Ladda ner presentationen
1
Rapport över sociala webben
Ida Rosén Digital Design
2
Innehållsförteckning
s. 3 Personalisering s. 5 Dialog s. 7 Att lyssna s. 9 Crowdsourcing s. 11 Viral spridning Ida Rosén
3
Personalisering ATT FÖRMÄNSKLIGA Comviq är Karim Karim är Comviq
Hur fungerar det? Att personalisera sitt företag eller varumärke innebär att man antingen tar en person från företaget eller skapar en s.k. persona (en påhittad idealperson) som kan kopplas till företagets eller varumärkets värderingar och ideal. Därefter låter man sedan denna karaktär representera, eller rent av förkroppsliga, företaget eller varumärket utåt. (Solis, 2011:106) Hej kompis! Nyckeln för att skapa en trovärdig personlighet är att inte bara tänka på vad massorna vill ha utan även ta med faktiska värden från företaget. Glömmer man det ena eller det andra är floppen att vänta. (Solis, 2011:98) Bildmaterial från cision/comviq Ida Rosén
4
Exempel: Personalisering
Comviq har valt Karim som behållare för sina värderingar, en trevlig man i en klassisk tobaksaffär. Han är vänlig, ärlig och önskar att hjälpa alla med vad han än kan; rånare och vanliga kunder. Och det han kan är att rädda dig från höga priser! #Comviqs slogan är ”Billigt. Billigt. Billigt.” och så ska det vara enkelt! (Cision, 2015) OBS: inbäddade videos från Youtube, kan ta en stund att ladda. Reflektion Jag tror att detta fungerar relativt bra, det lockar säkert främst yngre kunder som tycker att Karim är häftig. Vilket säkert är Comviqs målgrupp. Ett plus är att han framstår som en väldigt genuin man. Kul att titta på! Videos från youtube Ida Rosén
5
Dialog Kommunikation mellan två parter { } For us to be heard, we have to engage as though we were speaking person to person På Facebook får vi dessutom hjälp med att se vilka personer eller företag som är värda att följa. Beroende på vad andra användare, ofta våra vänner, gillar. Solis, 2011: 5 Hur fungerar det? Att föra dialog genom sociala medier, t.ex. via Facebook och bloggar, ger företag och offentliga personer möjligheten att ge allmänheten en egen bild av vem de är. #De gillar, kommenterar, berättar och bjuder in massorna att delta genom frågor, påståenden eller som här till höger; en önskan om ett gott nytt år. Man kan nästan påstå att de ställer ut en metaforisk skål med godis och vi äter ifrån den. Vi skapar en illusion av närhet. #Ofta dementeras massmediernas ord, samtidigt börjar folk skriva sin historia själva. Dessa två faktorer minskar förtroende och intresse för den klassiska tidningen och sätter den vanliga, faktiskt professionella, journalisten i skymundan. Ida Rosén
6
”Tack detsamma till prinsessan Madeleine med familj! Gud välsigne er!”
Exempel: dialog 1 1.Prinsessan bjuder in till dialog 2. Alla användare får möjligheten att delta. En kvinna har skrivit: ”Tack detsamma till prinsessan Madeleine med familj! Gud välsigne er!” 3. Prinsessan gillar eller svarar på kommentarerna, en åt gången eller allihop samtidigt. Reflektion 2 Allt som oftast talar vi med en väldigt personlig ton när vi kommunicerar i sociala medier, oavsett om vi tilltalar ett företag eller en offentlig person. Personligen tror jag att detta är en av de faktorer som gör att vi vid sådan kommunikation har lättare att ta till oss orden från offentliga personer, till exempel Prinsessan Madeleine. Ida Rosén
7
Att lyssna ! Det är viktigt att försöka få en så bred överblick som möjligt: alltså inte fokusera endast på populära inlägg eller vanliga sökord, försök tänka utanför boxen! Att nyttja SMO (Social media optimization) eller helt enkelt att lyssna är ett väldigt bra verktyg när man ska utforma material för webben. # Att lyssna innebär t.ex. att hålla koll på keywords, så kallade ”taggar”, som används på nätet. (Solis, 2011:74) # En typisk tagg kan se ut såhär: ”I love the new #oreocupcake, it’s sooo fluffy! #oreos, #despicableme”. Att användaren använder fyrkanten (#) före ett ord symboliserar att det är en tagg, vilket hjälper våra system att automatiskt detektera att hon pratat om Oreo och deras nya muffin. + Det är bra att lyssna på vad konsumenten säger. Det är de som använder och ska vilja ha produkten, ta vara på deras expertis. Google är ett populärt företag som erbjuder en sökordstjänst med direkt koppling till marknadsföring. Det fungerar såhär: 1. Skriv vad din kampanj ska handla om, välj sedan bland de olika föreslagna populära sökorden aktuell kategori. 2. När någon söker på dina valda sökord dyker din kampanj upp. 3. Du når fler kunder och betalar endast när någon klickat på din länk. Bildmaterial från google Ida Rosén
8
Exempel: att lyssna Skapa ett Conversation Index (CI). Ett CI hjälper dig att kartlägga vilken aktivitet eller uppmärksamhet varumärket/företaget har eller får i sociala nätverk. I sin tur guidar det dig till hur, var och var du ska fokusera din marknadsföring. (Solis, 2011:171) Resultat: Ni såg fördelen i att vara önskade och gav en viss grupp anställda uppgiften att twittra. Deras uppgift blev att ge insikt i företaget, bjuda på funfacts och låta följarna ta del av framtidsplaner. # Gällande supporten kunde ni tack vare denna undersökning uppmärksamma en stor grupp missnöjda kunder och hjälpa dem på rätt köl. Bestäm inre nyckelvärderingar, ”buzzwords”, mål… Välj/undersök vilka sociala nätverk ni vill djupdyka i. Mät i vilken volym, hur ofta och hur det talas om er i de olika nätverken. Ex: På Twitter noterade ni att många ansåg att ni uppdaterade för sällan samt att folk ofta twittrade er gällande supportärenden. Hey #company! My #thing keeps locking itself?! Why won’t it work?! #disappointed Hello? Someone out there? Is this even the real #company? Nothing to follow here… Bildmaterial från twitter Ida Rosén
9
Crowdsourcing Varför Crowdsourcing?
När konsumenten eller användaren får hjälpa till och säga sitt! (Solis, 2011:33) Företaget Buzzador vänder sig till den som gärna delar med sig i sociala nätverk. Användaren registrerar sig på företagets hemsida, presenterar sig och kryssar i vad just han eller hon tycker om. När en kampanj kommer som passar användaren får denne en förfrågan och ombeds tacka ja eller nej. Tackar användaren ja kommer produkten hem i brevlådan på prov. Varför Crowdsourcing? Låter användarna vara experterna Då användaren tagit emot produkten förbinder denne sig att marknadsföra den bland nära och kära, exempelvis via brainstormings där alla får prova den aktuella produkten. Samt att publicera en text, gärna positiv, om produkten på valda sociala nätverk. Motverkar ”hemmablindhet” Bra marknadsföringsstrategi, bygger en förväntan inför kommande produkter och tjänster Bildmaterial från buzzador Ida Rosén
10
Exempel: Crowdsourcing
… en bild säger ibland mer än tusen ord! Ida Rosén
11
Viral spridning Köparens marknad!
När innehåll sprids av användare över flera sociala nätverk. Med mobiler, surfplattor, laptops, smarta tv-apparater och fria nätverk i princip överallt är det lättare än någonsin att ta dela och ta emot digitalt medieinnehåll. Viralt innehåll defineras som innehåll som finnes så pass intressant av användarna att det delas inom och över flera sociala nätverk. Man kan som upphovsman alltså inte tillverka något viralt utan det är användarna som bestämmer. (Solis, 2011:306) Köparens marknad! Youtube erbjuder delning direkt till de populäraste sociala nätverken, 13(!) stycken. Bildmaterial från netboss Ida Rosén
12
Exempel: Viral spridning
Med hjälp av uppfinnaren Tom Dickson har Blendtec gjort sig ett namn. Med galna videos som nått flera miljoner träffar, där de mixar allt ifrån tändare till iphones, har det växt fram en subkultur som präglas skratt och förundran. Nämligen programserien Will it Blend?. Och vad säljer bättre än underhållning av denna klass? I videon till höger mixar Herr Dickson Bic-tändare. Finns det något den inte klarar av? Leve infotainment! 1.1 OBS: inbäddad video från Youtube, kan ta en stund att ladda. Bildmaterial från blendtec/youtube Ida Rosén 1.2
13
Källförteckning Solis, B. (2011) Engage!. Hoboken: John Wiley & Sons, Inc. Elektronisk källa Cision (2015). Comviq. ( ) Bilder (elektroniska källor): s.3 Cision/Comviq ( ) s.7 Google Adwords ( ) s.8 Twitter ( ) s.9 Buzzador ( ) s. 11 Netboss social-media.jpg ( ) s Youtube ( ) Blendtec ( ) Ida Rosén
14
Tack för er tid! Frågor, synpunkter och dylikt välkomnas på mail: Ida Rosén
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.