Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
C/O Liselott Törngren 6 mars 2008 Från kravmaskin till kreativ utmaning
2
Om man jobbar i projekt …får varje uppdrag det intresse det förtjänar …får varje uppdrag de människor det behöver …kostar varje uppdrag vad det ska kosta …har man inga konton; man har bara uppdragsgivare.
3
Lång erfarenhet Stort och smått Punktinsatser och långa samarbeten Direkt och med kommittéer Ideellt och kommersiellt Alla branscher Enkla och svåra uppdrag.
4
Vad ska vi förändra idag?
5
Design för alla Flerårigt uppdrag av riksdag/regering som förlängning av Designåret 2005 Mål att skapa ökad tillgänglighet = ett samhälle som fungerar för alla Samarbetsprojekt under ledning av EIDD.
6
Vårt uppdrag Strategisk analys Budskapsplattform Kreativ utformning Mediaval Bollplank för PR-aktiviteter Intern förankring.
7
Första steget Djupintervjuer med arkitekter, designers, lärare, politiker, funktionshindrade, stadsplanerare Resultatet gav viktig information: = Otydlig roll, ofta fel association = Behov av exempel = Vidga begrepp funktionsförmåga = Kraftfull lansering!
8
Regler och lagar Plan- och bygglagen Miljölagstiftning Hållbar utveckling Producentansvar = Både minskad och ökad reglering.
9
Fler särintressen Fler definitioner av funktionshinder Starka intressegrupper Åldrande befolkning 20 procent nedsatt funktionsförmåga Försörjningsbördan ökar Solidariteten minskar = Många slåss om samma resurser.
10
Profilerande arkitektur Alla söker sitt Turning Torso Djärvare lösningar Häftigt att bryta mot förnuft Större resurser avsätts Funktion i andra hand = Egenintresse före samhällsnytta.
11
Arkitekter och designers Skolor - lärare/elever Politiker Näringsliv – inkl byggherrar Journalister – fackpress Journalister – dagspress Allmänheten Funktionshindrade - alla kategorier Intressenter Design för alla Intresseorganisationer
12
Skolor - lärare/elever Politiker Näringsliv – inkl byggherrar Journalister – fackpress Journalister – dagspress Allmänheten Intressenter Design för alla Intresseorganisationer Design för alla Arkitekter och designers Funktionshindrade - alla kategorier
13
1. Leve olikheten! Målgrupp användare: – Allmänheten – Funktionshindrade – Intresseorganisationer – Media.
14
2. En bra affär! Målgrupp beställare: – Politiker – Tjänstemän – Opinionsbildare – Näringsliv, byggherrar.
15
3. Bara de bästa! Målgrupp utförare: – Arkitekter – Designers – Skolor – Fackpress.
16
Krav på kommunikationen Förtydliga visionen = bejaka olikhet istället för konformism Definiera Design för alla = del av det kreativa istället för kravmaskin Samla engagemang = skapa kraft i en riktning Öppna dörrar för samarbetsprojekt.
17
Framgångsfaktorer Kombinera reklam och aktiviteter = arbeta via flera kanaler Koncentrera resurserna = möjlighet att bryta igenom ”bruset” Erbjuda lösning på ett relevant problem = utse tydlig fiende: Genomsnittet!
18
Kreativt koncept
19
Vykort Efterlyses
24
Resultat Besöken på webbplatsen ökade med 150% från lanseringsdagen Annonsen i Form uppmärksammades av 52% av läsarna (MediaSearch) 63% av de intervjuade förstod budskapet (jmfr snitt 46%, MediaSearch) Debatten väckt och pågår Intresse från övriga Europa.
25
Frågor?
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.