Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Socialpsykologi.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Socialpsykologi."— Presentationens avskrift:

1 Socialpsykologi

2 Få människor att utvecklas - beröm!
Börja med ett tydligt jag-budskap ” Jag tycker…” Håll ögonkontakt och visa din känsla. Var tydlig och specifik och beröm gärna handlingar och motivera varför du ger beröm. Beröm= det du ger andra får du tillbaka

3 Återkoppling – eller kritik
Förklara ditt positiva syfte eller ge en förvarning. Var öppen med dina känslor. Berätta ärligt om en andres beteende och hur det påverkar dig eller andra. Be om en ändring där du ger förslag till ett specifikt nytt förhållningssätt. Följ upp genom att ställa en fråga om hur den andre upplever ditt budskap och var beredd att lyssna på den andre. Upprepa sedan ditt buskap.

4 Återkoppling – eller kritik
Om reaktionen blir en försvarsreaktion kan du följa upp den genom att lyssna.

5

6 Modell för återkoppling
Tala först om vad du tänker göra genom en förvarning eller genom att säga att du vill påpeka något. Säg sedan ditt syfte: Det bör helst vara att skapa en utveckling eller förändring till det bättre. Sedan kan du tala om det som är bra och därefter kan du ge konkreta förslag till det som kan förbättras. Var sedan beredd på en diskussion där du frågar den andre hur det du har sagt upplevs.

7 Att förklara Steg som ofta är nödvändiga för att ge någon instruktioner. Berätta vad han/hon ska göra. Visa genom att själv göra det. Låt den andre försöka och göra det på riktigt eller låt den andre berätta vad du har sagt. Observera den andres utförande. Uppmuntra framsteg och ge nya anvisningar om det behövs. Avsluta gärna med att låta den anställde repetera det viktigaste.

8 Att hantera känslor under ett samtal
Nyckelordet för att hantera alla slags känslor handlar om att bekräfta dem. När du gör det lyssnar du med inlevelse på den som pratar. Du ställer sedan frågor om vilken känslan är och frågar även om orsaken. När du bekräftar känslor handlar det inte om att hålla med om vad den andra människan vill, utan det är mer ett sätt att visa att du förstår den andra människan känslomässigt.

9 Att hantera aggressivitet
Om vreden riktas mot dig, ge sympati men fortsätt samtalet. ”Jag förstår att du känner dig arg på mig, och det är OK. Men jag vill att vi fortsätter och ser om vi kan göra något åt det här.” Personen kan rikta ”strålkastarna” mot någon annan i organisationen, var lugn – ge dig inte in i någon ordväxling. Empati viktigt ”Du känner dig förbannad på mig därför att jag kommer med orättvisa anklagelser, stämmer det?” Vänta på svar. Ev. Korrigering. ” Nej, jag är irriterad för att du överdriver omfattningen av det hela.” = nu får du reda på hela orsaken


Ladda ner ppt "Socialpsykologi."

Liknande presentationer


Google-annonser