Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Dagens Träning & Trender Frågor och svar från personer som lever för och på träning.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Dagens Träning & Trender Frågor och svar från personer som lever för och på träning."— Presentationens avskrift:

1 Dagens Träning & Trender Frågor och svar från personer som lever för och på träning.

2 Mina experter • Karl Dyall. Cross-fit kung och dansare • Ann-Sofie Forsmark. Löpare & revisor • Christer Skoog. Fd. landslagstränare skidor • Jaime Huan Nordic Wellness 100 gym • Mikaela Lithman, Träningsevent.se • Alan Bergström, Personal Training School

3 Mina frågor • 1. Vilken motionsform tror du har ökat mest senaste 10 åren? • 2. Vilken motionsform tror du ger bäst effekt? • 3. Vilken är den snabbast växande trenden för tillfället? • 4. Vad tror du vi gör om 10 år för att hålla oss i form? • 5. Ditt bästa tips för att komma igång? • 6. Ditt bästa tips för att inte tappa sugen? • 7. Ditt råd till företagare i en mindre ort typ Östhammar • Hur kan dom utnyttja träning/hälsa i sin verksamhet? • 8. Om man bara har en kvart om dagen över. • Vad rekommenderar du för träning då • 9. Vad tycker du om nya 5-2 dieten och dieter generellt sett!

4 Så här svarade Christer • 1 Ökat mest: Triathlon • 2 Bäst effekt: längdskidåkning • 3 Snabbast växande trenden: uthållighetsidrotter framförallt om man ser till antal deltagare i motionslopp. • 4 Om 10 år? tror att vi i ännu större utsträckning väljer att träna utomhus i uthållighets aktiviteter. • 5 Tips för att komma igång. utgå från dina egna förutsättningar. Bygg upp lokal uthållighet i musklerna genom lågintensivt arbete samt ett styrkeprogram med kroppen som belastning för att stärka rörelseapparaten. • Börja med att träna för att orka träna. • 6 Inte tappa sugen: Rutiner bestäm en plan för dina dagar där du planerar in träning. Kontinuitet i träning är viktigt. Skynda långsamt och sätt upp mätbara mål. • 7 Idé till företagare ;Gör en kickoff. Mät konditionen och styrka hos anställda och sätt upp ett realistisk mål för förbättring och gör en uppföljning. Koppla upp anställda via community på nätet där de kan peppa och hjälpa varandra. • 8 En kvart om dagen. ut och gå eller spring, syretransporten bör prioriteras. • 9 Dieter: tror inte någon diet är bättre än någon annan. Ska man gå ner i vikt får man förbruka mer än man tar in. • Mer? • jag skulle berätta om hur fort det går att komma iform om man tränar utifrån sina egna förutsättningar. Jobbar nu mycket med människor som vill komma iform på en begränsad tid av olika anledningar. Viktnedgång, komma iform inför operation och därigenom få bättre återhämtning eller prestera i någon tävling. • Principen är detsamma för alla. Analys av sina förutsättningar. Börja där du står. Bygg grunden först.

5 Så här svarade Mela • 1. Vilken motionsform tror du har ökat mest senaste 10 åren? • Löpningen • 2. Vilken motionsform av alla tror du ger bäst effekt? • Det beror på målet - och det tror jag att gemene man börjar bli mer och mer medveten om. • 3. Vilken är den snabbast växande trenden för tillfället? • Den funktionella träningen. Alla early adapters har ju redan kört det länge, men nu har det ju spridits även bland dem som inte har träning som sitt främsta intresse! • 4. Vad tror du vi gör om 10 år för att hålla oss i form • 5. Ditt bästa tips för att komma igång? • Ta hjälp! Av en PT, en kompis, boka träningsdejt... • 6. Ditt bästa tips för att inte tappa sugen? • Välj rätt! Hitta din egen grej, det som du tycker är kul. • 7. Ditt råd till företagare i en mindre ort typ Östhammar • Hur kan dom utnyttja träning/hälsa i sin verksamhet? • 8. Om man bara har en kvart om dagen över. • Vad rekommenderar du för träning då • Pulshöjande cirkelträning - sätt ihop en cirkel med typ burpees, knäböj, armhävningar osv. Man hinner mycket på en kvart! • 9. Vad tycker du om nya 5-2 dieten och dieter generellt sett! • Nu är ju jag nutritionist, så jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om detta... Men. Det viktigaste när det gäller kost är att man hittar det sätt att äta som passar en själv bäst! Om det sen är 5:2, LCHF, paleo eller bara vanlig mat - det spelar inte så stor roll, så länge man själv trivs. Min egen kostfilosofi utgår från detta Michel Pollan citat: " Eat food. Not too much. Mostly plants."

6 Så här svarade Jamie • • 1. Vilken motionsform tror du har ökat mest senaste 10 åren? • Gym gått från enligt vad jag hört från procent av befolkningen till ca 15%, och att vi ligger väldigt högt i Världen • 2. Vilken motionsform alla tror du ger bäst effekt? Ingen motionsform har någon effekt om man inte gör det kontinuerligt och helst för bästa effekt sköter kost och vila…men då jag måste välja någon under bra förutsättningar så säger jag enligt egen erfarenhet gymträning, under förutsättning att du vet vad du gör eller tar hjälp av någon som kan. Gränserna för hur du kan utvecklas är nästan limitless om du ser till att göra saker som du tycker är kul, och kör maximal variation och ser till att utmatta kroppen. 3. Vilken är den snabbast växande trenden för tillfället? På gymmen är det GRIT i gruppträningssalarna och Crossfit eller liknande träning i gymmet och utomhus, funktionell träning överhuvudtaget. 4. Vad tror du vi gör om 10 år för att hålla oss i form’ Vi måste er till att både vi och våra barn har kul när vi tränar. Idag finns så mycket inaktiva aktiviteter som inte fanns igår. Datorernas intåg är en utmaning vi måste ta på allvar På gymmen har vi börjat förstå detta och om vi lyckas kommer gymmen att bli ännu mer besökta. • • 5. Ditt bästa tips för att komma igång? • Utan tvekan se till att ha roligt när du tränar! Konstant variation och överbelastning gör att kroppen alltid chockas och med kost och vila förbättras, variationen gör även att psyket mår bra. För att få resultat så måste man få in träningen som en kontinuerlig händelse året runt, och då funkar det inte att träna enbart för att en man med vit rock säger att du måste, eller för att man vet att det är bra för sig…den bästa motivationen i världen är att se till att den fysiska aktiviten/aktiviteterna man utsätter sig för veckovis är KUL! • 6. Ditt bästa tips för att inte tappa sugen? • Se till att ha roligt och variera träningen maximalt. Vet du inte hur man varierar maximalt på ett säkert och resultatgivande sätt så anlita en PT, eller motsvarande inom den fysiska aktivitet man utövar. • 7. Ditt råd till företagare i en mindre ort typ Östhammar • Hur kan dom utnyttja träning/hälsa i sin verksamhet? • Ge personalen,förmåner. Betala för motionsloppet. Srring tillsammans. Ett friskvårdsbidgra är en investering. Gör lite tävlingar. Träna 2 dar i vecken så får du en middag för 2. • Man kan inte förlora pengar på att investera tid och pengar i sin personals välbefinnande! • 8. Om man bara har en kvart om dagen över. • Vad rekommenderar du för träning då • Back to basics, armhävningar, pullups, crunches..supersetat rakt igenom för att få förbränning genom hela passet och max antal sett på 15 min. Varannan dag någon typ av konditionsträning istället, tex 10 st 1,5 minuters intervaller på löpband eller crosstrainer om man har problem med knän, löpning kontra rask promenad fart. • 9. Vad tycker du om nya 5-2 dieten och dieter generellt sett! • Skit. Finns bra benämning på ordet diet, vilket är antingen viktväktarna eller att lära sig att äta ofta och lite.

7 Trender idag • Konditionsidrott ökar. På 8 minuter blev Vasaloppet fulltecknat. • PT träning i grupp small group training • Back to Basic fuktionell träning med egen kroppsvikt. • Appar - finns för allt. • Dela sin träning med andra. • RunKeeper, jogg.se, spotify

8 Så här svarade Alan • • 1. Vilken motionsform tror du har ökat mest senaste 10 åren? • Skulle tro löpning • 2. Vilken motionsform alla tror du ger bäst effekt? • Beror på vad man menar med effekt och vilken effekt • 3. Vilken är den snabbast växande trenden för tillfället? • Sport performance-träning, dvs mer plyometrisk och "funktionell" • 4. Vad tror du vi gör om 10 år för att hålla oss i form • Samma som idag, kanske har vi i Sverige bättre förstått att uppskatta vår unika natur och tränar mer utomhus. • 5. Ditt bästa tips för att komma igång? • Sätt ett mål • 6. Ditt bästa tips för att inte tappa sugen? • Ha ett tydligt, nåbart och meningsfullt mål • 7. Ditt råd till företagare i en mindre ort typ Östhammar • Hur kan dom utnyttja träning/hälsa i sin verksamhet? • För allmänt hållen fråga för att kunna besvaras. • 8. Om man bara har en kvart om dagen över. • Vad rekommenderar du för träning då • Cirkelträning/intervallträning med en arbetspuls över 150 och under 180 • 9. Vad tycker du om nya 5-2 dieten och dieter generellt sett! • Alla, precis alla dieter går ut på enegibalans. Äter man mindre än man gör av med går man ned och vice versa. Näringsinnehåll diskuteras för lite och kalorier för mycket

9 Populär motion igår. • Friskisgympa till klämmig musik • Aerobics i grälla kläder Sussanne Lenefeldt • Styrketräning i maskiner • Individuell träning på gym o löpspår

10 Träning idag • Träna med Personlig tränare • Löpning i grupp • Cross Fit, kampsport Ruffie, boxning • Utmaningar. FitnessFighten, långlopp, antal kilometer på en vecka. • Triathlon • Kropp & Själ. Yoga, Pilates,

11 Loppexplosionen! • Vasaloppet – fullt på 8 minuter • CykelVasan – fullt på en dag. • En Svensk klassiker – bara ökar • Triathlon från nästan ingenting till en folksport. Alla crawlkurser i Stockholm fulltecknade. • Tjejmilen i helgen nytt rekord

12 Mer extremt hela tiden. • Vasaloppet som löptävling – klart! • Ö-Ö loppet mellan Sandhamn och Utö som folksport? • Fler ultralopp. • Nu 16 mil vad kommer sen? • Vart går gränsen

13 Varför? • Vi söker kickar! • Vi söker motpoler. • Målaren behöver sin innebandy eller Ruffieträning för att träffa folk. • Tvåbarnsmamman som träffar folk hela dagen behöver ”sin tid på jorden” och väljer individuella sporter eller gruppträning. • Man vill bli sedd (Instagram, Facebook, RunKeeper)


Ladda ner ppt "Dagens Träning & Trender Frågor och svar från personer som lever för och på träning."

Liknande presentationer


Google-annonser