Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Regeltillämpning på kommunal nivå Undersökning av Sveriges kommuner 2016 Kalmar län.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Regeltillämpning på kommunal nivå Undersökning av Sveriges kommuner 2016 Kalmar län."— Presentationens avskrift:

1 Regeltillämpning på kommunal nivå Undersökning av Sveriges kommuner 2016
Kalmar län

2 Företagens väg in till kommunen
Har kommunen en företagslots och kan lotsen agera samordnande respektive pådrivande? Kommun Har lots Lots: Samordnande Lots: Pådrivande Borgholm Ja Nej Emmaboda Hultsfred Högsby Kalmar Mönsterås Mörbylånga Nybro Oskarshamn Torsås Västervik Har lots Sverige: 92% Länet: 100% Samordnande (Ja) Sverige: 67% Länet: 70% Pådrivande (Ja) Länet: 60%

3 Företagens väg in till kommunen
Kan företagen följa ett ärende på nätet? Kommun Alla områden Vissa områden Inga områden Borgholm X Emmaboda Hultsfred Högsby Kalmar Mönsterås Mörbylånga Nybro Oskarshamn Västervik Följa på nätet Sverige: 21% Länet: 11%

4 Offentlig upphandling
Följer kommunen upp de ställda kraven vid en upphandling, under leveransperioden? Kommun Alltid Ofta Ibland Aldrig Borgholm X Emmaboda Hultsfred Högsby Kalmar Mönsterås Mörbylånga Nybro Oskarshamn Vimmerby Västervik Följer ej upp kraven Sverige: 1% Länet: 0%

5 Offentlig upphandling
Ingår dialog med företag inför upprättande av ett förfrågnings- underlag i en specifik upphandlingssituation? Kommun Alltid Ofta Ibland Aldrig Borgholm X Emmaboda Hultsfred Högsby Kalmar Mönsterås Mörbylånga Nybro Oskarshamn Vimmerby Västervik Dialog ingår aldrig Sverige: 10% Länet: 9% Funktionsupphandling Sverige: 42% Länet: 64%

6 Offentlig upphandling
Tar kommunen kontakt med företag som inte vann upphandlingen för en uppföljning? Kommun Alltid Ofta Ibland Aldrig Borgholm X Emmaboda Hultsfred Högsby Kalmar Mönsterås Mörbylånga Nybro Oskarshamn Vimmerby Västervik Kontakt sker ej Sverige: 77% Länet: 18%

7 Handläggningstider i veckor (Serveringstillstånd)
Kommun Handläggningstid 2016 Handläggningstid 2012 Kalmar 3 4 Hultsfred 5 Högsby Mörbylånga Mönsterås 6 12 Torsås 7 Västervik Borgholm Emmaboda 8 Nybro Oskarshamn 2 Medelvärden Sverige: 6,0 veckor Länet: 6,1 veckor

8 Handläggningstider i veckor (Bygglov)
Kommun Handläggningstid 2016 Handläggningstid 2012 Kalmar 2 Borgholm 3 4 Mörbylånga Högsby Nybro Västervik Hultsfred 5 Mönsterås Oskarshamn Torsås Vimmerby Emmaboda 8 Medelvärden Sverige: 4,0 veckor Länet: 4,4 veckor

9 Servicegaranti (Serveringstillstånd)
Kommun 2016 Dagar 2016 2012 Dagar 2012 Hultsfred Ja 40 Västervik 42 45 Högsby 56 Nej Emmaboda 83 120 Nybro 84 Torsås Oskarshamn Borgholm Kalmar Mönsterås 60 Mörbylånga 90 Har servicegaranti Sverige: 60% Länet: 64%

10 Servicegaranti (Bygglov)
Kommun 2016 Dagar 2016 2012 Dagar 2012 Kalmar Ja 28 Mönsterås Högsby 42 Borgholm 70 Emmaboda Nej Hultsfred 14 Mörbylånga Oskarshamn Torsås Vimmerby Västervik Nybro Har servicegaranti Sverige: 30% Länet: 36%

11 Bygglovsavgift/planavgift (Bygglov)
Kommun Tillståndsavgift Planavgift Totalt Emmaboda 22 325 Mönsterås 22 730 Nybro 24 000 Högsby 25 800 Hultsfred 23 000 12 404 35 404 Vimmerby Västervik 28 300 10 000 38 300 Kalmar 27 288 39 692 Oskarshamn 28 162 37 212 65 374 Borgholm 32 250 62 020 94 270 Torsås 28 200 Mörbylånga Avgifter (spann) Sverige: – kr Länet: – kr Spannets storlek Sverige: kr Länet: kr

12 Tillståndsavgifter (Serveringstillstånd)
Kommun Serveringstillståndsavgift 2016 Serveringstillståndsavgift 2012 Mönsterås 6 000 Torsås 7 300 7 480 Emmaboda 7 600 Oskarshamn Hultsfred 8 000 8 800 Högsby 3 500 Nybro Mörbylånga 9 000 Västervik 10 000 Kalmar 10 820 7 500 Borgholm 11 000 7 100 Tillståndsavgifter (spann) Sverige: – kr Länet: – kr Spannets storlek Sverige: kr Länet: kr

13 Kontrollavgift (Livsmedelskontroll)
Kommun Riskklass Infotillägg Timtaxa Kontrollavgift Besök per år Högsby 6 1 780 3 900 Mönsterås 800 4 000 Oskarshamn 2 809 4 854 Mörbylånga 839 5 034 Emmaboda 5 710 5 680 Borgholm 964 5 784 Nybro 843 5 901 Västervik 997 5 982 Torsås 3 13 600 Hultsfred 1 000 20 000 Vimmerby Kontrollavgift (spann) Sverige: – kr Länet: – kr Spannets storlek Sverige: kr Länet: kr

14 Tillsynsavgift (Miljöfarlig verksamhet)
Kommun Tillsynsavgift 2016 Tillsynsavgift 2012 Frekvens Högsby Vart tredje år Emmaboda 4 260 Annat Mönsterås 4 800 Vartannat år Västervik 5 232 4 758 Oskarshamn 5 880 5 600 Kalmar 6 832 4 890 Varje år Mörbylånga 8 570 Hultsfred 8 760 5 026 Vimmerby Borgholm 10 000 Torsås 11 200 Tillsynsavgift (spann) Sverige: 0 – kr Länet: 0– kr Spannets storlek Sverige: kr Länet: kr

15 Betydelsen av tredjepartscertifiering vid bedömning av tillsynsbehov
Livsmedelskontroll Betydelsen av tredjepartscertifiering vid bedömning av tillsynsbehov Certifiering livsmedel Sverige: 3% Länet: 0%

16 Miljöfarlig verksamhet Betydelsen av tredjepartscertifiering vid bedömning av tillsynsbehov (Miljöfarlig verksamhet) Kommun Påverkar inte Påverkar lite Påverkar mycket Borgholm X Emmaboda Hultsfred Högsby Kalmar Mönsterås Mörbylånga Oskarshamn Torsås Vimmerby Västervik Certifiering påverkar inte Sverige: 30% Länet: 11%

17 Samordning av tillsyn (Miljöfarlig verksamhet)
Kommun Har samordning 2016 Hade samordning 2012 Borgholm Nej Emmaboda Ja Hultsfred Högsby Kalmar Mönsterås Mörbylånga Oskarshamn Torsås Vimmerby Västervik Har samordning Sverige: 54% Länet: 50%

18 Regeltillämpning på kommunal nivå
Länets kommuner – Sverige totalt NNRs kommungranskning 2016:   Kalmar Sverige Företagslots/En väg in till kommunen Samordnande roll 70% 67% Pådrivande roll 60% Följa ärendet på nätet 11% 21% Handläggningstider medelvärde Serveringstillstånd 6,1 veckor 6,0 veckor Bygglov 4,4 veckor 4,0 veckor

19 Regeltillämpning på kommunal nivå
Länets kommuner – Sverige totalt NNRs kommungranskning 2016:   Kalmar Sverige Servicegarantier Serveringstillstånd 64% 60% Bygglov 36% 30% Tillståndsavgifter min/max 6 000 – kr kr Bygglov inkl. planavgift – kr 5 126 – kr Miljöfarlig verksamhet (anmälan) 0 – kr 0 – kr Tillsynsavgifter min/max Miljöfarlig verksamhet Livsmedelskontroll (kontrollavgift) 3 900 – kr 2570 – kr Livsmedelskontroll (timtaxa) 710 – kr 700 – kr

20 Regeltillämpning på kommunal nivå
NNRs rekommendationer för alla sex områden Företagslots (Företagens väg in till kommunen) Alla kommuner ska ha en väg in för företagen, ofta benämnd företagslots. Lotsen ska ha en informerande, samordnande och pådrivande roll. Kommunen ska samordna sin handläggning av ärenden som kräver olika tillstånd. Ett företag ska kunna följa sina ärenden hos kommunen på nätet. Kommunernas hemsidor ska innehålla eller hänvisa till tydlig och lättillgänglig information om regler, krav och avgifter som gäller för företagens olika verksamheter. Kommunerna bör i sina kontakter med kommunens företagare välja ett alternativ som innebär en maximal tillgänglighet och möjlighet att ställa följdfrågor.

21 Regeltillämpning på kommunal nivå
NNRs rekommendationer för alla sex områden Upphandling Alla kommuner bör ha en strategi för information till företagen om aktuella upphandlingar. Alla kommuner bör ha en dialog med företagen inför upprättandet av ett förfrågningsunderlag. Alla kommuner behöver betrakta upphandling och inköp som ett strategiskt område. Upphandlarnas arbete med dialog bör också inkludera en utvärdering av avslutade upphandlingsavtal. Alla kommuner bör arbeta med löpande uppföljning av ställda krav under leveransperioden. Alla kommuner bör involvera kommunens näringslivsenhet i sitt arbete med att utveckla upphandlings- och inköpsverksamheten. Mindre kommuner bör söka samarbeten med andra kommuner gällande upphandlingsfunktionen.

22 Regeltillämpning på kommunal nivå
NNRs rekommendationer för alla sex områden Serveringstillstånd, Bygglov, Livsmedelskontroll och Miljöfarlig verksamhet Alla kommuner ska ha en servicegaranti för serveringstillstånd och bygglov Kommunerna bör ta maximalt tre veckor på sig att fatta beslut om ett serveringstillstånd samt fatta beslut om ett bygglov som följer detaljplan (gäller enklare ärenden i båda fallen). Alla kommuner ska tydligt redovisa och motivera vilka faktorer som legat till grund för klassningen av kommunens olika livsmedelsanläggningar och miljöfarliga verksamheter samt storleken på kommunens timtaxa. Kommunernas avgifter bör ha en tydligare koppling till kommunens motprestation gentemot det enskilda företaget (gäller för alla rubricerade områden) Kommunerna bör löpande utvärdera vilka effekter deras tillämpning av regelverket får för företagen (gäller för alla rubricerade områden) Kommunerna behöver ha strukturer för att främja ett utbyte av erfarenheter, både på politisk nivå och på tjänstemannanivå.

23 Regeltillämpning på kommunal nivå
Företagsexempel som användes i enkäterna Serveringstillstånd NNRs företagsexempel avser en restaurang/restaurangverksamhet som omsätter alkohol för kronor per år. Öppet till Restaurangverksamheten är nystartad. Exemplet benämns nedan "vårt restaurangexempel". Bygglov Frågorna 1-3 avser en ansökan från ett företag om bygglov för en tillbyggnad av en industrifastighet med 300 kvm. Fastigheten angränsar till ett bostadsområde med 50 småhus. Lovet följer gällande planbestämmelser och ska behandlas enligt plan- och bygglagen. Fastigheten ligger inom detaljplanelagt område. Inga komplicerande faktorer finns.

24 Regeltillämpning på kommunal nivå
Företagsexempel som användes i enkäterna Livsmedelskontroll Frågorna 1-4 avser en livsmedelsbutik med 45 anställda (ca 30 årsarbetskrafter). Det motsvarar 1-2 årsarbetskrafter som hanterar öppna livsmedel. Butiken paketerar fisk och skaldjur. Butiken grillar, nedkyler, packar och varmhåller kyckling men saknar manuell betjäning. Butiken har försäljning av färdigmat och sallad i lösvikt där kunden tar själv. Butiken hanterar frysvaror. Butiken jäser och bakar halvfärdiga produkter samt bakar frysta degämnen. Butiken är nystartad. Butiken är certifierad enligt Svensk standard för livsmedelshantering i butik, fastställd av Svensk Dagligvaruhandel. Följande förklarande text angavs: Om en livsmedelsbutik med 30 årsarbetskrafter inte finns inom kommunen, gör en teoretisk uppskattning och besvara frågorna som om en sådan livsmedelsbutik hade funnits.

25 Regeltillämpning på kommunal nivå
Företagsexempel som användes i enkäterna Miljöfarlig verksamhet Frågorna 1-4 avser miljötillsyn av en inom kommunen belägen biltvätt avsedd för tvättning av fler än 5000 fordon per år (klassningskod ). Inga komplicerande faktorer finns. Om en biltvätt med sådan omfattning på verksamheten inte finns inom kommunen, använd era taxebestämmelser och besvara frågorna som om en sådan biltvätt hade funnits.

26 Regeltillämpning på kommunal nivå
Diskussionspunkter Rekommendationer Återbetalning av avgifter/Avgiftsmodell Samordning av tillsyn Samarbete mellan kommuner Följa sitt ärende på nätet Dialog med näringslivet


Ladda ner ppt "Regeltillämpning på kommunal nivå Undersökning av Sveriges kommuner 2016 Kalmar län."

Liknande presentationer


Google-annonser