Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Var finns Google, Twitter, Facebook och YouTube i den digitala marknadsföringsmixen? Jan Ekström VD Netoptions.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Var finns Google, Twitter, Facebook och YouTube i den digitala marknadsföringsmixen? Jan Ekström VD Netoptions."— Presentationens avskrift:

1 Var finns Google, Twitter, Facebook och YouTube i den digitala marknadsföringsmixen? Jan Ekström VD Netoptions

2 AGENDA 1.Presentation av Netoptions 2.Vad är Sociala Medier? - Genomgång av olika Sociala Medier - Exempel på företag och Sociala Medier - 10 tips för SMM (Social Media Marketing) 3.E-postmarknadsföring och SMM med Demo - YouTube - Sociala Medier - Google Analytics

3 Netoptions Netoptions AB  Lösningar för personifierad eMarketing  Utvecklar, säljer och implementerar BizWizard eMarketing Suite – ett verktyg för marknadsföring och kommunikation via e-post, mobil och webb  Över 300 kunder  25 partners  12 anställda  Stockholm och Göteborg

4 Exempel på kunder Bank & Finans Alecta SBAB Statens Pensjonskasse (NO) East Capital ALMI Företagspartner Sjätte AP-fonden First Securities (NO) Garantum Resor & Turism Fritidsresor SL Hotell Gothia Towers Langley Travel Sverigeflyg Malmö Aviation Föreningar Svensk Näringsliv SACO HSB Dataföreningen Västsvenska Industri- och Handelskammaren Förlag & Tidningar Affärsvärlden Allers Göteborgs-Posten Natur & Kultur Forma Publishing Group Sydsvenska Dagbladet Programföretag Vismakoncernen Hogiakoncernen Lawson Lundalogik SuperOffice Jeeves EPiServer Nöjen Svenska Mässan easyFairs Folkspel Stockholmsmässan Göteborgsoperan Historiska muséet Örgryte Fotboll Casino Cosmopol Handel Isolda 20:20 Mobile Elektroskandia CDON.com MQ NK Åhléns Ahlsell Utbildning & Konferens IHM Företagsuniversitetet Svenska Möten Sensus Lexicon Industri E.ON Atlet Stena Metall SOS Alarm Royal Canin Getinge Gävle Energi Skanska Volvo Trucks

5 Användare i 21 länder

6 AGENDA 1.Presentation av Netoptions 2.Vad är Sociala Medier? - Exempel på företag och Sociala Medier - Genomgång av 7 st olika Sociala Medier - 10 tips för SMM (Social Media Marketing) 3.E-postmarknadsföring och SMM med Demo - YouTube - Sociala Medier - Google Analytics

7 Sociala Medier a För vem? - privat - för företaget

8 Sociala Medier är stort redan idag Facebook är 2:a i världen Varannan sajt på Alexa top 15 är Sociala Media

9  Interaktivt – Web 2.0  Användargenererat – “Den nya demokratin”  Viralt – Exponentiell spridning – om “rätt” innehåll  “Gratis”  C2C

10 “Sociala medier betecknar aktiviteter som kombinerar teknologi, social interaktion och användargenererat innehåll. Det kan ta sig uttryck i internetforum, bloggar, wikier, poddradio och artikelkommentarer” Källa: Wikipedia Wikipedia

11 Genomgång av olika Sociala Media Social kunskap – wikis, användargenererat Blogg – Webbsida med senaste inlägget överst Microblogg – Som blogg fast bara på 140 tecken Forum – Digital anslagstavla med olika ämnen Sociala bokmärken – Organiserade bokmärken Sociala nyheter – Demokratiserade nyheter Sociala nätverk – Digitala communitys

12 Företag och Sociala Medier IKEA Facebooksidor YouTube-kanal Twitterkanaler

13 Företag och Sociala Medier EUROPEISKA Twitterbloggen på hemsidan

14 Företag och Sociala Medier Vingresor Facebook fan page YouTube-kanal Twitter Egna bloggar

15 Företag och Sociala Medier British Airways Aktiv Twitter Kundtjänst

16 Företag och Sociala Medier Dell Blogging: 100-tals Crowdsourcing: Ideastorm Microblogging: 22 Twitter Virtual Worlds: Second Life island. - Har vänt ett dåligt rykte

17 Företag och Sociala Medier HM Fanpage på Facebook med 1 324 750 fans. Twitter

18 I Sociala Medier Facebook-grupp “Jag är rädd för tjejen i Apolivareklamen”. 112 000 medlemmar Bra eller dålig PR?

19 I Sociala Medier Kent Sajten har 500.000 besökare i veckan. Finns även på Facebook, Twitter, Myspace och som RSS Feed eller ett dagligt nyhetsbrev - Kommentera, diskutera men inga hela låtar!

20 Aggregera från olika källor, sök, sovra

21 Titta på:

22 Hur skulle en satsning på Sociala Medier normalt räknas hem? ROI Risk Of Ignorance “Definierar inte du ditt varumärke på nätet gör någon annan det”

23 10 tips för den sociala världen

24 1 Lyssna av de Sociala Medierna och vad som sägs om ert företag och lär er var och hur diskussioner pågår.

25 10 tips för den sociala världen 2 Sök efter din målgrupp och blivande ambassadörer.

26 10 tips för den sociala världen 3 Komplettera din marknadsstrategi, så att den involverar Sociala Medier.

27 10 tips för den sociala världen 4 Bevaka löpande vad som sägs om er och ert varumärke. Bemöt vid behov, och på “rätt” sätt.

28 10 tips för den sociala världen 5 Bidra själv med relevant information. Ej reklam.

29 10 tips för den sociala världen 6 Var ärlig. Var tydlig med vem du är. Kom ihåg att allt är transparent och snabbt.

30 10 tips för den sociala världen 7 Bli publicist. Börja blogga och twittra själv. Våga testa!

31 10 tips för den sociala världen 8 Använd “bra” länkar. ReTweet Det uppskattas av alla.

32 10 tips för den sociala världen 9 Behöver företaget en policy kring Sociala Media?

33 10 tips för den sociala världen 10 Testa och testa igen. Använd webbanalys Lär känna dina besökare och utvärdera olika marknadskampanjer. Mät ROE – Return On Engagement

34 AGENDA 1.Presentation av Netoptions 2.Vad är Sociala Medier? - Genomgång av 7 olika Sociala Medier - Exempel på företag och Sociala Medier - 10 tips för SMM (Social Media Marketing) 3.E-postmarknadsföring och SMM med Demo - YouTube - Sociala Medier – 2 vägar - Google Analytics – 2 sätt

35 BizWizard-koppling till YouTube 1. Leta upp önskad film på YouTube. 2. Kopiera länken (URL) från YouTube-filmen. 3. Filmens första bildruta infogas då i ditt meddelande

36 Utskick från BizWizard… …ger mottagaren möjlighet att enkelt dela med sig till sina vänner… Enkelt för mottagaren att dela med sig... …som kan dela med sig till sina vänner… …som kan dela med sig till sina vänner…

37 BizWizard kopplas till Google Analytics Särskilj övrig internettrafik från era kampanjer i er webbanalys Nyhetsbrev Övrig trafik

38 Utskick från BizWizard… Enkelt för företaget att dela med sig... …notifieras med länk via företagets sociala medier… …till followers och vänner…

39 BizWizard kopplas till sökmotorer Search Marketing Låt sökmotorerna indexera nyhetsbrevet och få nya läsare/besökare och potentiella kunder

40 På gång: iPhone App

41 AGENDA 1.Presentation av Netoptions 2.Vad är Sociala Medier? - Genomgång av olika Sociala Medier - Exempel på företag och Sociala Medier - 10 tips för SMM (Social Media Marketing) 3.E-postmarknadsföring och SMM med Demo - YouTube - Sociala Medier - Google


Ladda ner ppt "Var finns Google, Twitter, Facebook och YouTube i den digitala marknadsföringsmixen? Jan Ekström VD Netoptions."

Liknande presentationer


Google-annonser