Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Flash CS3 Grundkurs DAG 2 Mahmud Al Hakim Lärare - Folkuniversitetet.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Flash CS3 Grundkurs DAG 2 Mahmud Al Hakim Lärare - Folkuniversitetet."— Presentationens avskrift:

1 Flash CS3 Grundkurs DAG 2 Mahmud Al Hakim Lärare - Folkuniversitetet

2 Agenda – Mer om text Att läsa Kapitel – 10.30Paus 10.30–12.00 Animera Interpolerad animering Kapitel – 13.00Lunch – Bild-för-bild animering Textanimering Läs även Sidan 67, 73, 110, – 14.30Paus – Knappar Filter och effekter Kapitel 9 Sidan Kapitel 11 Kapitel 14 2 Copyright, Mahmud Al Hakim,

3 Formatera och länka Text 3Copyright, Mahmud Al Hakim,

4 Dela upp text 4  Om du vill omvandla enskilda bokstäver i ett ord måste du först dela upp varje bokstav i en enskild textruta.  Vill du förändra enskilda bokstäver ytterligare väljer du Ändra – Dela upp en gång till. Copyright, Mahmud Al Hakim,

5 Tips: Panelen Scen Dubbelklicka för att byta namn 5 Finns under Fönster – Andra paneler Copyright, Mahmud Al Hakim,

6 Tips: Panelen Historik Finns under Fönster – Andra paneler 6 Om du vill ångra flera steg samtidigt drar du skjutreglaget till ett steg eller klickar till vänster om ett steg längs skjutreglagets bana. Skjutreglaget bläddrar automatiskt till det steget och ångrar alla efterföljande steg. Copyright, Mahmud Al Hakim,

7 Animera 7  Animeringar skapas genom att förändra innehållet i nyckelbildrutor som ligger på en tidslinje.  Det finns två typer av animeringar: 1. Interpolerad animering Här skapar man en startbildruta och en slutbildruta (två poler) sen lägger Flash själv till bildrutorna däremellan. 2. bild-för-bild (bildruta-för-bildruta) animering Här skapar du en bild i varje bildruta. Passar bäst för små okomplicerade förändringar och variationer. Copyright, Mahmud Al Hakim,

8 Översikt över tidslinjen 8 Spelhuvud Tips! Dubbelklicka för att ändra bildrutehastighet! Copyright, Mahmud Al Hakim,

9 Bildrutor och nyckelbildrutor 9 Bildrutor  En bildruta är ett steg på tidslinjen.  I ett nytt Flash-dokument är det befintliga lagret i filen endast en bildruta långt. Nyckelbildrutor  För att kunna animera måste du skapa s.k. Nyckelbildrutor.  Med en nyckelbildruta bestämmer du var, när och hur förändringen i animeringen ska inträffa. Copyright, Mahmud Al Hakim,

10 Infoga bildrutor 10  Tips!  Använd kortkommandot F5 för att infoga en bildruta. Copyright, Mahmud Al Hakim,

11 Infoga nyckelbildrutor 11  Tips!  Använd kortkommandot F6 för att infoga en bildruta. Copyright, Mahmud Al Hakim,

12 Ta bort bildrutor  Markera – Högerklicka – Välj ta Ta bort bildrutor 12Copyright, Mahmud Al Hakim,

13 Övning: Skapa en rörelseinterpolering – Sidan Nyckelbildruta Rörelseinterpolering Copyright, Mahmud Al Hakim,

14 Obs!  Rörelseinterpolering kan inte utföras på lager med ogrupperade former eller lager med flera grupper eller symboler.  Därför behöver du konvertera enkla former till symboler eller grupper för att kunna animera. 14Copyright, Mahmud Al Hakim,

15 Importera bilder till biblioteket 15Copyright, Mahmud Al Hakim,

16 Rörelsestödlinje 16  Objekt måste inte röra sig i en rak linje från den ena sidan av scenen till den andra sidan!  Övning: Interpolera längs en rörelsestödlinje, sidan Copyright, Mahmud Al Hakim,

17 Lägg till ljud i en film 17Copyright, Mahmud Al Hakim,

18 Forminterpolering (morfning) 18  När du arbetar med forminterpolering förvandlar du en figur eller form till en annan figur eller form.  Figurens färg, storlek och placering kan animeras.  OBS! Symboler, grupperingar, textblock och bitmappbilder kan inte användas direkt utan måste först delas upp. Copyright, Mahmud Al Hakim,

19 Övning: Forminterpoleing, sidan 54 19Copyright, Mahmud Al Hakim,

20 Figurtips  Med hjälp av Figurtips matchas specifika punkter på en figur med exakt samma punkter på den figur som den ska övergå till. 20Copyright, Mahmud Al Hakim,

21 Övning  Utan Figurtips 21  Med Figurtips Copyright, Mahmud Al Hakim,

22 Lökskal 22  Genom att använda funktionen Lökskal kan du titta på och redigera flera bildrutor samtidigt. Copyright, Mahmud Al Hakim,

23 Importera bildsekvenser till scenen  Arkiv – Importera – Importera till scenen  Övning: Importera filen steg1.gif Copyright, Mahmud Al Hakim,

24 Bild-för-bild animering  Innehållet förändras med en bild per bildruta.  Animeringen sker när bildrutorna spelas upp.  Obs! Varje bildruta är en nyckelbildruta. 24Copyright, Mahmud Al Hakim,

25 Skapa kapslade animeringar 25  Skift-klicka för att markera alla bildrutor.  Högerklicka för att klippa ut bildrutor.  Infoga en ny symbol.  Högerklicka för att Klistra in bildrutor.  Du kan nu återanvända animeringen. Copyright, Mahmud Al Hakim,

26 Animera maskeringslager – Sidan 64 26Copyright, Mahmud Al Hakim,

27 Animera text – Sidan Copyright, Mahmud Al Hakim,

28 Knappar 28  En knapp i Flash är ett interaktivt filmklipp uppdelat i fyra bildrutor vars utseende redigeras i symbolredigeringsläget! 1. Upp: representerar knappen när pekaren inte är placerad över knappen. 2. Över: representerar knappens utseende när pekaren är över knappen. 3. Ner: representerar knappens utseende när man klickar på den. 4. Träff: definierar området som reagerar på musklicket. Det här området är osynligt i SWF-filen. Copyright, Mahmud Al Hakim,

29 Skapa en egen knapp 29Copyright, Mahmud Al Hakim,

30 Knappar i Delade bibliotek 30Copyright, Mahmud Al Hakim,

31 Publicera Flash filmer 31Copyright, Mahmud Al Hakim,

32 Panelen Beteenden (OBS! Endast ActionScript ) 32Copyright, Mahmud Al Hakim,

33 Filter  OBS! Filter används bara på text, knappar och filmklipp.  Du behöver konvertera en bild till en knapp eller filmklippssymbol innan du kan lägga till ett filter till bilden. 33Copyright, Mahmud Al Hakim,

34 Lägga till filter – Övning sidan Copyright, Mahmud Al Hakim,

35 Effekter på tidslinjen 35  Flash CS3 erbjuder effektfulla tidslinjeeffekter.  Dessa är: Assistenter, Effekter och Omforma/Övergång Copyright, Mahmud Al Hakim,

36 Assistenter – Kopiera till rutnät 36Copyright, Mahmud Al Hakim,

37 Assistenter – Distribuerat duplikat 37Copyright, Mahmud Al Hakim,

38 Redigera och ta bort tidslinjeeffekter 38Copyright, Mahmud Al Hakim,

39 Tidslinjeeffekter – Dela upp 39Copyright, Mahmud Al Hakim,

40 Tidslinjeeffekter – Oskärpa 40Copyright, Mahmud Al Hakim,

41 Tidslinjeeffekter – Utöka 41Copyright, Mahmud Al Hakim,

42 Tidslinjeeffekter – Omforma 42Copyright, Mahmud Al Hakim,

43 Tidslinjeeffekter – Övergång 43Copyright, Mahmud Al Hakim,

44 Tips    Copyright, Mahmud Al Hakim, 44


Ladda ner ppt "Flash CS3 Grundkurs DAG 2 Mahmud Al Hakim Lärare - Folkuniversitetet."

Liknande presentationer


Google-annonser