Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Mikael Olsson SEO utbildning – Bilia Dag 4 – Avancerad onsite
2
Innehåll Dagens agenda Teknik – anpassat för ny webb och för kännedom
3
Google Basic onsite SEO Bild från http://moz.com/blog/7-advanced-seo-concepts
4
Google Vad händer när Google läser en sida?
5
Onsite SEO Content – text
6
Interna paramterar Term Frequency – Inverse Document Frequency Lär dig mera? http://en.wikipedia.org/wiki/Tf%E2%80%93idf och http://www.seosandwitch.com/2013/03/utilizing-tf-idf-score-to-increase.htmlhttp://en.wikipedia.org/wiki/Tf%E2%80%93idf
7
Interna paramterar Term Frequency Lär dig mera? http://en.wikipedia.org/wiki/Tf%E2%80%93idf och http://www.seosandwitch.com/2013/03/utilizing-tf-idf-score-to-increase.htmlhttp://en.wikipedia.org/wiki/Tf%E2%80%93idf Volvo står 5 gånger på sidan Det finns 1000 ord på sidan TF = 0,005
8
Interna parametrar Inverse Document Frequency The inverse document frequency is a measure of how much information the word provides, that is, whether the term is common or rare across all documents. It is the logarithmically scaled fraction of the documents that contain the word, obtained by dividing the total number of documents by the number of documents containing the term, and then taking the logarithm of that quotient.documentsquotient
9
Down to earth again… Använd synonymer Synonymer Nära varianter Liknande ord Relaterat sammanhang Bilsemester – bilder från camping – ombyggd Volvo – bilder roadtrip – fotografier cabriolet Exempel: användandet av ordet fordon relaterar Google automatiskt mer till transportstyrelsen, besiktning, försäkringsfrågor än bilar. Google.se: 40 miljoner sökningar varje dag Google.se: 40 miljoner sökningar varje dag Bra ordval hjälper
10
Down to earth again… Använd synonymer I praktiken… Byta till ”Välj fordon och verkstad”?
11
Liknande ord och meningar Bil, fordon, personvagn…
12
Page segmentation Stycken och delar av sidor Möjlighet att styra, se: https://schema.org/
13
Semi relaterade ord Co-occurence Om dessutom länkar från andra relaterade sidor pekar in till er sida så ger det väldigt tydliga signaler till Google och strålande förutsättningar för topp positioner vid sök.
14
Sidor som ”måste” finnas För att signalera att webbplatsen är seriös… Om oss (About) Integritetspolicy Kontakt-sida Användarvillkor cookies
15
Sitemap HTML & XML Video sitemap?
16
Interna paramterar Lite mer avancerad onsite SEO WC 3 Javascript Länkmenyer Kod errors 404 Sidans hastighet – hur fort den laddas CSS filernas storlek Redirects i kedjor XML och HTML Sitemap
17
Redirect Ompekning av webbadresser Redirect på servernivå 301 (Permanent) 90 – 99% av länkkraft bevaras 302 (Temporär) Meta refresh (Sidnivå) Canonical URL (Om inget annat går) En meta-tagg på sidan som finns kvar men indikerar att den riktiga sidan finns på annan adress Praxis vid flytt av webplats: https://support.google.com/webmasters/answer/93633
18
Kedjor av redirects Sida -> ny sida -> ytterligare sida BING httpstatus.io Google
19
Kanske för ford.bilia.no etc Cross domain canonical
20
Hänvisningar Använd absolut när möjligt Absolut URL Relativ URL Bilar /bilar/personbilar/ Bilar ”bilar/personbilar/
21
Hänvisningar I praktiken. Använd helst absolut URL Absolut URL Relativ URL
22
Utvecklingen Lite mer avancerad onsite Läsa mera? http://en.wikipedia.org/wiki/Timeline_of_Google_Search
23
Utvecklingen Bli expert?: http://moz.com/blog/visual-guide-to-keyword-targeting-onpage-optimization
24
Google Hummingbird
25
RSS Feed För prenumeranter och Google Från början till för att prenumerera på innehåll Nytt läggs upp och man får en notifikation Användare kombinerar flera feeds Besökare slapp besöka webbplatsen för att läsa nyheter T ex kan användare tänkas vilja prenumerera på artiklar under Volvo – och får då nyheter direkt när en ny modell läggs upp. Eller allt under låt oss säga aluminiumfälgar, för att få del av det allra senaste som kommer in. Men kanske framförallt – förekomst av RSS flöde är bra för god SEO. Man kan säga att Google prenumererar alltid på RSS flöden om det finns, och därmed hittas ert nya innehåll fort. För den som bloggar finns mycket mer…
26
Page segmentation Var på sidan förekommer viktig text? Texten i mitten viktigast, eller där ”huvudinnehållet” är placerat.
27
Page segmentation I praktiken för er… Denna text är viktigast.
28
Page segmentation I praktiken för er på webbshoppen Denna text är viktigast.
29
BoostBright.com Mät sökord Själv eller i grupp: Gå in på boostbright.com och prova. Lägg in en domän att mäta och 3 sökord du vill se position på. Själv eller i grupp: Gå in på boostbright.com och prova. Lägg in en domän att mäta och 3 sökord du vill se position på.
30
BoostBright
31
BoostBright
32
SSL - https Säker anslutning
33
SEO faktorer Vad påverkar vår position på Google
34
Stänga ute Sökmotorvänlig sätt Bättre bouncerate
35
Bilder Förfarande Små Enkla namn ALT Matcha sidan
36
Bilder Storlek Små Snippet, eller skrämklippsverktyget för Windows går fort. Det finns verktyg online för att snabbt ändra storlek, t ex www.picresize.com.www.picresize.com Men allra bäst blir det med ett riktigt program, t ex Photoshop.
37
Bilder Döp om bilder Enkla namn Ska inte heta IMG_0932324dffc.jpg Undvik specialtecken (nationella) som ö,ä… Undvik mellanslag i filnamnet. Avskilj med ”-”, precis som ni gjort i ovan bild! Underscore, ”_” är också en bra avskiljare. Inga andra tecken, som t ex &,#,(,!,? Etc… Inga punkter eller kommatecken. Enbart internationella bokstäver och siffror, förutom – och _.
38
Bilder Bildens beskrivning är ALT-text. Titel är den text som visas när man för muspekaren över bilden. Rekommendation 3 – 7 ord. ALT menad som beskrivning. TITEL är mer menad som ytterligare information. Såhär ser en bild ut när den saknas och inte har ALT text
39
Bilder Beskrivningar Såhär skulle vi kunna beskriva bilden.
40
images.google.com Site:bilia.dk Filtera – t ex 800 x 600 Site Speed Hitta ”långsamma” bilder Stora bilder laddar långsamt Ok på: Pressbilder Infosidor Ok på: Pressbilder Infosidor
41
6000 x 4000 pixlar är enormt. http://www.bilia.dk/biler/personbiler/bilsok/#!co=6983 HTML eller CSS resize inte optimalt Site Speed Hitta ”långsamma” bilder Också ok på begagnat- bilar Undvik att förändra storlek via webb – använd bildhanterings- program
42
Sätt för er att snabba upp sidan Sätt för teknik-avdelningen att snabba upp sidan Och förutom att både användare och Google gillar snabba sidor där man slipper vänta på att se innehållet så blir effekten at t färre klickar på backaknappen och bounce-raten blir bättre och vi stiger i positioner. Går att möta med Analytics: _gaq.push(['_setSiteSpeedSampleRate', 5]); Tiden sidan laddas Site Speed Besökare är otåliga – Google är otålig Mobile sitespeed?
43
CSS filerna Javascript filer Cache Komprimering gzip Kombinera filer Serverns hårdvara Serverns fysiska placering (Användarens dator och uppkoppling) Site Speed Vad mer påverkar
44
Bra för sociala medier – bra för Google…. http://schema.org/docs/full.html Meta Data Schema.org
45
Sökning ”Site:bilia.se volvo” vs ”bilia volvo” Hur? – Var med på Wikipedia och Freebase.com (och fler…) Entity Ofta osynligt Bilias webb visas många gånger – Google har känt igen Bilia som en Entity
46
related:bilia.se Search related Relaterade webbplatser Se vilka sidor Google uppfattar som relaterade.
47
Korrekt sätta titel på #-sidor Indexerbar AJAX
48
Rätt språk på rätt sida? SV_se, NO_no, DA_dk Tala om för Google på vilka språk vi vill synas Läs mera: http://searchengineland.com/the-ultimate-guide- to-multilingual-and-multiregional-seo-157838 Språkkoder: Svenska: sv Norska: no (nb) Danska: da Språkkoder: Svenska: sv Norska: no (nb) Danska: da Regionkoder: Svenska: se Norska: no Danska: dk Regionkoder: Svenska: se Norska: no Danska: dk
49
Läsa av och tolka rapporter Ta fram rapporten ni fick i mailen igår Titta översiktligt i dem – ni behöver inte förstå dem nu
50
Audit Report Info om domänen
51
Audit Report Social Activity
52
Audit Report Crawl Availability
53
Audit Report Content and Structure
54
Audit Report Content and Structure Klicka på blåa länkar för att hoppa
55
WC3 Errors Content and Structure Ingen panik – det är inte så allvarligt som det ser ut
56
WC3 Errors Content and Structure Beta av det ni kan
57
Audit Report PageRank
58
Audit Report PageRank
59
Audit Report Redirect status
60
Audit Report Titlar Detta kan ni ta action på enkelt!
61
Audit Report Mera fix Detta kan ni ta action på enkelt!
62
Audit Report Mera fix Detta kan ni ta action på enkelt!
63
Optimization Mera fix Rapport per webbadress
64
Optimization Mera fix Rapport per webbadress
65
Optimization Mera fix Rapport per webbadress
66
SEO faktorer Vad påverkar vår position på Google Onsite – saker vi kan göra på Bilia.se Titel – viktigast Innehåll i form av text (Google älskar långa texter) Rubriker Sidans beskrivning Markera viktig text (utan att överdriva), t ex fetstilt.
67
Tydlig mot Google Hjälpa Google att hjälpa oss
68
Titel och beskrivning Välj en beskrivande men kort text Description. Max 160 tecken. Description. Max 160 tecken. Titel
69
Markerad text ”High-lightad” text en indikator till Google om vad vi betonar
70
Rubriker Huvudrubrik Alltid en huvudrubrik, H1.
71
Rubrik H1, H2, H3, etc…
72
Huvudrubrik Huvudrubrik
73
Underrubrik Fetstil.. Markera som rubrik, underrubrik
74
Att sätta rubriker Editorn eller i HTML vyn Markera texten. Välj Rubrik 2 ur stilar – eller rubrik 3 om det lämpligare. I HTML vyn att föredra för den som kan. Bra att rensa skräpkod.
75
Rubrik justeringar H2 och H3 TIPS: CTRL+Z backar dina ändringar.
76
Duplicate Content Google älskar unikt innehåll Återanvänd inte gamla texter Återanvänd inte gamla texter
77
URL inställningar Kort och beskrivande
78
Sökvänlig URL Utnyttja sidans adress för sökord
79
Meta nyckelord Av mindre värde för SEO Meta keywords, inte ”ny” eller ”köp”, utan ”nya bilar”, ”köpa bil” – dock inte nödvändig att fylla i… Har ingen primär funktion lägre… Kan vara bra att fylla i för andra medier. Har ingen primär funktion lägre… Kan vara bra att fylla i för andra medier.
80
Att kolla befintliga sidor Förbättra befintligt innehåll
81
Att kolla befintliga sidor Bilia.no
82
Är texten unik? Om du inte skrivit texten själv
83
Sökordet förekomma Riklig användning av synonymer
84
Mobil Nytt för i år Google kräver mobilanpassat innehåll Google pushar
85
Page segmentation ”Mobil SEO”
86
Mobil https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/ Testa sidan Hälften av era besökare är mobila!
87
Misstag med mobiloptimering Vad påverkar vår position på Google mobilt sök Mobilanpassning Blockera inte CSS eller JavaScript Undvik innehåll som inte kan spelas upp i alla enheter Korrekta redirects 404 sidor Länka till enhetsvänliga sidor Högre krav på laddningstid Mobil-sitemap version Möjlighet. Konkurrenterna efter?
88
Samling SEO Plugins Alla möjliga verktyg Broken Link Checker https://chrome.google.com/webstore/detail/ojkcdipcgfaekbeaelaapakgnjflfglfhttps://chrome.google.com/webstore/detail/ojkcdipcgfaekbeaelaapakgnjflfglf Web Developer http://chrispederick.com/work/web-developer/http://chrispederick.com/work/web-developer/ Redirect Path Checker https://chrome.google.com/webstore/detail/aomidfkchockcldhbkggjokdkkebmdllhttps://chrome.google.com/webstore/detail/aomidfkchockcldhbkggjokdkkebmdll SEOmoz Toolbar https://chrome.google.com/webstore/detail/eakacpaijcpapndcfffdgphdiccmpknphttps://chrome.google.com/webstore/detail/eakacpaijcpapndcfffdgphdiccmpknp Chrome Sniffer https://chrome.google.com/webstore/detail/homgcnaoacgigpkkljjjekpignblkeaehttps://chrome.google.com/webstore/detail/homgcnaoacgigpkkljjjekpignblkeae Google Analytics Debugger https://chrome.google.com/webstore/detail/jnkmfdileelhofjcijamephohjechhnahttps://chrome.google.com/webstore/detail/jnkmfdileelhofjcijamephohjechhna Microformats for Chrome https://chrome.google.com/webstore/detail/oalbifknmclbnmjlljdemhjjlkmppjjlhttps://chrome.google.com/webstore/detail/oalbifknmclbnmjlljdemhjjlkmppjjl Rulers Guides and Eyedropper Color Picker https://chrome.google.com/webstore/detail/bjpngjgkahhflejneemihpbnfdoafoehhttps://chrome.google.com/webstore/detail/bjpngjgkahhflejneemihpbnfdoafoeh Word Count https://chrome.google.com/webstore/detail/kmndjoipobjfjbhocpoeejjimchnbjjehttps://chrome.google.com/webstore/detail/kmndjoipobjfjbhocpoeejjimchnbjje Source Kit https://chrome.google.com/webstore/detail/iieeldjdihkpoapgipfkeoddjckopgjg?hl=en-UShttps://chrome.google.com/webstore/detail/iieeldjdihkpoapgipfkeoddjckopgjg?hl=en-US Web Developer https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/web-developer/ User Agent Switcher https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/user-agent-switcher/
89
Samling Info länkar Läs mera… RSS Flöden – fortfarande aktuellt trots åldern http://googlewebmastercentral.blogspot.se/2009/10/using-rssatom-feeds-to-discover-new.htmlhttp://googlewebmastercentral.blogspot.se/2009/10/using-rssatom-feeds-to-discover-new.html http://sv.wikipedia.org/wiki/RSS Validome: Google Sitemap Validator The W3C Markup Validation Service Källor: http://www.sitemaps.org/protocol.html http://www.seo-guide.se/xml-sitemap http://seo.se/sokmotoroptimering/xml-sitemap-eller-html-sitemap/
90
Kommande utbildningstillfällen Tillfälle 5 Offsite. Fördjupning. Kartsök, bildsök, videosök och hur vi kan använda dessa sökkanaler. Hur använder jag Google Analytics som verktyg för SEO? Mäta effekter av insatserna. Google Tag Manager Tillfälle 6 Mobilt sök TBA Preliminärt
91
Tack för visat intresse!
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.