Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Utomhusmatematik1 Att upptäcka, beskriva och arbeta vidare med MÖNSTER Bilder från en lördag förmiddag i Malmö, februari 2008.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Utomhusmatematik1 Att upptäcka, beskriva och arbeta vidare med MÖNSTER Bilder från en lördag förmiddag i Malmö, februari 2008."— Presentationens avskrift:

1 lisbeth.ringdahl@mah.se Utomhusmatematik1 Att upptäcka, beskriva och arbeta vidare med MÖNSTER Bilder från en lördag förmiddag i Malmö, februari 2008

2 lisbeth.ringdahl@mah.se Utomhusmatematik2 Tegel, plattor, stenar …

3 lisbeth.ringdahl@mah.se Utomhusmatematik3

4 4 Dekorationer på hus

5 lisbeth.ringdahl@mah.se Utomhusmatematik5 Dörrar Gyllene snittet? Undersök! Hitta på fler ställen!

6 lisbeth.ringdahl@mah.se Utomhusmatematik6 Gyllene snittet 0,618 =0,618 Fibbonacis talserie 0,618 Ett sätt att känna igen en gyllene rektangel. är att när man delar den i en kvadrat och en rektangel, har den nya lilla rektangeln samma proportioner som den första stora rektangeln. De flesta av de kort du har i plånboken har nästan denna form, som upplevs behaglig för ögat. Gyllene rektanglar

7 lisbeth.ringdahl@mah.se Utomhusmatematik7 Människan och gyllene rektanglar Även människokroppen: Mät från hjässan till golvet; dela med måttet från naveln till golvet - 1,618. Från axeln till fingerspetsen delat med från armbågen till fingerspetsen. Höften till golvet delat med från knät till golvet. Skönhetsideal

8 lisbeth.ringdahl@mah.se Utomhusmatematik8 Hus från olika tider Mönster av olika slag

9 lisbeth.ringdahl@mah.se Utomhusmatematik9 S:t Petri kyrka

10 lisbeth.ringdahl@mah.se Utomhusmatematik10 Mönster och algebra på gatan Om vi fortsätter möblera likadant, hur många stolar kommer det det då att finnas om det finns 7 bord? * 10 bord? * n bord?

11 lisbeth.ringdahl@mah.se Utomhusmatematik11 Här finns en gasvärmare till varje bord och lika många stolar till varje bord. Gör själv några frågor! Servering 2

12 lisbeth.ringdahl@mah.se Utomhusmatematik12 Staket Fortsätta mönster och hitta på egna

13 lisbeth.ringdahl@mah.se Utomhusmatematik13 Fler staket

14 lisbeth.ringdahl@mah.se Utomhusmatematik14 Mönster i butiken Kunna beskriva med egna ord, reproducera och fortsätta

15 lisbeth.ringdahl@mah.se Utomhusmatematik15

16 lisbeth.ringdahl@mah.se Utomhusmatematik16 Vad kan vi träna genom att betrakta mönstren?

17 lisbeth.ringdahl@mah.se Utomhusmatematik17 Från konstgalleri

18 lisbeth.ringdahl@mah.se Utomhusmatematik18 Utveckla mönster (plattor, kapsyler. blomplantor el. dyl) ? Figur 1 Figur 2 Figur 3 Figur n Mörk: 1 49 Sida: 3 4 5 Ram=4•2=8 4•3=12 4•4=16

19 lisbeth.ringdahl@mah.se Utomhusmatematik19 Matte med mening av Kristin Dahl  Symmetri, s. 21-22  Mönster, bygga vidare s. 11-13, 16  Fibonacci s. 40-43 Hur många prickar har en gepard av B. Bergius och L. Emanuelsson Fibonacci-talen och gyllene snittet av B. Ulin Läs mer i:

20 lisbeth.ringdahl@mah.se Utomhusmatematik20 Läs mer på: http://ncm.gu.se/node/2445 Läs mer på: http://ncm.gu.se/node/2447 http://ncm.gu.se/node/2447 Nyutkomna böcker från NCM


Ladda ner ppt "Utomhusmatematik1 Att upptäcka, beskriva och arbeta vidare med MÖNSTER Bilder från en lördag förmiddag i Malmö, februari 2008."

Liknande presentationer


Google-annonser