Ladda ner presentationen
1
Yrkesroller och arbetsuppgifter
Logi
2
Yrkesroller & arbetsuppgifter
På alla hotell finns många olika arbetsuppgifter som utförs av personer i olika yrkesroller På ett stort hotell med hög klass finns många yrkesroller och befattningar är mer specialiserade På ett mindre hotell och enklare finns få yrkesroller och varje befattning utför många uppgifter
3
Hotelldirektör – General Manager
Kallas även för vd (verkställande direktör) Yttersta ansvaret för driften av hotellet Yttersta ansvaret för administrationen Det ekonomiska och juridiska ansvaret Till sin hjälp har hotelldirektören en ledningsgrupp, som består av chefer för de olika avdelningarna
4
Ledningsgrupp Ekonomichef – Controller Sköter hotellets ekonomi
Personalchef – Human Resource Manager Hanterar personalfrågor Försäljningschef eller marknadschef – Sales and marketing Manager Marknadsför hotellet Håller kontakt med nya och gamla kunder Samarbetar med ortens turistföretag Hotellchef – Hotel manager Chef för själva hotellverksamheten Ansvarar för reception, konferens och våningsservice Restaurangchef – Food and Beverage Manager Ansvarar för restaurangverksamheten
5
Hotellreception Personliga egenskaper Serviceinriktad Stresstålig
Ordningsam Självständig Flexibel och mångsidig Kvalifikationer Utbildning (YH-utbildning eller högskoleutbildning) Språkkunskaper Datakunskaper
6
Arbetsuppgifter i hotellreceptionen
Mindre hotell bokningar in- och utcheckningar telefonsamtal information kassahantering försäljning av kioskvaror offerter konferensvärd städning hantera frukostbuffén
7
Arbetsuppgifter i hotellreceptionen
Större hotell Receptionschef Receptionist Telefonist Concierge, piccolo Nattreceptionist Bokning
8
Förmiddagspasset (07:00 – 15:00)
Stämma av med nattreceptionisten Räkna kassan och se till att den stämmer Information om hur dagen ser ut Utcheckningar vardagar fram till 10:00 helger fram till 12:00 gästen har rätt till rummet fram till 12:00 Förbereda för eftermiddagspasset
9
Eftermiddagspasset (15:00 – 23:00)
Överlämning mellan förmiddagspasset och eftermiddagspasset Räkna kassan och se till att den stämmer Incheckning av gäster Alla hotell har sina egna rutiner vid incheckning Ta emot bokningar när bokningsavdelningen stänger Ta emot samtal när telefonisten går hem för dagen
10
Nattpasset (23:00 – 07:00) Stämma av med eftermiddagspasset
Räkna kassan och se till att den stämmer Nattkörning – nightauditing Administrativt arbete Listor för städpersonal Listor för frukostpersonal Listor för bokningspersonal
11
Konferensavdelning Konferenschef
Ansvar för övergripande planering och bokning av konferenser Konferensbokning Konferensvärd/värdinna Bokning och planering av konferenser Information om konferenser till hotellets olika avdelningar Möblering av konferenslokal Ansvar för teknisk utrustning Servering Gästservice
12
Våningservice Chefshusfru
Yttersta ansvaret för städning av rummen och övriga lokaler Hotellhusfru Arbetsledare för rumsstädningen Schemaläggning Inköp av rengöringsmaterial Ansvar för hotelltvätt Restauranghusfru Arbetsledare för lokalstädningen Inköp av blommor och dekorationer Ansvar för restaurangtvätt Ansvar för personalutrymmen
13
Hotellstädning/rumsstädning
Hotellstädaren/städerskan har ansvar för att rummen på våningen städas Avreserum – städas extra noga då det ska bytas handdukar, bäddas med rent linne samt förberedas för en ny gäst Stannarum – städas naturligtvis också noga men lakan och handdukar byts inte alltid varje dag Se till att all gästutrustning finns på rummet Rapportera eventuella fel till fastighetsskötaren Klarrapportera rummet genom att meddela receptionen att rummet är klar för incheckning Ta hand om kvarglömda föremål
14
Lokalstädning Lokalstädaren/städerskan ansvarar för att andra utrymmen än sovrummen hålls rena och fräscha Offentliga lokaler som lobby, entré, restauranger och offentliga toaletter Konferenslokaler Kontor Kök Relaxavdelning Tömma papperskorgar och askfat Sköta och vattna blommor En lokalstädare bör ha blick för att upptäcka saker som bör åtgärdas
15
Frukostvärd/värdinna
Yrket för den morgonpigge! Oftast börjar man 05:30 Lägga upp och ställa fram frukostmaten på buffén Brygga kaffe och te Hålla borden rena från disk Fylla på buffén Hålla ordning på morgontidningarna Gå upp med frukostbricka till de gäster som beställer frukost på rummet Plocka undan frukostbuffén då frukosten stänger Vara vänliga och tillmötesgående Förbereda nästa dags frukost
16
Restauranger Kök Barer Festvåning (Disk) (Frukost)
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.