Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avJan-Olof Åkesson
2
”Att ha rätt men inte få rätt” 4 fall från ARN
3
Tvättärende Konsumenten kräver: Återbetalning av 700 kr i tvättkostnad för flammig Gucci- klänning. Företaget svarar: man får räkna med att färgen blir flammig och att strass faller av.
4
Är tjänsten felaktigt utförd? Konsumenten har bevisat att tjänsten är felaktig. Carlssons Kemtvätt rekommenderas att betala tillbaka 700 kr för tvättkostnaden. Nämnden kan inte gå utöver vad anmälaren yrkat. BESLUT Tvättärende
5
Reseärende Konsumenten kräver: Återbetalning av hela resans pris 30.000 kr. Företaget svarar: Avståndet till stranden är korrekt angivet.
6
Reaktioner Inslag i SVT Rapport
7
Konsumenten ska bevisa att tjänsten är felaktig. Konsumenten har inte bevisat att det är så långt till stranden som hon påstår – yrkandet avslås. Nämnden gör inga egna efterforskningar. BESLUT Reseärende
8
Bostadsärende Konsumenten kräver: Prisavdrag 40.000 kr för felaktigt utfört arbete Företaget svarar: Arbetet är fackmässigt utfört.
9
Bostadsärende, omprövning Konsumenten kräver: Omprövning av beslutet, besiktningsutlåtande skickas in.
11
Vad krävs för att bevilja omprövning? Företaget kan visa giltig ursäkt för att inte ha svarat Nya bevis som kan ändra utgången och som parten inte kunnat åberopa tidigare Uppenbart oriktigt beslut
12
Nämnden anser inte att Anna Andersson gjort sannolikt att hon inte kunnat skaffa besiktningsutlåtandet tidigare och avslår därför hennes begäran om omprövning. BESLUT Bostadsärende, omprövning
13
Motorärende Konsumenten kräver: Hävning av bilköpet och ersättning för hyra av Porsche. Företaget svarar: Medger fel men vill avhjälpa. Vi betalar för hyrbilen.
14
Bilen har ett köprättsligt fel. Säljaren har rätt att försöka avhjälpa felet. Nämnden avslår hävningsyrkandet. Nämnden är bunden av att säljaren medgett skadestånd med yrkat belopp. Det yrkandet ska därför bifallas. BESLUT Motorärende
15
www.arn.se
16
Kontakta oss för… Beslut, praxis, statistik Åhörare på sammanträden Studiebesök Tack för att ni lyssnade! Britta Ahnmé Kågerman, ordförande Ida Forss, beredningsjurist Björn Kerlin, kommunikatör
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.