Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

THE EMPIRE AB Skapar starka affärskoncept Remium 2007-03-14.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "THE EMPIRE AB Skapar starka affärskoncept Remium 2007-03-14."— Presentationens avskrift:

1 THE EMPIRE AB Skapar starka affärskoncept Remium

2 The Empire’s affärsidé Empire´s affärsidé är att skapa värde för aktieägarna dels genom att investera i och utveckla existerande produktsortiment och marknader, dels genom att förvärva tillväxtföretag med huvudinriktning på konsument och företagsprodukter.

3 Övergripande mål •Att genom start-ups och förvärv bygga upp en företagsgrupp inom retail, med hel- eller majoritetsägda dotterbolag. •Att växa snabbt, men samtidigt hålla en soliditet på minimum 30% •Att nå en vinstmarginal på 10% i investeringarna. •Att vara en väl ansedd aktör på den nordiska marknaden. •Att bygga upp en stark export av varumärket C3 •Att uppfattas som ett innovativt och trendkänsligt företag.

4 1995 The Empires aktie, EMP B, noterades på Stockholmsbörsens OTC lista (senast O- listan). Introduktionskursen var 35 SEK Mönsteråslack avvecklades Delades skultuna Messingsbruk ut till The Empires aktieägare samt att samtliga svenska dotterbolag fusionerades in i The Empire AB. Etamet Oy kvarstod som finskt dotterbolag Hela rörelsen med anläggningar, licenser, orderstock, kundfodringar och arbetsgivar- ansvar såldes i en inkråmsaffär med Metallcenter i Malmö AB Samtidigt såldes inkråmet i The Empires finska dotterbolag OY Etamet Gerby Produkter AB, som har egna varumärken och ett flertal agenturer, förvärvades 1983 The Empire grundades. Detta bolag ersattes år 2000 med ett annat bolag, som antog firman "The Empire AB (publ)” 1997 The Empire utvecklades till en koncern med åtta företag som nådde upp till ett leverans- värde av 288 MSEK i slutet av 90-talet Uppgörelse träffades med Ledstiernan. Aktieägarna i det bolag som då hade firman The Empire, erhöll aktier i ett nytt bolag (dit verksamheten överfördes), som antog firman The Empire AB (publ). Aktieägarna behöll även sina aktier i det tidigare The Empire, som bytte firma till Ledstiernan AB Soda-Club Scandinavia AB, som har generalagenturen för SodaStream, förvärvades "genom apportemission". Därmed togs första steget i uppbyggandet av ett nytt Empire. Historik

5 Våra egna varumärken Inom Koncernen Är •Marknadsledande för Perkolatorer i Norden. •Marknadsledande tillsammans med Saeco inom helautomatiska kaffemaskiner i Sverige.

6 Våra varumärken som vi representerar inom koncernen Marknads ledande Inom hårvårdMarknads ledande Inom sodastream

7 Våra varumärken som vi representerar inom koncernen

8 Marknadsledande tillsammans med C3 inom helautomatiska kaffemaskiner i Sverige.

9 Försäljning per varumärke

10 Kort om •Vi fått vår första order av hushållsprodukter från Ryssland •Vi har börjat bygga nya distributionskanaler i Ungern, Polen och Tjeckien. •Efter förlikning löste Gerby en gammal affärstvist i England. •Januari har utvecklats betydlig bättre än budget •Tillsammans med Gerbys ledning har vi, hittat ett flertal områden, där vi nu kan förbättra lönsamheten. •Åtgärdsprogram för att förbättra marginaler samt dra ned kostnader inletts i januari • •Vi har infört ett nytt ekonomisystem för ökad kontroll •November 06 var den bästa försäljningsmånaden i Gerbys historia

11 Small Domestic Appliances, Nordic (3) Sales Value EUR, Sales Units MAT SWEDEN © 2007 by GfK Marketing Services Nordic PHILIPS BRAUN GERBY GROUP OBH NORDICA BSH GROUP SEB GROUP TRAD.STEAM IRON IRONING SYSTEM FILTERCOFFEE ESPRESSO PERCULATOR KETTLES TOASTERS FOODPREPARATION MENS SHAVER LADYSHAVER EPILATOR HAIR DRYERS HAIR STYLERS HAIRCLIPPERS TOOTHBRUSHES 21,9 25,7 0 23,7 26,3 9,1 26,4 23,2 0 24,6 21,8 0,2 9,8 9, ,7 18,8 12,2 9,9 0 11,8 9,9 6,7 7,2 10,4 0 7,2 9,5 -2 2,8 4,4 0 2,4 4,2 1,7 Sales Units % Sales Value EUR % Sales value EUR +/- %

12 Kort om •Försäljningen av Sodastream i Sverige Q4 och har utvecklas mycket bättre än förväntat. •Försäljningen av såväl nya maskiner som gaspatroner samt smaker visar alla samma positiva utveckling •ICA Maxi, NetOnNet samt Media Markt är nya stora kunder under •COOP ny kund 2007 •30 Miljoner kolsyrad dryck tillverkas nu i SodaStream maskiner per år. •Januari och februari har utvecklats betydlig bättre än förväntat

13 NYA PRODUKTER

14 Marknader C3 Egen Distribution Planerad Egen Distribution Via extern Distributör Förhandling med extern Distributör JAPAN

15 The Empire Bolag Gerby Hong kong LTD UB

16 The Empire Personal VD Johan Kalling Inköp Jonas Holmström Affärsutveckling Per Björkman Key Acount Thomas Irstam Försäljning Ulrika Kruse Marknad Marknadsråd Finance Johanna ALm vVD Michael Christensen Assistent

17 Resultaträkning 2006

18 Balansräkning

19 Nyckeltal

20 Agenda för 2007 Utveckla förvärvade bolag Stärka positionen i detaljhandeln Resultatutveckling Organisk tillväxt på 25-30% Utöka Exporten Etablering i Finland Nya Produkter Förvärv Omstrukturera Norge Etablera C3 Telecom i Sverige Bygga en stark svensk försäljning och export av varumärket C3

21 Ian Wachtmeister – Ordförande. Styrelseledamot Chaparral Steel Co (USA) Ulf Christensen Johan Kalling – VD Hans Risberg – Styrelseledamot RNB Ulrika Frisén Björk Hans Langenskiöld Marianne Östlund Styrelsen JohanUlfUlrikaIanMarianneHans RHans L


Ladda ner ppt "THE EMPIRE AB Skapar starka affärskoncept Remium 2007-03-14."

Liknande presentationer


Google-annonser