Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

AB Volvo Jan-Eric Sundgren 1 Samverkan mellan skola och näringsliv - en förutsättning för fortsatt konkurrenskraft Jan-Eric Sundgren AB Volvo Senior Vice.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "AB Volvo Jan-Eric Sundgren 1 Samverkan mellan skola och näringsliv - en förutsättning för fortsatt konkurrenskraft Jan-Eric Sundgren AB Volvo Senior Vice."— Presentationens avskrift:

1 AB Volvo Jan-Eric Sundgren 1 Samverkan mellan skola och näringsliv - en förutsättning för fortsatt konkurrenskraft Jan-Eric Sundgren AB Volvo Senior Vice President Public and Environmental Affairs Volvokoncernen är en av världens ledande tillverkare av transport- lösningar för kommersiellt bruk

2 AB Volvo Jan-Eric Sundgren 2 Volvo Aero Bussar AnläggningsmaskinerVolvo PentaFinancial Services Kort om AB Volvo 9 affärsområden AO Asien Inkl. Nissan Diesel Mack TrucksVolvo LastvagnarRenault Trucks

3 AB Volvo Jan-Eric Sundgren 3 Mack trucks Renault Trucks Volvo Lastvagnar Bussar Anläggningsmaskiner Volvo Penta Volvo Aero Volvo Powertrain Nissan Diesel Kort om AB Volvo Global verksamhet anställda Tillverkning i 18 länder, försäljning i mer än 180 länder

4 AB Volvo Jan-Eric Sundgren 4 Japan USA Frankrike Sverige Italien Tyskland Global Konkurrens Centers of Excellence Fordonsindustrin

5 AB Volvo Jan-Eric Sundgren 5 Grundskola och gymnasium Akademisk miljö Forskning Samarbete skolor – näringsliv Spetskunnande Regional attraktivitet  kulturliv  fastighetspriser  internationella skolor  lönenivåer Viktiga villkor för regional konkurrenskraft Skolan är näringslivets viktigaste leverantör

6 AB Volvo Jan-Eric Sundgren 6 • Ungdomar i industrialiserade länder är mer negativt inställda till att studera och arbeta med MNT • Andelen elever som studerar MNT på gymnasie- och högskolenivå minskar i stora delar av Europa och OECD • Vi vet för lite om framtidens arbetskraftsbehov Hur står det egentligen till? Ungdomars intresse för matematik, naturvetenskap och teknik (MNT)

7 AB Volvo Jan-Eric Sundgren 7 Ungdomars attityder Om att arbeta med teknik Källa Relevance of Science Education (ROSE)

8 AB Volvo Jan-Eric Sundgren 8 Studenter saknar motiv för studier inom MNTsaknar förebilder i arbetslivet Lärare saknar aktuell information om arbetslivet Vad vet vi om orsaken? Tre viktiga faktorer med fokus på gränsskiktet mellan skola och näringsliv

9 AB Volvo Jan-Eric Sundgren 9 •Öka kunskapen om hela skolsystemet, lärares villkor och ungas attityder •Påverka, genom att engagerat skapa och delta i debatten •Arbeta för bättre förutsättningar för lärare •Etablera konsekvent och systematiskt nära samarbete med skolan •Tillhandahåll och lyft fram förebilder Vad görs och vad behöver göras? Aktiviteter för näringslivet på kort sikt

10 AB Volvo Jan-Eric Sundgren 10  Nationellt och systematiskt samarbete mellan högstadie- och gymnasieskolor, näringsliv och regeringen i Nederländerna. Näringslivet bistår skolan i arbetet med att förstärka attraktionskraften i den matematiska, naturvetenskapliga och tekniska läroplanen samt hjälper elever skaffa sig en större insikt i framtida karriärmöjligheter.  Målsättning: Att öka antalet nyinskrivna studenter i högre naturvetenskaplig och teknisk utbildning med 15% över 10 år  Hela organisationen, år 2006 –130 skolor och elever –28 företag med 500 forskare and ingenjörer –Kapitaliserad tjänstemannakapacitet - € 8 miljoner Best Practice: Jet-Net Nationellt och systematiskt arbete i Nederländerna

11 AB Volvo Jan-Eric Sundgren 11 Exempel på Volvokoncernens aktiviteter i dag •Samarbeten med gymnasieskolor, högskolor och universitet i Sverige, Frankrike, USA, Kina och Brasilien •Globala trainee-program •Samarbete med gymnasieskolor, högskolor och universitet i Skövde, Eskilstuna, Trollhättan, Köping, Hallsberg, Umeå, Arvika, Stockholm och Göteborg •Delägarskap i Göteborgsregionens Tekniska Gymnasium •Över praktikplatser, PRAO och feriearbeten i Sverige •Föreläsningar och företagsbesök •Deltar på ca 20 Arbetsmarknadsdagar i Sverige

12 AB Volvo Jan-Eric Sundgren 12 Systematik Resurseffektivitet Storskalighet Forskare •Indikatorer •Utvärdering •Didaktik •Samhälls- kommunikation Näringsliv •Arbetslivsrelaterat utbildningsinnehåll för både elever och lärare •Förebilder Utbildningssystem •Behovsanalys •Uppföljning Politiken •Incitamentsstrukturer •Stödsystem och finansiering Vad är nästa steg? Utveckla strategi för Europa såväl som nationellt

13 AB Volvo Jan-Eric Sundgren 13 Process 2008 Sprid kunskap och insikt Förankra Bilda allianser Utveckla strategi • Europeisk • Nationell • Regional • skolor, universitet, forskare, företag, intresseorganisationer och politiker • i skolor och företag • bland politiker och beslutsfattare • Om hur det är ställt, vad vi vet och vad vi inte vet • Behovet att agera systema- tiskt och i större skala Vägen till en europeisk strategi

14 AB Volvo Jan-Eric Sundgren 14 ” I skolen legges grunnlaget for vår fremtidige verdiskaping og velferd” Ett större engagemang från näringslivet är nödvändigt om vi skall skapa världens bästa skola Initativet ”Næringslivet i skolen (NIS)” är ett utmärkt steg på vägen AB Volvo är redo att aktivt bidra till arbetet regionalt, nationellt och på europeisk nivå


Ladda ner ppt "AB Volvo Jan-Eric Sundgren 1 Samverkan mellan skola och näringsliv - en förutsättning för fortsatt konkurrenskraft Jan-Eric Sundgren AB Volvo Senior Vice."

Liknande presentationer


Google-annonser