Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Tema LÄSS: Lättviktskonstruktioner till sjöss 3-års projekt, 2005-2007 Idé: Att understödja implementering av lättviktsmaterial på fartyg 20+9 deltagande.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Tema LÄSS: Lättviktskonstruktioner till sjöss 3-års projekt, 2005-2007 Idé: Att understödja implementering av lättviktsmaterial på fartyg 20+9 deltagande."— Presentationens avskrift:

1 Tema LÄSS: Lättviktskonstruktioner till sjöss 3-års projekt, 2005-2007 Idé: Att understödja implementering av lättviktsmaterial på fartyg 20+9 deltagande organisationer Totalbudget > 24 MSEK

2 LÄSS huvudmål 1.Design av fyra fartyg med lättviktskonstruktioner +Skiss av fraktfartyg och design av offshore LQ 2.Demonstration av tekniska lösningar som innebär minst 30% lättare objekt med 25% lägre totalkostnad, jämfört med konventionellt stål 3.Demonstration av praktiskt användbara metoder och tillvägagångssätt för att kunna utnyttja lättviktsmaterial till sjöss

3 Lightweight material Shapable aluminium Fibre High-strength composite material Core material Polymer

4 LÄSS konceptkonstruktioner Ro-ro Ro-pax HSC

5 LÄSS konceptkonstruktioner Fraktfartyg Offshore LQ Dry cargo

6 LÄSS deltagare 20 ursprungliga+9 associerade

7 Teknikplattform

8 Pågående samarbeten –EU-projekt: SAFEDOR, De-Light Transport, SURSHIP –Övrigt: DIBS, Lätta karossmoduler, Compoship

9 Huvudsakliga hinder för lättvikt till sjöss 1.Tekniska –Många men lösbara. Största problemet är brandsäkerheten. 2.Tradition –Traditioner och regelverk baserade på stål hindrar användandet av nya material. 3.Kostnad –Initialkostnaden är högre. LCA/LCC är nödvändig för argumentationen.

10 Funktionskrav SOLAS HSC HSCSOLAS MSC 40(64) Ekvivalenskrav

11 Brandtester nödvändiga F.R.D. - A.754(18) Brandtest skott. 60 min. Efter avslutted brandtest Vertical load 700KG/LM (1780 kg)

12 FRD 60; däck

13 Brandtester nödvändiga F.R.D. - A.754(18) 60 min. deck ( last 4620 kg fordelt) Etter avslutted branntest

14 Brandtest i stor skala

15 Brandtester i liten skala

16 Fire restricting material: ISO 9705 Room-corner

17 Fullskala ISO 9705 Room Corner 300 kw. Efter branntest

18 Genomförda certifieringar Thermal Ceramics –FRD 60 däck och skott, 100 mm, 6.9 kg/m 2 –FRM i Room-Corner, 20-25 mm, 0.96-1.6 kg/m 2 Rockwool (SAFEDOR-samarbete) –FRD60 skott, 100 mm, 8.75 kg/m 2 Isover/Saint-Gobain –FRD60 skott, 100 mm, 7.5 kg/m 2 Genomföringar (MCT-Brattberg) –60 minuters skott och däck; kablar, rör etc

19 Planerade certifieringar: ISOVER/Saint-Gobain –FRD60 däck –FRD30 skott –Fire Resisting Material x 2 Thermal Ceramics –FRD60 skott med högtemp-kärna –(H60-aluminium + explosionstest) Dörrar och fönster monterad i FRP sandwich konstruktioner

20 Resultat Ritningar till 4 konceptfartyg framtagna Brandcertifierade konstruktionslösningar framtagna Lättvikts- och kostnadsmål uppnådda LCC indikerar återbetalningstid < 5 år Metod att hantera SOLAS Regel 17 utarbetad i samarbete med SAFEDOR. >20 artiklar publicerade, varav 7 vetenskapliga 1 Teknisk Licentiat, 9 examensarbeten

21 Viktreduktion:

22 FRP- sandwich superstructure MY “ Princess Mariana “ – Luxury yacht Yard: Royal Denship/Danyard Aalborg A/S Superstructure: FRP-sandwich Hull: Steel LOA: 78.60 m Beam: 14.40 m Launch: 2003

23 FRP Sandwich superstructure Yard: AB Åsi-verken / Kockums AB (refit) Superstructure: FRP-sandwich Hull: Steel LOA: 50.00 m Beam: 11.70 m Launch: 1980. Refitted with new composite superstructure and wheel house 1996 “ ASPÖ III “ Passenger / Car ferry

24 Superstructure and Bowgate build in FRP Sandwich Yard: Hjörungavaag Verksted A/S Superstructure/Bowgate: FRP-sandwich Hull: Steel LOA: 56.80 m Beam: 11.25 m Launch: 1987. “ Torghatten “ Passenger / Car ferry

25 FRP Sandwich superstructure Yard: Båtservice Verft A/S Superstructure: FRP-sandwich Hull: Steel LOA: 44.10 m Beam: 9.60 m Launch: 1987 “ Dronningen “ Passenger ferry

26

27

28

29

30 Further information www.lass.nu


Ladda ner ppt "Tema LÄSS: Lättviktskonstruktioner till sjöss 3-års projekt, 2005-2007 Idé: Att understödja implementering av lättviktsmaterial på fartyg 20+9 deltagande."

Liknande presentationer


Google-annonser