Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

18-21 augusti 2004 Sociala media för statistik Hur kan nationella statistikbyråer utnyttja sociala medier för intern och extern kommunikation? Omvärldsbevakning.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "18-21 augusti 2004 Sociala media för statistik Hur kan nationella statistikbyråer utnyttja sociala medier för intern och extern kommunikation? Omvärldsbevakning."— Presentationens avskrift:

1 18-21 augusti 2004 Sociala media för statistik Hur kan nationella statistikbyråer utnyttja sociala medier för intern och extern kommunikation? Omvärldsbevakning med blogg som verktyg som exempel. Alf Fyhrlund, Marknad Kommunikationsavdelningen, SCB Nordiska Statistikermötet, Köpenhamn, augusti 2010 Fredag d Teknologi og web fortsat

2 18-21 augusti 2004

3 Lost in the print world of old?
18-21 augusti 2004 Lost in the print world of old? ”majority of statistical disseminators is to electronically replicate the print world of old” THE STATISTICS NEWSLETTER - OECD - Issue No. 49, July 2010 US Federal Reserve Board Survey of On-line Data Dissemination Practices for Government and International Statistics San Cannon & Marc Rodriguez, Division of Research and Statistics, Federal Reserve Board

4 Sociala media Social kunskap – wikis, användargenererat
18-21 augusti 2004 Sociala media Social kunskap – wikis, användargenererat Blogg – Webbsida med senaste inlägget överst Microblogg – Som blogg fast bara på 140 tecken Forum – Digital anslagstavla med olika ämnen Sociala bokmärken – Organiserade bokmärken Sociala nyheter – Demokratiserade nyheter Sociala nätverk – Digitala communitys

5 Strategi för sociala medier
18-21 augusti 2004 Strategi för sociala medier tillgängliggöra statistiken, lyssna på våra kunder, kommunicera/föra dialog med kunderna, aktivt sprida vår statistik, nå potentiella medarbetare, samt involvera kunder och användare och hjälpa dem att supporta varandra. I ett första steg är SCB:s ambitionsnivå att nå till steg fyra, d.v.s. att aktivt sprida statistiken via sociala medier

6

7 18-21 augusti 2004

8 18-21 augusti 2004

9 18-21 augusti 2004

10 18-21 augusti 2004

11 18-21 augusti 2004

12 18-21 augusti 2004

13 18-21 augusti 2004

14 18-21 augusti 2004

15 18-21 augusti 2004

16 18-21 augusti 2004

17 18-21 augusti 2004

18 18-21 augusti 2004

19 Länktips http://www.gapminder.org http://blogstats.wordpress.com/
18-21 augusti 2004 Länktips


Ladda ner ppt "18-21 augusti 2004 Sociala media för statistik Hur kan nationella statistikbyråer utnyttja sociala medier för intern och extern kommunikation? Omvärldsbevakning."

Liknande presentationer


Google-annonser