Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
2
IEA och IPCC hävdar att de fossila bränslenas användning kommer att öka
3
De stora utsläppskällorna för CO 2 är elgenerering och trafik Globalt enligt IEA Gton CO 2 2005 2030 Totalt 29 40 El ca 12 ca 19 Trafik ca 6 ca 9 För EU25 år 2000
4
Utvecklingen inom EU25 har hittills inte haft positiva förtecken, men något verkar hända… Förändringar från 2000 till 2030 Transporter 3800 ----- 4600 TWh Elbehov 2900 ------ 4370 (3840) TWh
5
Transportområdet Utgångspunkten från 3800 --- 4600 TWh EU: s typbil från 160 ---- 120 g CO 2 /km år 2012, men… för år 2020 har BAU redan antagits till 126 g CO 2 /km och med BAT skulle det år 2020 bli 110 g CO 2 /km biodrivmedelsdirektiv hittills 5,75 % inblandning
6
Biodrivmedel, vad kan hända med utvecklingen ? Sverige nu 54 000 ton etanol eller 0,6% av drivmedelsbehovet. År 2008 sannolikt 2,8 % av drivmedelsbehovet EU25 nu 386 000 ton etanol och 2,4 milj. ton biodiesel. Om EU25 vill att 10 % av drivmedelsbehovet skall vara så kallade biodrivmedel måste 20 % av jordbruksarealen avsättas för detta. Är 10 % möjligen en övre gräns? HUVUDORSAK. LÅG OMVANDLINGSEFFEKTIVITET
7
LÅG OMVANDLINGSEFFEKTIVITET Etanol ur biomassa från skogen eller åkergrödor 35 - 40 % Biodiesel d:o Exempel 10 TWh etanol kräver 28-29 TWh energi i form av biomassa. Ger cirka 18 TWh i form av nya biobränslen alternativt el och värme. Samarbete med energisektorn enda utvägen.
8
Transportsektorns CO 2 -utveckling ställt mot EU: s CO 2 -mål och andra sektorer Ursprungsplanen från 3800 TWh till 4600 år 2030 eller från 0,96 till 1,16 Gton CO 2 Nya CO 2 -krav minskar emissionen till 1,13 Gton 10 % biodrivmedel minskar emissionen till 1,04 Gton EU:s CO 2 -åtagande – 30 % eller 2,6 Gton/år Andra sektorer måste då minska med 40 – 45 % !!!
9
Transportsektorns enda möjlighet på medellång sikt Acceptera en snabb övergång till hybridbilar av plug-in typ Utsläppen beräknas bli mellan 70 och 80 g CO 2 per km. Jfrt med 120. Elbehovet 0,15 kWh per km i blandad körning Ett samarbete mellan el- och transport- sektorerna krävs
10
Elsektorns möjligheter att möta transportsektorns behov Naturgas – ytterst tveksamt av trygghetsskäl Kolkondens möjligt om CO 2 avskiljs och lagras. Minskar föroreningsutsläppen men ökar förbrukningen av kol med 25 %. Ingen stor svensk möjlighet, men för många länder på kontinenten ett blivande krav.
11
Elsektorns möjligheter att möta transportsektorns behov forts. Effektivisering både i hushåll och i industri har en potential på gissningsvis 600 TWh inom EU25. I praktiken 300 TWh. Ökad elproduktion vid kraftvärme. Svensk potential + 15 á 20 TWh Ny kärnkraft till samma kostnad som kvv Vindkraft ger en något ojämn produktion sett över året; stor men kostsam potential.
12
Möjligheter finns att kostnadseffektivt klara både klimat och luftvårdsproblem Samarbete krävs över sektorsgränser Förutsätter i sin tur att EU-politiken snabbt får en inriktning mot detta Långsiktighet måste utlovas med tekniska lösningar som blir gemensamma för EU
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.