Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Språkdagen i Malmö 2014-03-29 Värdeorden i språkämnena Gunnar Stenberg.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Språkdagen i Malmö 2014-03-29 Värdeorden i språkämnena Gunnar Stenberg."— Presentationens avskrift:

1 Språkdagen i Malmö Värdeorden i språkämnena Gunnar Stenberg

2 Kunskapskraven Centralt innehåll Syfte - förmågor Kunskapskrav

3 Bedömningsaspekter I muntliga och skriftliga framställningar i olika genrer kan eleven formulera sig relativt varierat, relativt tydligt och relativt sammanhängande. Eleven formulerar sig även med visst flyt och i någon mån anpassat till syfte, mottagare och situation.

4 Språkets omfång och bredd I muntliga och skriftliga framställningar i olika genrer kan eleven formulera sig - enkelt, begripligt och relativt sammanhängande. - relativt varierat, relativt tydligt och relativt sammanhängande.

5 Språkets precision I muntliga och skriftliga framställningar i olika genrer kan eleven formulera sig -enkelt, begripligt och relativt samman- hängande. -relativt varierat, relativt tydligt och relativt sammanhängande. - relativt varierat, tydligt och samman- hängande.

6 Grad av textbindning I muntliga och skriftliga framställningar av olika slag kan eleven formulera sig -enkelt och begripligt med fraser och meningar. -enkelt, relativt tydligt och till viss del sammanhängande. -enkelt, relativt tydligt och relativt sammanhängande. -relativt varierat, tydligt och sammanhängande.

7 Flöde i produktion och interaktion I muntlig och skriftlig interaktion i olika sammanhang kan eleven uttrycka sig - enkelt och begripligt med ord, fraser och meningar. - tydligt och med visst flyt… - tydligt och med flyt.

8 Grad av mottagaranpassning I muntlig och skriftlig interaktion i olika sammanhang kan eleven uttrycka sig -enkelt och begripligt samt i någon mån anpassat till syfte, mottagare och situation. -tydligt och med visst flyt samt med viss anpassning till syfte, mottagare och situation.

9 Språkliga strategier Välja och använda sig av -för lyssnande och läsning, -för att lösa problem i och förbättrar inter- aktionen. någon, några olika, flera olika, i huvudsak fungerande, fungerande, väl fungerande

10 Stöd i bedömningen •Bedömningsstöd i engelska för årskurs 1– 6 •Diagnosmaterial för årskurs 7-9 •Europeisk språkportfolio •Kommentarmaterial till kunskapskraven •Strategier i engelska och moderna språk

11 •Tidig språkinlärning •Språk- och innehållsintegrerad inlärning •Flerspråkighet och minoritetsspråk •Utvärdering, prov och bedömning •Den gemensamma europeiska referensramen för språk och de olika bedömningsnivåerna

12 Kinesiska •Kinesiska, mandarin eller rikskinesiska •Pinyin och att skriva tecken för hand •Sju nya steg •En särlösning för ett språk

13 Kinesiska GERS, nivå A 1.1A 1.2A 2.1A 2.2B 1.1B 1.2B 2.1B 2.2- C1 STEG Grundskolan Moderna språk Elevens val år 9 Språkval år 9 Engelska År 3 År 6År 9 Gymnasieskolan Moderna språk, kurs Engelska, kurs 567

14 Kinesiska GERS, nivå A 1.1A 1.2A 2.1A 2.2B 1.1B 1.2B 2.1B 2.2- C1 Moderna språk Kinesiska, muntligt Kinesiska, skriftligt

15 Var finns det? de/sprak/amnen

16

17


Ladda ner ppt "Språkdagen i Malmö 2014-03-29 Värdeorden i språkämnena Gunnar Stenberg."

Liknande presentationer


Google-annonser