Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avEmilia Åberg
2
Saabs historia 30-talet: Försvaret behövde rustas upp Lösning: Svenska Aeroplan AB (SAAB) Efter andra världskriget: Satsning på civil marknad
3
Organisation Aeronautics Dynamics Electronic Defence Systems Security and Defence Solutions Support and Services
4
Vision och mål Ökad samhällessäkerhet Större fokus på kunders framtida behov
5
Omvärlden Största konkurrenter: Boeing, Lockheed Martin, Chengdu Aircraft, Sukhois Sekreteskrav från kunder Försäljningen begränsad av svenska och internationella lagar
6
Marknader och marknadsstrategier 38 % av försäljningen görs i Sverige Övriga kunder: Stora företag, nationer Av total försäljning: 42 % militärflyg 31 % markbaserade system
7
Ägarsituation ÄgareAktier [%]Röster [%] Investor AB30 40 BAE Systems UK109 Svenska aktiefonder1614 Övriga4437
8
Ekonomisk analys Nyckeltal2010200920082007 Omsättning [mkr]24 67024 79624 13723 858 Soliditet [%]38,5134,6428,0932,49 Kassalikviditet [%]94,8280,0066,0066,20
9
SWOT-analys S: Stort företag med mycket resurser och hög kompetens W: Begränsad kundkrets och höga sekretes- krav O: Stor potentiell marknad och närhet till oerhört duktiga ingenjörer T: Millitär nedrustning samt politiska beslut
10
Sammanfattning Uppstod på 30-talet och är idag uppdelat i fem affärsområden Främst inriktat på en internationell, militär marknad Har ett fåtal stora konkurrenter internationellt Ägs till stor del av Investor AB Ekonomin ser ut att vara på uppgång
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.