Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avLars-Olof Lindberg
1
Regionalt råd – Hooks Herrgård 2012-01-19--20 Stabsuppbyggnad och avveckling
2
Kriterier för en stabs etablering Ordinarie rutiner för ledning svarar inte mot situationens krav. Insatsen förväntas ta lång tid. Händelsen kräver stor insats av personal och resurser. Flera samhällsviktiga/-kritiska system är störda/berörda. Flera verksamhetsområden/aktörer berörs och stort behov av samordning. Stort informationsbehov.
3
Stabsuppbyggnad Krisledningsorganisationen är inte kopplad till att krislednings- nämnd (motsvarande) tagit över! Stabschefen bör bygga upp staben med de delar som erfordras ställt mot uppgiften. Stabens storlek anpassas efter behov av ledningsstöd, händelse och förväntad händelseutveckling. Komplexiteten i händelsen avgör hur många funktioner samt vilken kompetens som behöver besättas med särskild personal. Samverkan sker med egen personalenhet (eller med andra aktörer) om specialkompetens erfordras. Ledning av verksamheten vid en händelse kan övergå från liten omfattning till stor successivt, men... … bättre ta till ordentligt än att hamna på efterhand redan i början.
4
Stabsuppbyggnad Stabschefen ansvarar för att staben har tillräcklig uthållighet (minst två fulltaliga avlösningar) för att effektivt kunna leda och fördela arbetsuppgifter samt övervaka dessa över tid. Beredskap att förändra stabens storlek och verksamhet måste ständigt finnas. Servicefunktion skapas tidigt om krisen/händelsen förväntas bli långvarig. Personal i staben ska inte förväntas sköta ”ordinarie jobb” under passfri tid.
5
Oavsett storlek bör följande funktioner upprätthållas: Stabschef Krisledning (Operativ ledning alt. samordnings- och inriktningsfunktion) Analys Läge Information Dokumentation (med diarie) Samband Funktioner Stabschef Operativ ledning Samordning/samverkan Lägesfunktion Dokumentations- & diariefunktion Informationsfunktion Upplysningscentral Sambandsfunktion Analysfunktion Servicefunktion Exempel Följande funktioner kan finnas: Underhåll/Service Personal … andra …
6
Mandat Mandat mellan stab och linjeorganisation måste vara klarlagt! Vem ersätter förvaltningschef (motsv.) i linjeorganisationen om denne ingår i staben? Bemyndiganden från ledningen klaras ut.
7
Avveckling av staben Uppföljning och kontroll bör genomföras innan staben avvecklas. Stabsverksamheten bör därför avvecklas successivt – inte direkt och så snart allt ”verkar” ha återgått till det normala. Vissa funktioner kan avvecklas tidigare än andra – vilka är viktiga att ha kvar till slutet? Avrapportering bör ske till ledningen avseende verksamhet och erfarenheter. Utvärdering bör genomföras – härvid är tillgänglig dokumen- tation m.m. en ”guldgruva”. Erfarenheter bör leda till revidering av planverk, arbetssätt, m.m. Gärna en återkoppling till inblandad personal avseende vunna erfarenheter.
8
Tid Personal- styrka Uppbyggnad och avveckling av staben UppbyggnadAvveckling
9
Uppgift Vilken, alternativt vilka funktioner bör ha högsta prioritet vid etablering av stab. Ser du någon svårighet med att bemanna någon funktionerna. Lista stabschefens åtgärder i samband med att staben avvecklas.
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.