Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

FLASH – Lektion 5 Mahmud Al Hakim 1Copyright, Mahmud Al Hakim, 2010.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "FLASH – Lektion 5 Mahmud Al Hakim 1Copyright, Mahmud Al Hakim, 2010."— Presentationens avskrift:

1 FLASH – Lektion 5 Mahmud Al Hakim mahmud@hakimdata.se www.hakimdata.se 1Copyright, www.hakimdata.se, Mahmud Al Hakim, mahmud@hakimdata.se, 2010

2 Agenda Interaktivitet 2Copyright, www.hakimdata.se, Mahmud Al Hakim, mahmud@hakimdata.se, 2010

3 Interaktivitet  I interaktiva filmer styr användaren filmen genom att t.ex. klicka på knappar för att få ett objekt i filmen att bete sig på ett visst sätt, fylla i ett formulär, hoppa mellan olika bildrutor med mera. Copyright, www.hakimdata.se, Mahmud Al Hakim, mahmud@hakimdata.se, 20103

4 Åtgärder och Beteenden  En åtgärd i Flash är en samling instruktioner som startar då en viss händelse inträffar.  Klickar exempelvis användaren på en knapp (händelse) hörs fågelkvitter (åtgärd) i filmen.  Du använder panelerna Beteenden och Åtgärder för att ange åtgärder för t.ex. En knapp eller bildruta. Copyright, www.hakimdata.se, Mahmud Al Hakim, mahmud@hakimdata.se, 20104

5 ActionScript  ActionScript är skriptspråk i Flash som du använder för att lägga till interaktivitet i filmer.  Med detta språk får du tillgång till olika åtgärder, operatorer och objekt som du sätter samman till skript som talar om för filmen vad som ska göras.  Du kan ange att händelser som musklickningar och tangentnedtryckningar ska aktivera dessa skript. Copyright, www.hakimdata.se, Mahmud Al Hakim, mahmud@hakimdata.se, 20105


Ladda ner ppt "FLASH – Lektion 5 Mahmud Al Hakim 1Copyright, Mahmud Al Hakim, 2010."

Liknande presentationer


Google-annonser