Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Målgrupp Flyktingar och anhöriga utgör huvudmålgrupp
2
Kommunmottagna senaste 24 mån - per 1000 inv. Medel riket: 10,6 Min-max: 0,1-57,8 Källa: Migrationsverket/SKL, uppdaterad 31 dec 2014 33 % med högst värden 33 % i mitten 33 % med lägst värden
3
Asylsökande per 1000 inv. i landets kommuner Källa: Migrationsverket/SKL, uppdaterad 31 dec 2014 Medel riket: 13,5 Min-max: 0,1-129 33 % med högst värden 33 % i mitten 33 % med lägst värden
4
Koppling mellan asylsökande och mottagande i kommunen och regionen – exempel på kommuner med både högt mottagande och asylsökande per capita. Kommunmottagna senast 24 mån (ingår i etableringen) Asylsökande i kommunen Alvesta, Uppvidinge Hultsfred Högsby Tingsryd Mönsterås Lessebo Ronneby Borlänge Filipstad Storfors Ljusnarsberg Skinnskatteberg Lindesberg Fagersta Avesta Norberg Hedemora Dorotea Berg Strömsund Vilhelmina Jokkmokk Härnösand
5
Flyktingar och anhöriga Andelen förvärvsarbetande 20-64 år Andra faktorer Utbildningsnivå Lokal arbetsmarknad Vistelsetid i Sverige Olika förutsättningar i landets kommuner påverkar etableringen på arbetsmarknaden. Hur kan vi värdera resultaten? Förväntat värde (statistisk modell)
6
Förväntat värde enligt statistisk modell - andelen förvärvsarbetande flyktingar och anhöriga
7
Hur ser skillnaden ut mellan det förväntade värdet och det faktiska? Procentenheter ÖVER UNDER
8
Andel förvärvsarbetande flyktingar och anhöriga i landets kommuner – i förhållande till förväntat värde
9
Utsatta EU-medborgare Uppdrag från styrelsen att studera frågan om utsatta EU-medborgare - Kartläggning över hur situationen ser ut i kommunerna - Vad andra myndigheter gör i frågan - Resultera i en handlingsplan/rekommendation till kommunerna Utgå från gällande lagstiftning Och (de) goda erfarenheterna Fria rörligheten - vistas tillfälligt och inte har för avsikt att bosätta sig i Sverige Beslut 2014-03-14
10
Aktiviteter Nätverksträffar - Kommuner, vi fortsätter - Regeringskansliet - Rumäniens och Sveriges ambassadörer samt rumänska socialministern Juridisk bedömning Enkät - Omfattningen - Kontakt med gruppen - Vad görs? - Vad behövs?
11
AU ställt sig bakom december 2014- kort SKL:s uppgift är inte att värdera de insatser man lokalt valt - de som uppfyller lagens krav på stöd och de som väljer insatser utöver vad lagen kräver En individuell bedömning - ingen förändring bör ske - för EU-medborgare rätt till akut bistånd Uppsökande verksamhet - särskilt barn och unga Den internationella samverkan måste stärkas Samordnarens uppdrag måste bli brett och förutsättningslöst - våra grannländer - konsekvenser för såväl gruppen, kommunerna och samhället i övrigt - både positiva och negativa effekter. - skyndsamt och i samarbete med SKL och dess medlemmar Utred rättsläget: -rättigheter/skyldigheter -den kommunala kompetensen, rätten till sjukvård och regelverket runt avhysning EU tillsätter ett särskilt sändebud för dessa insatser Behöver den fria rörligheten ses över, förtydligas? Avser hemländernas ansvar Lyfta frågan i internationella sammanhang och söka samarbete Stärk och vidareutveckla det nordiska samarbetet Stöd det internationella arbete, inom ramen för den kommunala kompetensen Starkare samarbete med polismyndigheterna på lokal nivå . Finansieringsprincipen -Räkna gemensamt Lyft fram lokala erfarenheter
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.