Ladda ner presentationen
1
Kajsa Hartig Nordiska museet
Kulturarvsinstitutioner och sociala medier Kajsa Hartig Nordiska museet DIGISAM: En dag om bildavtal, sociala medier och tredje mans användning på kulturarvsområdet Stockholm, 23 april 2015
2
Därför använder vi sociala medier
Jag har arbetat med Nordiska museets sociala medier mer eller mindre i fem år. Vi arbetar i huvudsak i tre huvudkanaler, men publicerar i sex-sju kanaler totalt. Huvudkanalerna är Twitter, Facebook och Instagram. Kulturarvsinstitutioner och sociala medier, , Kajsa Hartig, Nordiska museet
3
Sedan ca 2008–2009 Kulturarvsinstitutioner och sociala medier, , Kajsa Hartig, Nordiska museet
4
Sju av tio svenskar (72%) besöker någon gång sociala medier och att nästan hälften (48%) av svenskarna gör det dagligen. Jag har arbetat med Nordiska museets sociala medier mer eller mindre i fem år. Vi arbetar i huvudsak i tre huvudkanaler, men publicerar i sex-sju kanaler totalt. Huvudkanalerna är Twitter, Facebook och Instagram. Kulturarvsinstitutioner och sociala medier, , Kajsa Hartig, Nordiska museet
5
Förbättra interna processer och strukturer
Kompetensutveckling Förbättra interna processer och strukturer Förmedling av kulturhistoria Dialog och delaktighet Marknadsföring Kulturarvsinstitutioner och sociala medier, , Kajsa Hartig, Nordiska museet
6
Förbättra interna processer och strukturer
Kompetensutveckling Förbättra interna processer och strukturer Förmedling av kulturhistoria Dialog och delaktighet Marknadsföring Kulturarvsinstitutioner och sociala medier, , Kajsa Hartig, Nordiska museet
7
Förbättra interna processer och strukturer
Kompetensutveckling Förbättra interna processer och strukturer Förmedling av kulturhistoria Dialog och delaktighet Marknadsföring Kulturarvsinstitutioner och sociala medier, , Kajsa Hartig, Nordiska museet
8
Förbättra interna processer och strukturer
Kompetensutveckling Förbättra interna processer och strukturer Förmedling av kulturhistoria Dialog och delaktighet Marknadsföring Kulturarvsinstitutioner och sociala medier, , Kajsa Hartig, Nordiska museet
9
Förbättra interna processer och strukturer
Kompetensutveckling Förbättra interna processer och strukturer Förmedling av kulturhistoria Dialog och delaktighet Marknadsföring Kulturarvsinstitutioner och sociala medier, , Kajsa Hartig, Nordiska museet
10
Pressutskick Seminarier Wikipedia Insamlings-webb Instagram Twitter
Flickr Utställningar Nyhetsbrev Samlings-databas Program-verksamhet Tillsammans utgör kanalerna en hel palett av tjänster som vi använder. Och när vi definierar paletten, eller ekosystemet av kanaler, vill vi också inkludera icke digitala kanaler. En viktig utmaning är här att försöka se hur de kan samverka för att förstärka ett budskap. Nordiska museet har inte flest besökar av Stockholms museer, men vi ligger väldigt bra till vad gäller omnämnanden, vilket vi absolut kan koppla till en regelbunden och bra närvaro i sociala medier. Den slutsatsen drar vi bland annat eftersom många museer inte alls har samma närvaro till exempel på Twitter och Instagram. Youtube E-publikationer Pinterest Facebook Webbplats Kulturarvsinstitutioner och sociala medier, , Kajsa Hartig, Nordiska museet
11
Kompetensutveckling Ökat internt engagemang Fler deltar, publicerar i kanalerna Ökad förståelse för digital utveckling Det positiva med sociala medier är som sagt trots allt att fler kan göra sin röst hörd. Det kan vi uppmuntra och möjliggöra på många olika sätt. Kulturarvsinstitutioner och sociala medier, , Kajsa Hartig, Nordiska museet
12
Vi kommunicerar med fler röster
Vi kommunicerar med fler röster. Här är min kollega Lena, som tidigare aldrig använt Twitter, men som idag vid ett flertal tillfällen provat att prata direkt med målgrupperna och dela med sig av sin expertis. Med fler som är engagerade i kanalerna går vi från att vara en grindvakt i kommunikationsarbetet till att skapa delaktighet. Makt, sociala medier och kommunikation, #smbib15, , Kajsa Hartig, Nordiska museet Foto: Kajsa Hartig, Nordiska museet, CC-BY-NC
13
Jag Ett annat viktigt mål är att öka kontakten kollegor emellan, att nyttja möjligheten till kunskapsutbyte museer och sektorer emellan, person till person. Det här är en gammal graf över mina egna kontakter på LinkedIn, men det skulle lika gärna kunna visa mitt kontaktnät på Twitter. Mina arbetskamrater finns på Nordiska museet men jag har en virtuell museicommunity att stödja mig på i mitt dagliga arbete.
14
Interna processer och strukturer
Sociala medier en murbräcka i digitalt förändringsarbete Det positiva med sociala medier är som sagt trots allt att fler kan göra sin röst hörd. Det kan vi uppmuntra och möjliggöra på många olika sätt. Kulturarvsinstitutioner och sociala medier, , Kajsa Hartig, Nordiska museet
15
sociala medier-projekt!
Stresstesta med ett sociala medier-projekt! Det positiva med sociala medier är som sagt trots allt att fler kan göra sin röst hörd. Det kan vi uppmuntra och möjliggöra på många olika sätt. Kulturarvsinstitutioner och sociala medier, , Kajsa Hartig, Nordiska museet
16
Förmedling av kunskap En kanal av många
Det positiva med sociala medier är som sagt trots allt att fler kan göra sin röst hörd. Det kan vi uppmuntra och möjliggöra på många olika sätt. Kulturarvsinstitutioner och sociala medier, , Kajsa Hartig, Nordiska museet
17
Pressutskick Seminarier Wikipedia Insamlings-webb Instagram Twitter
Flickr Utställningar Nyhetsbrev Samlings-databas Program-verksamhet Tillsammans utgör kanalerna en hel palett av tjänster som vi använder. Och när vi definierar paletten, eller ekosystemet av kanaler, vill vi också inkludera icke digitala kanaler. En viktig utmaning är här att försöka se hur de kan samverka för att förstärka ett budskap. Nordiska museet har inte flest besökar av Stockholms museer, men vi ligger väldigt bra till vad gäller omnämnanden, vilket vi absolut kan koppla till en regelbunden och bra närvaro i sociala medier. Den slutsatsen drar vi bland annat eftersom många museer inte alls har samma närvaro till exempel på Twitter och Instagram. Youtube E-publikationer Pinterest Facebook Webbplats Kulturarvsinstitutioner och sociala medier, , Kajsa Hartig, Nordiska museet
18
Ökad dialog och delaktighet
Publiken berikar kommunikationen med fler perspektiv och kunskap Det positiva med sociala medier är som sagt trots allt att fler kan göra sin röst hörd. Det kan vi uppmuntra och möjliggöra på många olika sätt. Kulturarvsinstitutioner och sociala medier, , Kajsa Hartig, Nordiska museet
19
#nm_advent Kulturarvsinstitutioner och sociala medier, , Kajsa Hartig, Nordiska museet
20
Marknadsföring Ökad kännedom om museet Ökad kunskap om museets utbud
Möjlighet att locka fler till utställningar och evenemang Det positiva med sociala medier är som sagt trots allt att fler kan göra sin röst hörd. Det kan vi uppmuntra och möjliggöra på många olika sätt. Kulturarvsinstitutioner och sociala medier, , Kajsa Hartig, Nordiska museet
21
Genom insatser i sociala medier kan vi snabbt nå fler som kan lockas att komma till våra evenemang. Här har vi stickcafé som är ett av de mest populära evenemangen på Nordiska museet. Vi kan genom att lyssna i sociala medier veta i realtid hur besökarna upplever stickcaféet och vi kan fånga upp före och efter vilka som gärna tipsar sina egnanätverk om stickcaféerna. Resultatet påverkar givetvis utformningen av kommande stickcaféer. Foto: Karolina Kristensson, Nordiska museet, CC-BY-NC Kulturarvsinstitutioner och sociala medier, , Kajsa Hartig, Nordiska museet
22
Varför bilder? Genom insatser i sociala medier kan vi snabbt nå fler som kan lockas att komma till våra evenemang. Här har vi stickcafé som är ett av de mest populära evenemangen på Nordiska museet. Vi kan genom att lyssna i sociala medier veta i realtid hur besökarna upplever stickcaféet och vi kan fånga upp före och efter vilka som gärna tipsar sina egnanätverk om stickcaféerna. Resultatet påverkar givetvis utformningen av kommande stickcaféer. Kulturarvsinstitutioner och sociala medier, , Kajsa Hartig, Nordiska museet
23
Optimera webbsidor med bilder (dela snyggt)
Uppmärksamhet Engagemang Sökresultat på Google Optimera webbsidor med bilder (dela snyggt) Ökad räckvidd – text blir sällan viral Kulturarvsinstitutioner och sociala medier, , Kajsa Hartig, Nordiska museet
24
75 % Kulturarvsinstitutioner och sociala medier, , Kajsa Hartig, Nordiska museet
25
Kulturarvsinstitutioner och sociala medier, 2015-04-23, Kajsa Hartig, Nordiska museet
26
Visual chitchat ”…camera phone photographs are captured and communicated in order to maintain social cohesion among a group or among individuals.” Author: Villi, Mikko. Kulturarvsinstitutioner och sociala medier, , Kajsa Hartig, Nordiska museet
27
Tack! http://nyamedier.blogg.nordiskamuseet.se Twitter: @kajsahartig
Kulturarvsinstitutioner och sociala medier, , Kajsa Hartig, Nordiska museet
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.