Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avHugo Bergqvist
1
Suomen Navigaatioliitto FinlandsNavigationsförbund Examen i kustnavigation 20.04.2012
Examen görs med en 12 m lång sjövärdig motorbåt, som är utrustad med bland annat huvudkompass, fast monterad styrkompass, sjö- VHF och radar. Den sydliga vinden är måttlig och sikten god om inget annat nämns i uppgiften. Missvisningen är 6O om inte annat nämns i uppgiften.
2
28. 8. 2004 kl. 13. 20 är din position 5928,5’N 02328,0’O
kl är din position 5928,5’N 02328,0’O. Du planerar fortsätta din färd med 8 knops fart mot havsfyren Osmussaar. Vilken är tidvattenströmmens kurs och fart? HW tid Sökt tid tidsskillnad 3h Before HW HW ,1m MRs=4,0m LW ,3m MRn=2,4m Höjdskillnad 2,8m (neap) Ks = 090 Kög = 197
3
Vilken är kompasskursen, on den av tidvattnet förorsakade strömmen antas förbli oförändrad under hela resan? Kgv= 220 a = K = 220 m = -6 Km = 214 d = 0 Kk = 214 Fög = 6,5 kn När passerar du latituden 5920,0’N? Fgv = 8 kn Dög = 9,0M Fög = 6,5 kn Fs = 3,3 kn Ks = 090 passerar kl Kgv = 220 Kög = 197
4
Tabell. 1 D.lat = +20,0’ M dep= + 34,6 M
Från positionen 5922,0’N 02317,5’O kör du 40 sjömil på rättvisande kurs 060 Beräkna med bestickräkning inseglad ort. K= 060 = N 60 O D = 40 M Tabell. 1 D.lat = +20,0’ M dep= + 34,6 M Tabell. 2; m = 1,970 D.lon = dep*m = +34,6*1,970 = + 68,16’ = +108,2’ frånseglad: 5922,0’N D.la ,0’ inseglad: 5942,0’N 02317,5’O D.lon = +108,2’ 02425,7’O
5
5942,0’N 02425,7’O 2. Rita in rutten i sjökorten. K = 060 K = 060 5922,0’N 02317,5’O
6
Bk = 190 d = + 2 Bm =192 m = + 6 B = 198 Bk = 120 d = + 2
Bestickpunkten är 5944,0’N 02439,0’O. Du styr kompasskurs 080 och farten är 8 knop. Klockan pejlar du med huvudkompassen havsfyren Tallinnamadal i kompassbäring 190 och klockan havsfyren Keri i kompassbäring 120. Vilken är din position klockan15.40? Tallinnamadal Bk = 190 d = + 2 Bm =192 m = + 6 B = 198 Keri Bk = 120 d = + 2 Bm = 122 m = + 6 B = 128 Kk = 080 d = +2 km = 082 m = + 6 K = 088 tid = 45min fart = 8 kn 5944,0’N 02456,5’O K = 088 K = 088 BP 6 M B = 198 B = 198 B = 128
7
Kk= 260 d = + 8 km = 268 m = + 6 K = 274 B = 004 K = 274
Du är sydost om havsfyren Kalbådagrund. Kalbådagrund pejlas 45 om styrbord klockan och tvärs om styrbord klockan Kompasskursen är 260 och farten 6 knop. Vilken är din position klockan 18.00? K = 274 sv = + 90 364 - 360 B = 004 Kk= 260 d = + 8 km = 268 m = + 6 K = 274 K = 274 sv = + 45 B = 319 B = 004 tid = 30min fart = 6 kn B = 319 3 M K = 274 5956,0’N 02535,5’O 3 M
8
Kgv = 268 Kgv = 268 a = - 6 K = 262 m = - 6 Km = 256 d = - 6
Från positionen 5957,5’N 02532,0’O sätts kurs på havsfyren Helsinki. Vilken kompasskurs skall styras, då avdriften för sydlig vind är 6? 5957,5’N 02432,0’O Kgv = 268 Kgv = 268 a = - 6 K = 262 m = - 6 Km = 256 d = - 6 Kk = 250
9
B = 040 m = -6 Bm = 034 -Bk = 033 d = + 1
Din bestickpunkt är 6003,0’N 02517,0’O. Då du korsar 9 m farleden, vars linjetavlor befinner sig väster om Söderskärin, pejlar du linjen med styrkompassen i kompassbäring 033. Styrkompassen visar kompasskurs 250. Vilken är styrkompassens deviation för den styrda kursen? B = 040 m = -6 Bm = 034 -Bk = 033 d = + 1 BP
10
Du är i vattenområdet sydväst om havsfyren Porvoon majakka
Du är i vattenområdet sydväst om havsfyren Porvoon majakka. Radaravståndet till havsfyren Porvoon majakka mäts till 5,0 sjömil och till havsfyren Kalbådagrund till 4,5 sjömil. Bestäm din position. 6002,0’N 02529,0’O Vad betyder på en radar begreppet stäven upp (Head up) bildstabilisering? Köllinjen är fast och oberoende av fartygets kurs. Köllinjen visar alltså uppåt. Radarbäringarna fås som styrbordsvinklar.
11
7. Vad är vattendjupet i Hangö hamn klockan 08.00, då djupet enligt sjökortet är 2,1meter? HW 3,3 m Djupet enligt sjökortet 2,1 m vattenhöjden 5,4 m vattenhöjden 5,4 m fartyget ,8 m djupmarginalen 2,6 m Vad är djupmarginalen, om fartygets djupgående är 2,8 meter? LW 0,1 m Djupet enligt sjök. 2,1 m vattenhöjden 2,2 m Fartyget – 2,8 m Marginal – 0,6 m Kan vi avgå från hamnen klockan 14.09? Nej
12
8. Ange med kryss i rutan vilket av fföljande påstårnden är rätt och vilket fel: Rätt Fel Mellan Åland och finska fastlandet har vi inte mera en tull- och skattegräns Ett med radar uppmätt avstånd är noggrannare än med radar uppmätt bäring Lettland omfattas av Schengenavtalet En sjö- VHF- radio behöver inte antecknas i fartygets radiotillstånd
13
9 Hur inverkar lufttrycket på havsvattenståndet? Högtryck – havsvattnet är lågt Lågtryck – havsvattnet är högt För vilken vindhastighet ges varning för hård vind på havsområdet? m/s Hur beter sig temperaturen före en kallfront? Temperaturen sjunker
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.