Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Marknadsföring av Projekt X
Hur ska ni berätta för världen om er idé?
2
Berätta om er produkt! Tala om att ni finns!
Marknadsföring handlar om att tala om att man finns. Ska man kunna sälja en produkt/tjänst måste folk veta om att den finns. Berätta om er produkt!
3
1. Målgrupp Nummer 1 är att ta reda på vilken målgrupp er produkt/tjänst vänder sig till. VEM/VILKA ska köpa er produkt? Barnfamiljer/pensionärer/tonåringar/sjukvården/skolor /fotbollsklubbar/skidåkare/tjejer/killar/husdjursägare/ kommuner/förskolor/ålderdomshem/ webutvecklare/restauranger…osv, osv, osv VEM/VILKA kan ha nytta av er produkt/tjänst och tänkas vilja köpa den?
4
2. Budskap Nummer 2 är att ni måste ha ett tydligt BUDSKAP.
VARFÖR är er produkt/tjänst viktigt? VARFÖR ska man köpa den? VAD vinner man på att nyttja er produkt/tjänst? Här måste ni ARGUMENTERA för er sak. Att säga ”för att den är bra”, duger inte!
5
3. Kanal Nummer 3 handlar om vilka KANALER ni ska använda er av för att nå ut med ert BUDSKAP till er MÅLGRUPP. HUR ska ni visa er målgrupp att ni finns? Annonser, TV, radio, tidningar, sociala medier, reklamutskick, hemsida, ”synas ut på gatorna”, åka ut till företag och presentera sig… osv, osv… Samarbete? Finns det något redan existerande företag ni skulle kunna samarbeta med? I ”Idéfabriken” vill ett av laget marknadsföra sin talande tandborste genom att samarbeta med Apoteket.
6
MÅLGRUPP – BUDSKAP – KANAL
Tre nyckelord Det finns alltså tre nyckelord ni behöver använda er av när ni bestämmer hur ert företag ska marknadsföras: MÅLGRUPP – BUDSKAP – KANAL Glöm inte bort att marknadsföring kostar! Den måste rymmas inom ert företags budget.
7
Att göra… Ni ska nu göra en marknadsföringsplan för ert företag. Den ska utgå från de tre nyckelorden. 1. Bestäm er målgrupp 2. Bestäm ert budskap, inkl logotyp och slogan. Formulera era försäljningsargument Bestäm hur marknadsföringen ska gå till, alltså vilka kanaler ni ska använda er av.
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.