Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avHanna Persson
1
Trender som påverkar golfklubben och idrotten.
2
SGF medlemsutveckling 1980-2005 Medlemsantalet har 7-dubblats under perioden, men avtar nu Källa: SGF 88 355 598.293
3
Olika organisationsformer GK GK med eget driftbolag GK på externt ägd anläggning AB äger och driver
4
Inval och ägandeformer 1996 – 2005 145 GK har valts in (anslutits) i SGF 100 GK har avtal med annan banägare (10 banor ej färdiga) 39 GK äger /avser att äga banan (19 banor ej färdiga) 6 GK delar bana med annan GK på liknande villkor 236.000 nya golfare under perioden ger 1627 medlemmar / ny klubb 2034 medlemmar /ny färdig bana
5
Behoven på golfklubbens styrning och dagliga ledning förändras ….. Antalet ”målgrupper” som spelar golf har ökat Målgrupperna har olika behov = kravspecifikationen på klubben mycket stor Medlemsspelet på den egna klubben minskar Betalningsviljan bland medlemmarna är förhållandevis låg Omvärlden ställer ökade krav på tillgänglighet och miljöanpassning Externa intäkter som greenfee och företagsspel är idag viktigare för klubben än medlemsintäkterna
6
Trender inom medlemskap och golfspelet Förändrat, mer selektivt greenfeespel Köerna minskar, men minskar antalet golfare? Mer individualistisk inställning Ifrågasätter medlemskap, ”vill bara spela golf” Spelrättspriser påverkas Kund eller medlem? Dålig likviditet på ”vanliga” klubbar Konkurrens om medlemmar och gäster Nya projekt avvaktar
7
Framtidsfrågor Vilken typ av golfanläggningar efterfrågas? Antal hål och längd Kvalitet Läge Hur locka nya golfare – var ska de spela och utvecklas? Kommer golfintresset att fortsätta, och hur? Hur möta hårdare miljökrav? Medlemsklubb eller golfanläggning? Balans mellan ekonomiskt resultat och idrott? Hur påverkar omvärldsförändringar oss? Moms- och skattefrågor
8
Framtidens behov – befintliga klubbar Kostnadseffektiv drift Klubben har bättre helhetskontroll Samarbete regionalt med andra golfklubbar Golfspelet i fokus Miljöanpassad anläggning Profilering Mot medlemmar Mot övriga Hur profilerar vi oss? Vad har vi för mål med vår verksamhet?
9
…… kräver Professionell styrning och ledning som Planerar ekonomin långsiktigt Ser möjligheter i förändringarna Utvecklar samarbetet med andra golfklubbar Kommunicerar med medlemmarna Klubben hittar sin roll genom Flexibla ”kundanpassade” lösningar Att skapa en tydlig profil som alla känner till Utveckling av idrotten/ friskvården golf Tränaren anställd eller entreprenör? Samarbete och utbyte med andra klubbar Medlemsaktiviteter som ligger i tiden
10
Gemensam drift och idrottssamarbete Flera klubbar - ett driftbolag Samägande och samköp Gemensam drift- och idrottsledning GK GK GK AB GK Kansliansv. Banförman Kansliansv. Banförman Kansliansv. Banförman Kansliansv. Banförman VD Banchef Idrottschef
11
Utveckla golfklubben efter behoven All verksamhet i klubbens regi? Hur kan vi utveckla samarbeten? Medlemsnytta! Hur prissätter Ni era produkter? Hur möta nya ”golfkonsumenten”? GK som multi(sport)anläggning? Hur säkerställa en bättre dialog mellan SGF och klubben? Vad händer med utvecklingen i Golfsverige och varför?
12
Diskutera i bikupa HUR KAN IDROTTEN BIDRA TILL BÄTTRE EKONOMI PÅ GOLFKLUBBEN?
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.