Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Invånartjänster Maj 2015.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Invånartjänster Maj 2015."— Presentationens avskrift:

1 Invånartjänster Maj 2015

2 Viktigt! Ändringsstopp i alla våra tjänster under perioden 12/6 – 10/8, undantaget incidenthantering. Kom ihåg att meddela ny e-postadress! Den som byter e-postadress måste själv meddela det för att fortsätt få utskick, nyhetsbrev etc.

3 Innehåll Om rapporten Statistik nyttjande av tjänsterna
Pågående och planerade projekt Genomförda och planerade utbildningsinsatser och pågående införanden Aktuell status i tjänster Aktuella möten med uppdragsgivare/intressenter Kontaktvägar support Felanmälan Ris och ros genom supporten

4 Om rapporten Det här är en ”det händer just nu”-rapport. Om du har synpunkter och tankar, mejla dem gärna till: Rapporten publiceras på inera.se och meddelande skickas också ut per mejl till: Förvaltningsgrupperna Informationsdirektörerna Landstingens kommunikatörer Verksamhetschefer 1177 Vårdguiden på telefon

5 Statistik nyttjande av tjänster Nationellt
Maj 2015

6

7

8 Tekniskt fel under övergången till responsiv design på UMO
Tekniskt fel under övergången till responsiv design på UMO.se gjorde att inga sessioner registrerades i Google Analytics februari.

9 1177 Vårdguiden på webben Sessioner per invånare och år i snitt
Månad Sessioner per invånare och år i snitt Sessioner Mobiltrafik % Inklusive surfplattor Sessioner på hitta och jämför vård Besvarade frågor i frågetjänsten 1 9,0 67% 880 2 8,6 884 3 9,5 66% 858 4 8,7 798 5 68% 663623 6 7 8 9 10 11 12

10 1177 Vårdguiden på telefon Månad Inkomna invånarsamtal per invånare och år i snitt Inkomna invånarsamtal 2015 Andel besvarade invånarsamtal Andel besvarade invånarsamtal besvarade inom 3 minuter 1 0,6 509267 81% 42% 2 77% 30% 3 76% 25% 4 79% 35% 5 82% 44% 6 7 8 9 10 11 12

11 1177 Vårdguidens e-tjänster (Mina vårdkontakter)
Månad Andel invånare med konto Inloggningar per invånare och år i snitt Invånarkonton Vårdenheter anslutna till 1177 Vårdguidens e-tjänster Vårdenheter i 1177 Vårdguidens e-tjänster som erbjuder webbtidbokning 1 22% 0,8 7 353 1 389 2 7401 1 593 3 23% 0,9 7 433 1 622 4 7 472 1 676 5 24% 8 325 1 686 6 7 8 9 10 11 12

12 20-i-topp på 1177 Vårdguiden på webben
Sidor med flest sidvisningar 20-i-topp sökord från Google Mest använda sökorden i hitta vård-söket Mest lästa frågorna och svaren på 1177.se 20-i-topp frågekategorierna i frågetjänsten 1 Sök (not provided) vårdcentral Vilka biverkningar har kortison? Hud och hår 2 1177 Vårdguiden - sjukdomar, undersökningar, hitta vård, e-tjänster 1177 tandvård Vad innebär diagnosen borderline? Läkemedel 3 E-tjänster – Mina vårdkontakter vårdguiden KBTkort Vad är normal puls vid vila och vid olika grader av aktivitet? Mage och tarm 4 Fakta och råd 1177 vårdguiden vårdcentral nära mig Kan man träna fast man är lite sjuk? Infektioner 5 Ont i magen sjukvårdsupplysningen psykiatrisk mottagning Vad kan man göra åt segt slem i halsen? Leder, muskler och skelett 6 Patientlagen vattkoppor Söker på: Vad visar egentligen sänkan? Övrig administration 7 Magsjuka – diarré och kräkningar 1177 se sjukhus sundsvall Är det farligt att dricka alkohol i samband med penicillinbehandling? Övriga behandlingar 8 Bipolär sjukdom 1177.se barnmorskemottagning Varför måste jag kissa så ofta? Övriga undersökningar 9 Vattkoppor bipolär psykiatri Varför får jag lock för öronen? Hur spolar man öron? Hjärta och blodkärl 10 Urinvägsinfektion bältros gynekologimottagning Vad gör man åt lågt blodsocker? Kvinnors könsorgan 11 Halsfluss artros PDTlång Varför sticker det och pirrar i händer och fötter? Öron, näsa, hals 12 Graviditetskalender urinvägsinfektion förlossningsmottagning Varför får man nervryckningar? Skador och olycksfall 13 Hemorrojder KBTlång Hur högt kan blodvärdet vara? Hjärna och nervsysten 14 Hitta vård - Hitta vårdcentral, tandvård, akutmottagning - Stockholms läns landsting vårdguiden 1177 hälsocentral Vad är snabbsänka? Fråga ställd flera gånger 15 Ont i bröstet hemorrojder vårdcentral göteborg Hur ärvs blodgrupper? Graviditeten 16 Bra mat när man är gravid halsfluss hudmottagning Tål småbarn att ramla och slå i huvudet? Psykiska sjukdomar och besvär 17 Diabetes typ 2 lunginflammation alla Vad är proppar och hål på halsmandlarna? Njurar och urinvägar 18 Klamydia ibs närakut Vad är normal vilopuls? Ögon 19 Högt blodtryck endometrios nära mig Är det farligt att färga håret om man är gravid? Mun och tänder 20 Pollenallergi borrelia primärvårdsrehabilitering Vad innebär gulsot hos spädbarn? Vaccinationer

13 20-i-topp 1177 Vårdguiden på telefon
Kontaktorsaker 1 Buksmärta - vuxen 2 Läkemedelsfråga 3 Administrativ åtgärd 4 Feber - barn 5 Allmän medicinsk information 6 Halsont 7 Utslag - barn 8 Bröstsmärta 9 Kräkning eller illamående - barn 10 Ryggbesvär - vuxen 11 Urinvägsbesvär - kvinna 12 Sårskada 13 Andningsbesvär - vuxen 14 Buksmärta - barn 15 Öronbesvär - barn 16 Huvudvärk - vuxen 17 Allergiska symtom 18 Utslag - vuxen 19 Ögonbesvär - vuxen 20 Yrsel Gäller ej Stockholm, Sörmland, Värmland och Norrbotten.

14 UMO.se Sessioner per invånare och år i ålder 13-25 i snitt
Månad Sessioner per invånare och år i ålder i snitt Sessioner 2015 Mobiltrafik % inklusive surfplattor UMO.se Besvarade frågor i fråga UMO 1 5,6 68% 808 2 3,5 1 591 3 5,0 893 4 4,9 70% 789 5 5,4 758 6 7 8 9 10 11 12

15 20-i-topp på UMO.se Sidor med flest sidvisningar
20-i-topp sökord från Google Mest lästa frågorna och svaren på UMO.se 20-i-topp frågekategorier i fråga UMO 1 (not set) (Not provided) Kan man ha mens när man är gravid? Skydd mot graviditet 2 UMO.se umo Varför kliar det på penisen? Tjejers underliv 3 Sex porr Visst är det liten risk att bli gravid under mensen? Mens 4 Könssjukdomar ungdomsmottagningen Kan jag göra min penis större? Killars underliv 5 Kropp och hälsa Fåår jag större penis med en pump? Graviditet 6 P-piller umo.se Mitt underliv luktar illa, vad ska jag göra? 7 Klamydia klamydia Varför kliar det på mina bröst? Kärlek 8 Sökresultat umo se Jag har klåda i underlivet, är det svamp? Att ha sex 9 Kärlek & vänskap svamp i underlivet Jag vill skjuta på mensen med p-piller, hur göra jag? Övrigt 10 Sex första gången bröst Hur pullar man en tjej? Onani 11 Hur har man sex? Varför får jag en brun flytning vid mens? Ungdomsmottagning 12 Jag panikångest Hur visar man att man är kär? Ätstörningar 13 dagen efter piller Slutade med p-piller och fick ingen mens Sexuell läggning 14 könssjukdomar Kan problemen i underlivet bero på rakningen? Nedstämdhet 15 graviditetstest Jag får inte orgasm när vi har samlag, vad är det för fel? Hud 16 Porr mens När börjar p-pillren verka? Bröst 17 Hitta din mottagning orgasm Jag har vita prickar på penisen Föräldrar 18 Tobak alkohol droger abort Glömde ta p-piller vad borde jag göra? Orgasm 19 Varför får jag så mycket smegma? Puberteten 20 Fråga UMO Kan man bli gravid av försatsen? Ont vid sex

16 För definitioner, fler värden och unika rapporter per landsting och region, se Månadsrapport invånartjänster 2015 på

17 Pågående, kommande och avslutade projekt
Maj 2015

18 Pågående projekt Projekt Syfte Start Klart när Kontaktperson
ESS: System för händelsebaserad övervakning Ett nationellt system för bevakning och bedömning av utbrottsrisker baserat på s.k. händelsebaserad information med utgångspunkt i samtal till 1177 Vårdguiden på telefon samt sökningar på 1177 Vårdguiden på webben. 2013 Pär Bjelkmar/ Deleer Barazanji Vidareutveckling webbtidbokens gränssnitt Landstingen önskar få bättre funktionalitet när det gäller flödet i invånargränssnittet för webbtidbokning. Ett gemensamt arbete pågår inom nätverksgruppen för Mina vårdkontakter kring detaljering och prioritering av krav. Utifrån estimat av de mest prioriterade förslagen av förbättringar genomförs vidareutveckling av webbtidboken. 2015 Q4 Gabriel von Euler

19 Pågående projekt Projekt Syfte Start Klart när Kontaktperson
Hitta och jämför vård Sökförbättringar Förbättra användarinteraktionen i tjänsten Hitta och Jämför vård och sök via karta Samordna resultat i sökfunktionen i Hitta och Jämför vård och sökfunktionen på 1177.se. Rättningar av fel och utökad sökbarhet i vårdutbudet Agneta Östlund Hitta och jämför vård Koncept och utvecklingsstrategi Ta fram en långsiktig strategi och ett koncept för att hitta, jämföra och välja vård. Ta fram mål/syfte med tjänsten utifrån användarkoncept, arkitektur och förvaltning. 2015 Q1 2015 Q3 Tomas Kaipe Förbättra kontaktkortsadmin Sammanställning problembild Beslutsunderlag med förslag till lösning och genomförandeplan Genomförande stegvis enligt beslut Tomas Kaipe/ Anna Dahlström Utveckla valfrihetsinfo specialiserade vårdval (Region Skåne) Förbättra valfrihets- och jämförelseinformationen för invånarna i Region Skåne genom att göra vårdvalsutbudet och tjänster sökbara via 1177.se samt visa väntetider till specialistvården på 1177.se. Anna Dahlström

20 Pågående projekt Projekt Syfte Start Klart när Kontaktperson
Virtuell portal 2.0 Mina vårdkontakter Ett sammanhållande projekt som innefattar uppgraderingar av gränssnitt, funktionalitet och verksamhetsprocesser inom MVK för att svara upp mot behov av anslutande virtuella portaltjänster såsom Vårdhändelser och Behandlingsplattformen, såväl som interna och landstingsgemensamma användbarhets- och förvaltningsaspekter, samt anpassning till 1177 Vårdguiden som varumärke. 2014 Q3 2015 Q4 Löpande delleveranser. Gabriel von Euler (Delöverlämningar till förvaltning pågår) Tjänstedatabas/ Tjänsteutdelning Projektet syftar till en mer dynamisk tjänsteutdelning och minskade administrativa kostnader jämfört med dagens system. För att uppnå detta behövs en grundläggande funktionalitet i databas-hanteringen av tjänster oavsett om dessa är knutna till mottagningar eller ej, och projektet avser utreda och om möjligt genomföra erforderliga förändringar. 2015 Q3 Gabriel von Eulers Videostöd för ökad kvalitet i sjukvårdsrådgivning Projektet videostöd för ökad kvalitet och tillgänglighet syftar i ett första steg till att utvärdera användning av flerpartsvideo vid rådgivningssamtal mellan teckenspråkstalande, teckenspråkstolk och sjuksköterskan. Jonathan Björkehag

21 Pågående projekt Projekt Syfte Start Klart när Kontaktperson
Stöd och behandling (1.2 och 1.3) Version 1.2: Byte av steg- och texteditor i teknisk plattform Version: 1.3 Vidareutveckling av funktioner i teknisk plattform Anni Axelsson Förstudie nationell samverkan Förstudie för att ta fram förslag på plan framåt för nationell samverkan 2015 Q1 Förberedelser pågår Karin Webb Förstudie nationell språktjänst Förstudie för att undersöka förutsättningarna för att etablera en nationell samverkan kring språktjänsten Utvecklings av provtagningstjänsten (Klamydia) Dagens klamydiatjänst saknar automatiserad hantering av provsvar. Det pågår inom SLL och Karolinska institutet ett samverkans-projekt (4D) där bland annat en automatiserad lösning för provtagnings-tjänster byggs enligt nationell arkitektur. I avvaktan på 4D-projektets framdrift genomförs inom förvaltningen mindre vidareutveckling av befintlig funktionalitet för att underlätta den manuella hanteringen. 2015-Q4 Katja Öster

22 Pågående projekt Projekt Syfte Start Klart när Kontaktperson
Nya patientlagen Informationskampanj om nya patientlagen, på uppdrag av Socialdepartementet. Information i befintliga tjänster och kanaler. Kompletterar med översättningar, film och bildmaterial under februari/mars. En informationskampanj riktad till invånare startar den 1 mars. Brita Nilsson Engström Sammanhållen inloggning för vårdens och omsorgens e-tjänster (inkl. ny version av nationell patientöversikt) Bidra till ökad tillgänglighet och mer information via e-tjänster genom ett sammanhållet och effektivt koncept för både utveckling, förvaltning och distribution av e-hälsotjänster till såväl vård- och omsorgspersonal som invånare. Därigenom erbjuds utvecklingsverktyg för interna och externa utvecklare. Nerladdningsbara grundkompententer återanvänds så att nya lösningar snabbare kan sättas i drift till lägre kostnad. (fas 1: drift pilotprojekt) Nina Sellberg

23 Avslutade projekt under maj
Syfte Start Klart när Kontaktperson Förstudie Nationella hjälplinjen Utreda om och hur Hjälplinjens uppdrag kan ingå i SLL:s utföraruppdrag inom Invånartjänster. Effektmålen är att utnyttja möjliga synergier med övriga invånartjänster samt säkra Hjälplinjens långsiktiga stabilitet och kompetens att hjälpa och stödja så många personer som möjligt. Iréne Ferm Förstudie min Hälsoplan (utfördes inom ramen för ”Stöd och behandling 1.2”) Idag förvaltas Min hälsoplan av LT i Jönköpings län. Flera LT är intresserade av att använda tjänsten och Jönköping kommer inte ha möjlighet att förvalta och utveckla tjänsten. En förstudie kommer att genomföras i syfte att analysera nuvarande funktionalitet samt ta fram förslag på hur kraven kan realiseras inom behandlingsplattformen. Grovt estimat och tidplan för utveckling ska tas fram. Anni Axelsson

24 Genomförda och planerade utbildningsinsatser samt pågående införanden
Maj 2015

25 Pågående införanden – nationellt
Kort syfte Start Klart när Kontaktperson Stöd och behandling IInförandestöd av Stöd och behandling. Genomfört initieringsmöten med alla landsting. Workshop 1 genomfördes två tillfällen i maj för alla landsting December 2014 Pågående Kristina Stener, Eva Lindholm Rådgivningsstödet webb införs i utbildning – Högskolan i Skövde. (pilot) 2013 2016 Eva Lindholm Rådgivningsstödet webb i primärvård - Halland Införande av Rådgivningsstödet webb i syfte att kvalitetssäkra rådgivningen. 2014 Annelie Amigelius Rådgivningsstödet webb i primärvård - Blekinge Maj 2015 Pilotprojekt RGS webb läsplatta Kungälv Ambulansverksamhet(pilot) Pilotprojektets syfte är att genomlysa användbarheten av RGS webb via läsplatta för ambulansverksamheten Kungälv VGR. April 2014 September 2015 Införande av Vårdhändelser och formulärtjänsten Stödja införandet av Vårdhändelser och formulärtjänsten i aktuella landsting. Sofia Sjölén

26 Genomförda utbildningsinsatser – nationellt
Syfte Start Klart när Kontaktperson Integrerat arbetssätt i 1177 Vårdguiden på telefon Att utbilda telefonsjuksköterskor som har rådgivningsstödet som verktyg, i samtalsmetodik m.m Maj 2015 Elisabeth Almgren Eriksson Föreläsning i Distansstöd på telefon för MIND för psykisk hälsa Att ge information till verksamheter runt 1177 Vårdguiden på telefon hur sjuksköterskan arbetar i samtalet

27 Aktuell status i våra tjänster
Per maj 2015

28 1177 Vårdguiden på webben Översättningsarbete pågår, bland annat är de filmer som tillhör patientlagstemat översatta till 8 olika språk. Översättning av vissa texter till thailändska pågår. Det är ett sammarbete med Lafa. 4 diabetestexter är reviderade och samkörs med 1177 Vårdguidens tidnings sommarnummer: Diabetes typ 1 och typ 2 Läkemedel vid diabetes typ 1 och typ 2 Publicerade texter vecka 19-22: 32 reviderade texter

29 Aktuell status i våra tjänster
Maj 2015

30 UMO Nya ord för könen Listan med könsord som finns att välja på har utökats med två ord för tjejens kön, fiffi och vulva, och två ord för killens kön, dase och joystick. Den nya orden har efterfrågats och röstas fram av besökarna på UMO. Läs mer om att välja ord för könen Nytt innehåll Träna på att fördröja utlösningen – bildspel Köpa läkemedel på nätet? Din journal på ungdomsmottagningen Om du inte när nöjd med vården Erotiska noveller på UMO I samarbete med UR har UMO efterfrågat och fått in besökarnas egna erotiska noveller. Av de som kommit in har fem valts ut och ljud- och bildsatts av UR. De kommer publiceras på URs YouTube-kanal Tänk till, och på UMO fr o m 10 juni och fem veckor framåt. Flera av texterna kommer också att publiceras på UMO.

31 UMO Transinkludering Det senaste året har UMO fått en hel del synpunkter på att innehållet inte alltid inkluderar transpersoner genom att bla skriva om killar och tjejer. Vi kommer nu gå igenom innehållet och ta bort kön där det inte är nödvändigt. I annat innehåll där vi tycker det är motiverat att ha kvar och där vi tycker att det behövs kommer följande ruta läggas till: Vad menar vi med kille och tjej? I texten används kille för att beskriva någon som har det som brukar anses som en killkropp, och tjej för någon som har det som brukar anses som en tjejkropp. Det är för att så många som möjligt ska förstå och kunna ta till sig det som står i texten. Att som kille ha en killkropp och som tjej en tjejkropp stämmer för de flesta, samtidigt vet vi att det inte är så för alla. Men vi hoppas att även du som inte tycker att det stämmer in på dig kan läsa och ha nytta av det vi skriver om här.

32 UMO Marknadsaktiviteter
UMO medverkade på FSUM-konferensen (Föreningen för Sveriges Ungdomsmottagningar) där vi föreläste och deltog med en monter. UMO medverkade även på Skolsköterskekongressen där vi hade en monter. UMO deltog på den nationella konferensen Social hållbarhet i Malmö och medverkade i ett seminarium om rätten till hälsa. UMO i Metro Johan Nilsson från UMO:s frågetjänst Fråga UMO deltog i Metro och svarade på frågor om sexmyter: De falska sexmyterna vi alla tror på och den som faktiskt är sann

33 Mina vårdkontakter Aktiviteter inom ramen för förvaltningsutveckligen 2015 har påbörjats. Fokus just nu är förbättringar i admin-gränssnittet. Planeringen för resten av året pågår. Journaltjänsten Vårdhändelser har delats ut nationellt. Det betyder att invånare i de län som inte har tjänsten ändå kan se journalinformation i Vårdhändelser om de har vårdats i ett län som erbjuder tjänsten. Läs mer om Journal via nätet:

34 Mina vårdkontakter I maj har vi också publicerat viktigt information med anledning av sommarsemestrarna: Mina vårdkontakter har ett förändringsstopp från och med fredagen den 12 juni klockan till och med måndagen den 17 augusti klockan Påminn gärna mottagningarna om att någon alltid måste kunna ta hand om inkomna ärenden och att det alltid ska finnas en tillgänglig lokal administratör. Om det finns ett ledningsbeslut på att stänga en mottagning är det viktigt att även stänga ner möjligheten för patienterna att skicka ärenden via Mina vårdkontakter. Detta görs genom att avaktivera ärendetyper. Det måste också finnas uppdaterad och tydlig information om stängningen under Övrig information på mottagning.

35 Stöd och behandling Den 7 april övertog förvaltningen driften av Stöd och behandling (i projektform kallad E-tjänster för stöd och behandling). Samtidigt releasades version 1.1 med ny funktionalitet, bl a ett designverktyg för behandlingar och förbättrade administrativa gränssnitt. Förvaltningsetablering har gått enligt plan och är resurstillsatt med förvaltningsledare, tjänsteförvaltare, systemförvaltare och applikationsförvaltare. Internetpsykiatrin i stockholm är första verksamhet igång med depressionsbehandling för ett tiotal patienter mellan april och juli (pilot). Information om tjänsten finns på

36 Införande Stöd och behandling
En utbildning i designverktyget har genomförts med innehållsleverantörer/utgivare. Ytterligare en utbildning kommer erbjudas till externa leverantörer i september. Initieringsmöten har genomförts under maj månad med respektive landsting/region för att förbereda ett bra införandearbete. Workshop 1 har genomförts 21 maj respektive 28 maj. Allt material finns att tillgå på 19 av 21 landsting medverkade i den första av fyra workshops.

37 Grupper Stöd och behandling
Nätverksgrupp En interim nätverksgrupp finns bestående av landstings-/verksamhetsrepresentanter. Gruppens sammansättning kommer att förändras i samband med start av breddinföranden. Möten kommer under hösten att ske inom ramen för införandeworkshops. Förvaltningsgrupp Stöd och behandling har en etablerad förvaltningsgrupp sedan hösten 2014 bestående av  Anna-Greta Brodin, SKL/MFD Mats Bäckarslöf, Landstinget i Sörmland Ulla Forsbeck-Olsson, SLL Marcus Persson, Mälardalens Högskola Mats Rundkvist, Västerås Stad Anneli Uusitalo, Region Jönköpings Län Jennie Österberg, Landstinget Gävleborg

38 Aktuella möten med uppdragsgivare/intressenter
Per maj 2015

39 Kundansvarigas besök i landsting och regioner (i samarbete med Inera)
2015 Västmanland 20 jan Kalmar 21 jan Västerbotten 6 februari Halland 11 februari VGR 18 februari Värmland 9 mars Jönköping 7 april Skåne 8 maj

40 Möten 2015 Förvaltningsgruppsmöten Nätverksmöten 5 feb 26 mars 3 juni
3 sept 22 okt  10 dec 1177 Vårdguiden på telefon - verksamhetschefer 28 januari 6 maj 16 september 25 november 1177 Vårdguiden på telefon - Medicinskt ansvariga läkare (MLA) 14 oktober 1177 Vårdguiden på telefon - utbildare 29 maj 10 november 1177 Vårdguiden på telefon - samtalsledare 27 oktober RGS webb 16 april 26 november Mina vårdkontakter 25 mars 2 juni 23 september 9 december Redaktörsnätverket 4 maj Hitta och jämför vård 5 maj Stöd och behandling 13 april Under hösten inom ramen för införanden

41 Kontaktvägar support 1177 Vårdguiden på telefon 1177 Vårdguiden webb
Driftsstörningar och allvarliga fel:   alla dagar dygnet runt. Användarstöd, synpunkter och frågor:   1177 Vårdguiden webb Driftstörningar och allvarliga fel:   alla dagar dygnet runt. Synpunkter och frågor: Använd gärna kontaktformulären på 1177.se NYTT! Från 8 juni kommer alla synpunkter som kommer via 1177.se att styras nationellt. Nationella supporten kommer att hålla ihop svar ut till anmälaren av synpunkten och vidarebefordra regionala synpunkter till respektive regionala redaktioner som det berör. Mer info finns på Projektplatsen 1177.se och 1177 Redaktörsnätverket. Hitta och jämför vård Driftstörningar, allvarliga fel, synpunkter och frågor:   alla dagar dygnet runt.

42 Kontaktvägar support UMO.se Mina vårdkontakter Stöd och behandling
Driftstörningar och allvarliga fel:   alla dagar dygnet runt Synpunkter och frågor: Mina vårdkontakter Driftstörningar, allvarliga fel, synpunkter och frågor: – Vårdgivarsupport, – Invånarsupport alla dagar kl. 6-22 Stöd och behandling Det pågår ett arbete med att fastställa svarstider och vi återkommer angående detta längre fram.

43 Viktig info i en felanmälan
För att en felanmälan ska kunna tas om hand och felsökas på är det viktigt att supporten får en så komplett bild av felet innan felsökning kan påbörjas. Ni kan hjälpa oss att hjälpa er genom att ta med nedstående i er felanmälan. Om ni inte har det så kan supporten behöva kräva in det innan ärendet tas vidare för felsökning: Går felet att upprepa? VIKTIGT!!! Om ni är på en webbsida, ex i Epi, 1177 eller UMO - Vilken URL var ni på när problem uppstod? Sänd länk dit problem uppstår Noggrann steg-för-steg-beskrivning av vad man gjort (Var på skärmen klickade man, eller använde man ett snabbkommando på tangentbordet? Gjorde man något precis innan problemet uppstod? ) Omfattningen - Är det fler som upplever samma problem? Kolla om ni får samma fel i er klient. (Om ni har tillgång till den) – Kan göra det lättare att skilja mellan driftsproblem (lokala eller centrala) och när det är direkta fel i klienten. Om ni mailar i ert ärende - skicka gärna med skärmdump i er felanmälan på ev felmeddelande mm Namn, kontaktuppgifter och roll. Med roll menar vi ex Nationell Redaktör, Regional Redaktör, Svarare för anonym frågetjänst, Telefonssjuksköterska m. m.

44 Rosor – 24 st. i maj Mycket bra och tydlig information om dessa besvär. Kände igen många symptom och känner mig lugnad. Om texten IBS Era texter är fantastisk, sakligt och pedagogiska förklarar ni hela händelse förloppet på ett så bra sätt. Sitter just i väntrummet på OP på Astrid Lindgren och väntar på min dotter som är på operation .Stort tack, Besökt sida: Mycket bra tydlig information. Lätt att förstå.Stort Tack för mycket utbildning i detta ämne. Besökt sida:


Ladda ner ppt "Invånartjänster Maj 2015."

Liknande presentationer


Google-annonser