Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avIngrid Jansson
1
Ett integrerat system för energieffektiv avgasrening för tunga fordon Fredrik K. Gunnarsson Energirelaterad fordonsforskning 2014 8 oktober 2014 Competence Centre for Catalysis
2
Projektmål Energieffektiv minskning av utsläppen av både PM and NO x, utan ökade utsläpp av CO 2 Competence Centre for Catalysis
3
NO x – PM relationen Dieselnet.com Competence Centre for Catalysis
4
TEG-HEX design lösningar Plattvärmeväxlar design Rörvärmeväxlar design Competence Centre for Catalysis
5
Verklig tillämpning Ett huvudmål för MISTRA E4 är att kombinera och utvärdera de olika delarna I projektet tillsammans Competence Centre for Catalysis
6
N2N2 O2O2 NO 2 NO CO 2 N2N2 H2OH2O NH 3 Hydrocarbon Selective Catalytic Reduction Competence Centre for Catalysis
7
Projektfokus – Förbättra reduktionen av NO x vid låga temperaturer – Undersöka effekterna av biobränslen – Undersöka relationen mellan laboratorieförsök och motorbänksförsök Competence Centre for Catalysis
8
Väteeffekten för silveralumina R. Burch, Cat. Rev. Sci. Eng. 46 (2004) 271 Competence Centre for Catalysis Oktan w.o. H 2 Oktan med H 2
9
Förbättrad låg-T aktivitet Effekter av silverhalt och platina doping Gassammansättning: 200 ppm NO, 10% O 2, 1000 ppm H 2, 5% H 2 O, Ar. C/N = 6. GHSV = 33,200 h −1. Competence Centre for Catalysis
10
Storskalig utvärdering Competence Centre for Catalysis
11
Effekter av uppskalning Gassammansättning : ~420 ppm NO x, ~10 vol.% O 2, ~5 vol.% H 2 O, N 2. C/N = ~4 (NExBTL) and GHSV ~ 22,300 h -1. Gassammansättning: 200 ppm NO, 10 vol.% O 2, 5 vol.% H 2 O, N 2. C/N = 6 and GHSV = 33,200 h−1. Competence Centre for Catalysis LaboratorieskalaMotorskala
12
Sammanfattning Katalytisk diesel reformering är en möjlig teknik för väteproduktion. Reformat ger högre NO x reduktion jmf med väte från gasflaska. Hög NO x reduktion kan uppnås, även med motoravgaser som NO x källa. Competence Centre for Catalysis
13
Acknowledgments Finansiering MISTRA (STIFTELSEN FÖR MILJÖSTRATEGISK FORSKNING) finansierade programmet E4 (Energy Efficient Reduction of Exhaust Emissions from Vehicles) Arbetet har utförts vid Kompetens Centre för Katalys, vid Chalmers Tekniska högskola och har fått finansiellt stöd från Energimyndigheten och medlemsföretagen AB Volvo, ECAPS AB, Haldor Topsøe A/S, Scania CV AB, Volvo Car Corporation AB and Wärtsilä Finland Oy Knut och Alice Wallenberg Foundation, Dnr KAW 2005.0055 KIC InnoEnergy via SynCon projektet Competence Centre for Catalysis
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.