Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Välkommen till våra fem rum. Varje dag har vi möjlighet att öppna nya dörrar, både i det privata och i vårt arbetsliv. Om du väljer att öppna en dörr.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Välkommen till våra fem rum. Varje dag har vi möjlighet att öppna nya dörrar, både i det privata och i vårt arbetsliv. Om du väljer att öppna en dörr."— Presentationens avskrift:

1 Välkommen till våra fem rum

2 Varje dag har vi möjlighet att öppna nya dörrar, både i det privata och i vårt arbetsliv. Om du väljer att öppna en dörr så är det också viktigt att du vet hur du ska hantera vad som finns bakom dörren och i det rummet. I våra fem rum möter du följande: 1.Självkännedom 2.Kommunikationsplattformen 3.Drivkrafter för arbetsroll och grupp 4.Att synliggöra kompetens 5.Mäta och utveckla individ och grupp Det vanliga är att gå från rum 1 – 5 men du kan själv välja var du vill börja utifrån kunskap och mognad hos dig själv och i organisationen Våra fem rum

3 Vad innehåller era rum? Hur öppen är du och dina medarbetare för en förändring…och hur ska den motivationen i så fall byggas upp?

4 Första rummet Självkännedom

5 Första rummet Grunden för all kommunikation är att du som individ förstår dig själv, den vetskapen avgör kvaliteten i din kommunikation med andra individer och i arbetsgruppen. Vi ger dig förståelse och kontroll över följande: Hur du tar emot och reglerar dina känslor. Känslorna omfattar självmedvetenhet, självreglering, motivation, empati och social förmåga. Hur dina drivkrafter ser ut och varför du föredrar vissa saker framför andra Hur du väljer att framträda på arbetsscenen – alltså ditt beteende Någon har sagt att du blir anställd tack vare dina referenser men får sparken pga av ditt beteende. Varför lyckas en del så bra i sina arbetsrelationer och hur lyckas du nå fram i din organisation?

6 Andra rummet Vad är det som skiljer oss åt…

7 Andra rummet Vi kan synliggöra 60 olika arbetsbeteenden och hur varje beteende påverkar oss och omgivningen i olika situationer. Om vi tar fyra av dessa grundbeteenden så kan vi uttrycka dem så här: En RÖD individ är resultatorienterad och drivande och har inget emot förändringar, så länge det ger ett resultat inom en viss tid. En GUL individ har ett behov av att vara med i gruppen och påverka och känner starkt behov att vara i centrum när det händer något kul. En GRÖN individ har behov av stabilitet och konsensus. Tycker inte om förändringar som inte kan förklaras och vill arbeta för gruppens bästa. En BLÅ individ är resultatorienterad och noggrann med att det görs på rätt sätt. Samlar fakta och bestämmer sig när det är genomtänkt och kvalitetssäkrat. Varje individ har alla färgerna inom sig, i olika hög grad, och det kan uttryckas på en mängd olika sätt. Beteende mätningen kan identifiera 1 900 olika beteenden – både som grund och fasad, så det finns ett antal faktorer att ta hänsyn till. Dessa faktorer har kokats ned till 60 arbetsbeteenden som gör att förståelsen för olika individer blir förståelig och hanterbar. Vi har jobbat med IPU metodiken sedan 1994 och hitills har 4,7 miljoner människor över hela världen gjort analysen på sin arbetsplats.

8 Vilka arbetar bäst tillsammans!? Tredje rummet

9 Vilka arbetar bäst tillsammans!? Tredje rummet När de olika ”färgerna” och deras skiftningar jobbar så är det viktigt att förstå hur olika individer bäst arbetar tillsammans och kompletterar varandra, gärna också vilka drivkrafter man har. Här kommer man överens om målet med det uppdrag man har och vad som krävs för att göra ett bra jobb. Det gäller individuellt eller för en arbetsgrupp. Det gäller att förstå och komma överens om både hårda värden som rutiner, utbildning, produktivitetstal, metoder osv. Men lika viktigt är att de mjuka värdena identifieras och accepteras av de olika ”färgerna”. Saker som acceptans, samhörighet, lyssna, respekt osv. kan vara helt avgörande för ett bra resultat.

10 Även lika kan vara olika… Tredje rummet

11 Samma ”färg” kan vara olika, kanske inte i sitt beteende men i sin vilja att utföra saker eller viljan att uppleva olika saker. En RÖD kan alltså vara lika lojal och vänlig som en GRÖN men uttrycker det på ett annat sätt. En GRÖN kan vara individualistisk och makthungrig men visar det på ett helt annat sätt än en person med RÖD, BLÅ eller GUL anknytning. Därför är det viktigt för en ledare att förstå vilka krafter som ligger under ytan när man rekryterar eller befordrar en individ som verkar ha de på ytan bästa förutsättningarna. Förstår du som ledare hur drivkrafter och emotionell intelligens kan förädlas hos dina medarbetare så har du också nyckeln till en organisation som med egen inneboende kraft kan utveckla en kraftfull organisk tillväxt som gynnar organisationen många år framåt. Tredje rummet

12 Fjärde rummet Kompetens

13 Fjärde rummet Kompetens Alla individer är begåvade med intelligens, frågan är bara hur den uttrycks. Den intelligensen kan uttryckas i skrift, verbalt eller med handlag. Det finns tre stadier för att uttrycka intelligens. Den första är TEORI, vilket innebär att du läst eller blivit visat något och förstår vad det handlar om. Den andra är KUNSKAP vilket innebär att du självständigt kan utföra något. Den tredje är KOMPETENS som innebär att det du utför uppfattas som mer eller mindre användbart av de som berörs av utförandet. Ju mer användbart det uppfattas av de som berörs desto högre kompetens upplever mottagarna. Det innebär att det inte nödvändigtvis behöver finnas ett bra samband mellan teori, kunskap och kompetens. Alltså bara för att du är duktig på teorin så behöver det inte innebära att du praktiskt kan utföra något som mottagaren uppfattas som kompetent. Formeln Teori x Kunskap x Erfarenhet = Upplevd Kompetens Är därför en viktig handlingslinje för att nå resultat. Därför anser vi att det är viktigt att identifiera vilken kompetens som efterfrågas i olika yrkesroller och uppdrag samt att den kompetensen kan förstås och mätas på ett enkelt och objektivt sätt. Resultatet ligger sedan till grund för att stötta och utveckla individer och grupper. Sedan 1996 har vi i vårt program KP Kompetensprofil synliggjort kompetens

14 Framtiden Femte rummet

15 Framtiden Femte rummet Att utveckla sin egen och organisationens samlade kompetens utgår ifrån hur tydlig den upplevs av individ och omgivning. När målet, som är tydliggjort som kompetens finns, så krävs det en drivkraft som består av vilja och engagemang för att nå ett bra resultat. Den drivkraften blir ”automatisk” när kompetensen blir synliggjord – det finns hos individen/gruppen en stark drivkraft att leva upp till omgivningens förväntade utfall av kompetens för att nå det resultat man har satt upp. Enligt forskning (Kenneth Thomas) så är individens främsta drivkrafter till vårt belöningssystem de som består av 1.Möjlighet till val 2.Meningsfullhet 3.Upplevelse av kompetens 4.Att man gör framsteg Forskning visar att dessa ingredienser också kan vara beståndsdelarna i att vi känner oss lyckliga privat och på jobbet.


Ladda ner ppt "Välkommen till våra fem rum. Varje dag har vi möjlighet att öppna nya dörrar, både i det privata och i vårt arbetsliv. Om du väljer att öppna en dörr."

Liknande presentationer


Google-annonser