Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avOliver Engström
1
1.11.2011 1 Tjänster för funktionshindrade 2010 - Delrapport om kommunenkäten Riikka Väyrynen
2
1.11.2011 2 Kommunernas realisering av tidsfristerna i handikappservicelagen år 2010 Källa: THL, Tjänster för funktionshindrade 2010 - Delrapport om kommunenkäten
3
1.11.2011 3 Ordnande av vissa tjänster i handikappservicelagen i kommunerna år 2010 Källa: THL, Tjänster för funktionshindrade 2010 - Delrapport om kommunenkäten
4
1.11.2011 4 Tjänster för funktionshindrade 2010 – Delrapport om kommunenkäten Av de i handikappservicelagen stipulerade tidsfristerna medförde den som gäller uppgörandet av en serviceplan mest problem för de svarande kommunerna år 2010. Av de svarande kommunerna uppgav 62,8 procent att de hade haft avsevärda eller vissa svårigheter med att göra upp serviceplanerna utan obefogat dröjsmål. Svårigheterna med att ordna service varierade från tjänst till tjänst. Kommunerna hade inga större svårigheter med att ordna färdtjänst, men ordnandet av personlig assistans medförde vissa svårigheter. Antalet klienter som behöver personlig assistans har ökat under de senaste åren. Verksamhetskostnaderna har också ökat i de svarande kommunerna. Tyngdpunkten för det beviljade timantalet gällande personlig assistans låg på litet antal veckotimmar. Det vanligaste sättet att ordna personlig assistans var systemet med personlig hjälpare, som innebär att klienten fungerar som hjälparens arbetsgivare. http://www.thl.fi/fi/tilastot, Statistikrapport 35/2011 1.11.2011
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.