Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Utbildarforum 1-2 september
Erfarenhetsutbyte Utbildarforum 1-2 september
2
Vad har fungerat bra kring utbildningen i IdrottOnline?
Externa utbildare har fungerat bra Utbildarpool Att utbilda enskilda föreningar Listor på aktiverade föreningar Tagit reda på förväntningar hos deltagarna Roligt att arrangera kurser när det är efterfrågat Stöd från riks – info Idén med instruktionsfilmer är bra Har kanske inte spritts tillräckligt Man möter många nya föreningsledare Systemet är enkelt och bra När det fungerar Som utbildare är det lätt att ha en positiv inställning till IO Manualerna är bra Bra att det finns många olika Tydliga inbjudningar har givit rätt förväntningar Informationsträffar innan om man har möjlighet Systemet är kostnadsfritt Bra marknadsföring av SISU Lärgrupp innan
3
Vad har fungerat mindre bra kring utbildningen i IdrottOnline?
Deltagarmiljöerna har fungerat dåligt Instabilt, strul med inloggning, dom har sett olika ut(?) Svårt att hitta lämpliga lokaler där man kan vara trygg med utrustningen Upplägget ser olika ut i olika distrikt Heter olika i inbjudan ImageVault är svårt Att kurserna kostat olika i olika distrikt Föreningarna har skickat ”fel” personer och dom är dåligt förberedda Inte inloggningsuppgifter, mm Otydliga inbjudningar ger fel förväntningar Otydligt uppdragsansvar mellan DF och SISU och utbildare Filmerna på Youtube upplevs inte alltid som så pedagogiska
4
Checklista för utbildare i IdrottOnline?
Ta reda på förväntningar innan Lär dig systemet som du ska lära ut och tro på det Ha en positiv inställning Ta reda på vilka idrotter man möter och om det är några idrottsspecifika funktioner som du behöver kunna Sätt gärna igång en lärgrupp i föreningen innan kursen (kolla deltagarlistan) Förbered dig med egna bilder i utbildningsmiljön Titta igenom dom olika strukturerna på en IdrottOnline-hemsida Se helst till att föreningarna har öppnat sina sidor så att man arbetar i skarp miljö Prata till bönner på bönners vis Anpassa dig till dom som kan minst eller var två utbildare som kan möte olika kunskapsnivåer Fundera igenom vilka frågor som kan dyka upp och förbered gärna positiva argument Kolla utrustning i datasalen Uppkoppling, brandväggar, lösenord, mm Ta reda på vilka kunskaper deltagarna har innan kursen Lär dig 10 vanligaste helpdeskfrågorna Ha koll på PUL (se Idrottsinfo.rf.se) Ha koll på var i manualen man hittar svaren. Gör tydlig inbjudan Förmedla info om support och vidareutbildning Ha koll på andra roller på DF/SISU som stöttar föreningen Ex LOK-ansvarig Lägg tid på att hålla dig uppdaterad på nyheter i IdrottOnline Kolla nyheter och uppdateringar av utbildarstöd på Utbildarforum på
5
Checklista/önskemål till utbildarsupport i IdrottOnline?
Vi måste förbättra bildprogrammet Skicka ut listor på aktiverade föreningar Skicka ut information om uppdateringar i systemet Uppdatera bildspel Uppdatera manualer CSS-manualen kan bli tydligare Alla SISU/DF-konsulenter bör kunna grunderna i IdrottOnline. Informera om planen för när nya funktioner ska lanseras Uppdatera ”frågor och svar” Uppdatera listan på aktiverade föreningar på Tillgång till backoffice Att helpdesk ger svar när problemet/frågan är löst Tydligare uppdelning av ansvar för vem man ska vända sig till med olika frågor Helpdesk Eller?
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.