sätt, men det kan vara bra att göra, inte minst för att visa att det är bilder som är ok att använda. (Dessutom är det praxis att göra så.) Därför har jag lagt till en länk till bilden på katten och en länk till bilden på bergstopparna. Båda bilderna kommer från Pixabay, som är en bra sida om man letar efter public domain- bilder.kattenbergstopparna Pixabay

8 P UBLIC DOMAIN Den här bilden är en sammanslagning av de två public domain- bilderna och är MIN bild. Den kallas för ’Den jättelika bergskatten’ och får inte användas av någon annan. (Åtminstone gäller det om ändringarna skulle ha varit större.)

9 W EBBSTJÄRNAN En tävling som går ut på att publicera sina skolarbeten på internet. Den stora fördelen med att delta i Webbstjärnan är att lärare och elever får tillgång till webbhotell samt domännamn utan att det kostar dem något. Syftet är att öka elever och lärares kunskaper kring webbpublicering, upphovsrätt, källkritik etc. Webbstjärnan är ett av de projekt som drivs av.SE.

10 W EBBSTJÄRNAN Tävlingen är öppen för elever i grund- och gymnasieskolan, men även förskoleelever har fått delta under det här läsåret. Tre huvudklasser; grundskola 1-5, grundskola 6- 9, gymnasiet. Ett bidrag, oavsett tävlingsklass, utses till ’Bästa bidrag’.

11 E KILLA 9D1. SE – B ÄSTA BIDRAG 2012

12 E KILLA 9 D 1. SE F YRA ÄMNEN – ETT TEMA Historia – skriva en essä om en specifik aspekt av andra världskriget. Biologi – skriva en essä om ens tankar och åsikter vad gäller genetik och gen-etik. Bild – skapa en propagandabild genom att använda sig av andra bilder. Svenska – läsa antingen en skönlitterär bok eller en biografi som utspelar sig under andra världskriget och skriva dagboksanteckningar som om man vore huvudpersonen. Svenska – i grupp skapa en kortfilm från manus till slutprodukt.

13 Ä MNET B ILD – SKAPA PROPAGANDABILD

14 Helen TwelvetreesHelen Twelvetrees av State Library of New South Wales collection (No known copyright restrictions)State Library of New South Wales collection

15 The Working WomanThe Working Woman av Nicole (Creative Commons, BY – NC – SA) baserat på Helen Twelvetrees av State Library of New South Wales collection (No known copyright restrictions) Helen TwelvetreesState Library of New South Wales collection

16 2 PERSONER 2 PERSONER AV SARA - CC (BY – NC – SA)

17 2 PERSONER 2 PERSONER AV SARA - CC (BY – NC – SA) Germans in StalingradGermans in Stalingrad (Public Domain)

18 2 PERSONER 2 PERSONER AV SARA - CC (BY – NC – SA) A view of the old sea townA view of the old sea town av The Library of Congress (No known copyright restrictions)The Library of Congress

19 2 PERSONER 2 PERSONER AV SARA - CC (BY – NC – SA) Girl with doll standing by fenceGirl with doll standing by fence av The Library of Congress (No known copyright restrictions)The Library of Congress

20 2 PERSONER 2 PERSONER AV SARA - CC (BY – NC – SA) Father and daughter …Father and daughter … av The U.S. National Archives (No known copyright restrictions)The U.S. National Archives

21 2 PERSONER 2 PERSONER AV SARA - CC (BY – NC – SA) First cuttingFirst cutting by IrishFireside - CC (BY)IrishFireside

22 U PPKOMNA PROBLEM Att hitta passande bilder. Att på ett korrekt sätt ange hänvisning till bilderna. (Ex. Källa: Flickr.com) Att tänka på att vissa licenser är motstridiga. (Ex. BY – NC – SA och BY - SA) Ändrade licenser. (Ex. den som hade lagt upp bilden hade inte rätt att göra det eller den som lade upp bilden har ändrat sin licens.)

23 U PPKOMNA PROBLEM Etik. Ett par bilder kunde vi inte släppa igenom på grund av innehållet, men vi satte ribban på en hög nivå. Integritet. Det var egentligen inget problem eftersom vi tänkte på det redan från början, men eleverna fick själva välja användarnamn så länge de inte använde någon annans namn eller något opassande. Elevernas ålder. De flesta elever var 15 år och kan egentligen inte använda (publicera) ursprungsbilder med kravet ’Dela lika’ utan att deras föräldrar samtycker.

24 Ä MNET SVENSKA – SKAPA KORTFILM Egenfilmat material. Musiken kom främst från Multimediabyrån.Multimediabyrån Eleverna redigerade filmerna på sina datorer.

25 U PPKOMNA PROBLEM Licenser som är motstridiga. Bilder med Creative Commons-kravet ’Dela Lika’ (SA) är inte kompatibelt med exempelvis Multimediabyråns musikfiler, som får användas i icke-kommersiella skolsammanhang. Vi använder YouTube för våra filmer. Där är det inte möjligt att använda licenser med ’Dela Lika’ alls. Antingen kan man använda CC (BY) eller den vanliga YouTube-licensen.

26 80 DAGAR. SE – ETT PROJEKT OM JORDEN RUNT PÅ 80 DAGAR SVA-elever läste boken Jorden runt på 80 dagar, ursprungligen av Jules Verne, men de läste den bearbetade versionen av Maj Bylock. De skulle dels skriva om sina upplevelser av verket, men också göra andra typer av uppgifter. Allt publicerades på 80Dagar.se.80Dagar.se

27 E XEMPEL PÅ ELEVINLÄGG IMG_2508IMG_2508 av beggs – CC (BY)beggs Trots att eleverna inte själva ändrade något på bilderna de valde till sina inlägg var det viktigt att de valde bilder som fick ändras på, dvs. en licens som inte var ND eftersom bara en del av bilden visas.

28 E TT VYKORT FRÅN VARJE RESMÅL Krav: Public domain, BY, BY/NC, BY/SA eller Public domain, BY, BY/NC, BY/NC/SA

29 S KOLSPELET. SE – LÄSNING OCH NUTIDSORIENTERING Bilbo BagginsBilbo Baggins av Dunechaser - CC (BY – NC – SA)Dunechaser

30 E KILLANYTT. SE – E KILLASKOLANS SKOLTIDNING Skapas på profilen ’samhälle och media’. Eleverna får oftast skriva artiklar om det de själva vill. Ibland har vi ett specifikt tema. (Ex. intervjuer, spel, kändisar.)

31 U PPHOVSRÄTTSTÄNK VAD GÄLLER SKOLSPELET OCH EKILLANYTT I USA finns något som kallas ’fair use’ och innebär att det är möjligt att publicera upphovsrättsskyddade bilder vid vissa tillfällen. Ex. för att beskriva eller kritisera ett verk. Den här rätten saknas i Sverige. (Ex. Roxettes album Joyride på svenska Wikipedia och på amerikanska Wikipedia.)Wikipedia Skriver en elev om exempelvis ett nytt spel på Ekillanytt får vi därför i regel nöja oss med en trailer från YouTube, men en omslagsbild kan vi inte lägga upp. Svenska bokförlag är överlag bra på att lägga upp omslagsbilder på sina sidor som får nyttjas i redaktionell text. Tyvärr är det värre med omslag/affischer vad gäller film, musik och spel.

32 V AD HAR CREATIVE COMMONS INNEBURIT FÖR OSS I SKOLARBETET ? Det har möjliggjort skoluppgifter. Public domain är förvisso att föredra, men utbudet skulle vara för litet. Det har hjälpt oss att förklara upphovsrätt på ett praktiskt sätt. Det har hjälpt oss att kunna visa upp hur duktiga elever vi har!

33 F ORTSATT LÄSNING Lärarnas nyheter: Så slipper du bli en IT- brottsling Skolverkets Kolla källan: Upphovsrätt Intervju med Anki Demred om upphovsrätt på lågstadiet Intervju med Andreas Nordh om upphovsrätt på högstadiet Webbstjärnan Creative Commons

34 K ONTAKTUPPGIFTER Blogg: andreasnordh.se E-post: Facebook: facebook.com/Nordh

35 KÄLLOR EKILLA9D1.se Best of the U.S. Air Force - Department of Defense Image Collection - September 1998 av expertinfantry - CC (BY) Amerikan Conditioning av Saint Iscariot - CC (BY - NC - SA) Pearl Harbour bombing-11 av akwccr - CC (BY - NC - SA) Nazi av Andrew Oliver - CC (BY - NC - SA) Citerad text av Lev/Carla Antonia von Hofsten Best of the U.S. Air Force - Department of Defense Image Collection - September 1998 expertinfantry Amerikan ConditioningSaint Iscariot Pearl Harbour bombing-11akwccr NaziAndrew Oliver

36 KÄLLOR Bombay / Mumbai: Mumbai Mumbai av Abhisek Datta - CC (BY – NC – SA)Abhisek Datta BombayBombay (Public Domain) Gateway to IndiaGateway to India av rightee – CC (BY)rightee Somewhere in MumbaiSomewhere in Mumbai av Arin Basil Lal - CC (BY – NC – SA)Arin Basil Lal India Mumbai Bombay Town SkylineIndia Mumbai Bombay Town Skyline (Public Domain) India Mumbai Bombay Gate Building Night PhotographIndia Mumbai Bombay Gate Building Night Photograph (Public Domain) India Mumbai Bombay Crowd Human ManyIndia Mumbai Bombay Crowd Human Many (Public Domain) India Mumbai Bombay Town SkylineIndia Mumbai Bombay Town Skyline (Public Domain) Mumbai’s inner city developmentMumbai’s inner city development av kunal.bathia – CC (BY – NC)kunal.bathia


Ladda ner ppt "U NDERVISNING, UPPHOVSRÄTT OCH WEBBPUBLICERING. O M MIG Andreas Nordh Magisterexamen i biblioteks- och informationsvetenskap IT- och bibliotekspedagog."

Liknande presentationer


Google-annonser