Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Typiskt för saga Handling Personer Hjälpare och ”stjälpare” Miljöer
Otroliga händelser Att börja en saga Lyckligt slut? Magiska tal Uppdraget slutfört Språkliga knep
2
Att börja en saga Klassiska sagoinledningar är:
Det var en gång… För länge sedan fanns det en… På den gamla goda tiden, då… I ett land långt, långt borta… Berättaren är allvetande, alltså den som ser och hör allt och vet vad alla tänker och känner. En saga skrivs alltid i dåtid (preteritum).
3
Miljöer Obestämd tid och plats ”Standardmiljöer” kan vara
…öster om sol, väster om måne… …i ett stort och mäktigt rike… …bortom sol och måne… …i den mörkaste skogen… ”Standardmiljöer” kan vara Trollens skog, som är mörk och otäck Den goda feens slott, som är vackert och fullt av blommor
4
Personer Sagonamn Huvudperson ofta en ung pojke eller flicka
Utseende och egenskaper (Snövit, den modige prinsen) Påhittade Huvudperson ofta en ung pojke eller flicka ofta fattig eller låg ställning Ibland djur Ofta något typiskt för varje person Speciella kläder, exempelvis jacka Stora öron, stora fötter, långt hår Speciell förmåga eller egenskap Kloka gumman Elaka styvmodern
5
Handling Huvudpersonen måste (nästan alltid) lämna sitt hem och ge sig ut i världen Får ett uppdrag, exempelvis Rädda någon från draken Döda en jätte Hitta lyckan Hitta en försvunnen skatt Möter hinder och prövningar, får hjälp På slutet lyckas huvudpersonen lösa uppdraget och blir hjälte
6
Spänning Hinder, utmaning 3 Hinder, prövning 2 Hinder, prövning 1 Uppdraget slutfört! Huvudpersonen återvänder hem. Slutet gott… Hjälp behövs! En hjälpare rycker in. Ett problem presenteras. Huvudpersonen får ett uppdrag och ger sig iväg på äventyr. Start Mål
7
Hjälpare och stjälpare
Hjälpare behövs! Feer, häxor, djur Ger goda råd eller magiska föremål ”Stjälpare” = elaka figurer vill hindra hjälten att lyckas Troll, jättar, häxor m.m.
8
Otroliga händelser Människor förvandlas Saker blir levande
Prinsen blir en groda Saker blir levande Spegeln talar med drottningen Föremål har magiska krafter Förgiftade äpplen, den sanna kärlekens kyss
9
Magiska tal Tre-tal Sju-tal Andra tal Tre hinder på vägen
Tre önskningar Sju-tal Vandra i sju dagar och sju nätter Sju dvärgar Andra tal Hundra år Tusen år Ett dussin
10
Språkliga knep Ramsor: Spegel, spegel på väggen där…
Beskrivningar som återkommer: Vit som snö, röd som blod, svart som ebenholts Liknelser: Hår som guld Metaforer: Hjärta av sten Sammansatta beskrivningar: Silverslant, gyllenhovar Superlativ: Den djupaste sjön, det rödaste äpplet, den högsta klippan Gammalt språk: ty, icke, givetvis, understundom Kronologisk handling: följer tiden
11
Uppdraget slutfört Hjälten löser uppdraget genom list och mod
Det onda förlorar Hjälten vinner ära, berömmelse och halva kungariket…
12
Lyckligt slut? Budskap eller sensmoral Vanliga slut:
Så levde de lyckliga i alla sina dagar. Slutet gott, allting gott. Snipp, snapp, snut, så var sagan slut. Av den här sagan kan man lära sig…
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.