Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
2
Möta medier vid riskkommunikation 14 november 2008 Dennis Kjellin
3
Lite om mig Dennis Kjellin Har jobbat som journalist inom dagspress, radio och tv i 25 år. PR- och kommunikationskonsult i 15 år med fokus på strategisk medie-, risk- och kriskommunikation.
4
Varför går det snett? Underskattning - krisens kraft - risken att krisen uppkommer Överskattning - vår förmåga att hantera krisen
5
Hur stor är krisrisken? Ju sårbarare en verksamhet, produkt eller produktionsprocess är, desto viktigare är risk management och kriskommunikation!
6
Hur hanterar vi risker i vardagen? Ficklampa Proppar Reservdäck Extra blöjor Extra valuta Isdubbar Räddnings-/flytväst
7
Varför synas i medierna
8
Varför synas i medierna? Strategiskt val – Styra eller styras? Vi kan vara offensiva - öka möjligheterna - minska riskerna Vi kan vara defensiva - medierna (motståndarna) tar initiativet - journalisternas kunskaps- och informations- inhämtning försvåras
9
Risker Vi kan bli felciterade Informationen kan snedvinklas Vi kan göra bort oss Vi kan störa viktiga relationer Journalisterna hämtar informationen från en annan källa
10
Se medierna som möjlighet inte hot Lär dig se möjligheterna Du är experten
11
Journalistens roll Informera Analysera Kommentera Kritiskt granska
12
Journalistens uppdragsgivare Allmänheten Demokratin Ägarna
13
Nyhetsvärdering
14
Avvikelse Konflikt Närhet ”Nyheter är något som någon försöker dölja. Resten är textreklam” William Randolph Hearst
15
Nyhetsdramaturgi Förenkling – allt kommer inte med Dramatisering – ”överdriver”/vinklar Konkretisering – ger exempel Personifiering – fokuserar på individ istället för organisation eller företag Polarisering – David-Goliat, män-kvinnor, skåningar- stockholmare
16
Nyhetsdramaturgi Offret Skurken Hjälten Experten
17
Risk Management
18
Du kan inte planera krisen… …men du kan planera för krisen! Förberedelser Träning Ett företag i kris bedöms mer utifrån hur krisen hanteras än orsakerna till den!
19
Risk Management Fråga inte: ”Varför skulle något hända oss?” Fråga istället: ”Hur förbereder vi oss för en krissituation?”
20
Krisgruppen Minimera eller eliminera risker eller skador på personer eller intressenter Minimera eller eliminera skadlig eller oönskad publicitet Undvika eller minimera att skador eller negativ publicitet drabbar andra (kommuner, länsstyrelser, landsting, organisationer, företag, branscher etc)
21
Förberedelser för risk och kris Ett företag blir bedömt utifrån hur det hanterande risken/krisen mer än sakfrågan som låg till grund för risken/krisen. Förberedelser är grunden för framgångsrikt hanterande. - Mediepolicy - Kartläggning av potentiella risker - Kartläggning av intressenter - Produktion av risk-/krismanual - Produktion av frågor & svar dokumentation - Utbildning
22
Journalistkontakter
23
När du kommunicerar Snabbhet Ärlighet Öppenhet Ödmjukhet
24
Verktygen Inventera vilka verktyg som kan komma till användning vid och före en kris: Personliga kontakter, pressträffar, one-to-one-intervjuer- journalistresor, seminarier, nyhetsbrev, videoreleaser, pressrum, bildbank, mediejour, Internet, blogg osv.
25
Förbered dig för krisen Samla fakta Utse en ansvarig för mediekontakter Utse en talesperson Inventera risker och möjliga kriser Träna Ta fram dina viktigaste budskap
26
Journalistik är konsekvensneutral Tar inte hänsyn till konsekvenser en artikel får för din organisation eller myndighet
27
Journalistikens frågeord Vad? (är det som har hänt) När? (vid vilken tidpunkt hände det) Var? (platsen för händelsen) Hur? (gick det till/kunde det ske) Vem? (har drabbats) Varför? (gick det som det gick/hände det) Vad? (händer nu)
28
Budskap i riskkommunikation Vi tar situationen på allvar Vi tar ansvar Tala sanningen Var öppen – men man behöver inte berätta allt Berätta vilka åtgärder som vidtagits för att få klarhet i situationen Berätta vilka åtgärder som man planerar att vidta
29
Tre steg Identifiera krisen Isolera krisen Hantera krisen
30
Kom ihåg! Du bedöms inte utifrån orsakerna till krisen utan utifrån hur du hanterar krisen!
31
You've carefully thought out all the angles. You've done it a thousand times. It comes naturally to you. You know what you're doing, its what you’ve been trained to do your whole life. Nothing could possible go wrong, right?
32
Think again!
33
Kontaktinformation JMW kommunikation AB Kungsgatan 37, 3 tr Box 7235, 103 89 Stockholm Tel: +46 8 20 93 95 Fax: +46 8 20 93 65 Hemsida: www.jmw.se Blogg: jmwblogg.blogspot.com
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.