Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Frivillig skuldsanering varje dag
EN PRESENTATION AV INKASSO I PRAKTIKEN Peter Hellman, Informationschef, Alektum Inkasso AB Från “Aldrig ger efter för någon” “Ingen slipper undan” “Stenhård bevakning” Till Credit Management Solutions Vi sysslar med inkasso, men vi tror att vi kan göra det på ett sätt som gör att du behåller dina kunder.
2
Alla vill göra rätt för sig
1,7 miljoner aktiva inkassoärenden – inkasso och långtidsbevakning 35-40 % betalar frivilligt efter inledande kravåtgärder I 23 % av de ännu ej fullbetalda ärendena har det gjorts någon delbetalning. Välförpackade tjänster Alektum erbjuder såväl förebyggande som avhjälpande tjänster – allt från kreditupplysning och fakturering till inkasso och efterbevakning. Tjänsterna är baserade på mångårig branscherfarenhet. Det borgar för en hög lyckandegrad. Professionella medarbetare Våra handläggare är grundligt utbildade inom inkasso, telefonteknik och avslutsteknik. Merparten är också certifierade. Det ger en stabil bas för att kunna föra en givande dialog som leder till resultat. Avancerat teknikstöd Vi har ett marknadsledande datasystem som är utvecklat för att tillåta individuella lösningar. Det gör det enklare för våra medarbetare att nå en överenskommelse med din kund. Dessutom håller vi betydligt fler adresser i våra register än vad till exempel myndigheterna gör. Internationell närvaro Med Alektum får du samma höga kvalitet på indrivningen var din kund än befinner sig. Dessutom blir ditt arbete så mycket smidigare – ring bara din kontakt här hemma så får du hjälp med dina ärenden även utomlands. Jordnära attityd Den som har fått ett inkassokrav befinner sig i en utsatt situation. Därför är vi måna om att hålla en vänlig och trevlig ton vid indrivningen – så att du både får tillbaka dina pengar och behåller din kund. Som du vet är det väsentligt mycket lättare att få en befintlig kund att handla igen än att skaffa en ny. Slutsats: ”Vårt mål är att du ska få tillbaka dina pengar och samtidigt kunna behålla din kund.” Lägg gärna till något i stil med vad det är värt i kronor och ören att behålla sin kund. På så vis för du över diskussionen från pris till värde, och kan hävda att Alektum kanske är något dyrare initialt, men att det betalar sig mångfalt i slutändan. Frivillig skuldsanering varje dag.
3
Inkassoärendets kretslopp
Telefoninkasso/brev, Frivilliga uppgörelser Inkassokrav Värdering (“scoring”) Löpande värdering till dess betalning sker Tre sätt att inkassera pengar Brev telefon och kronofogde - Rätt åtgärd i rätt tid Rätt åtgärd mot rätt person Vi värderar minst en gång i månaden, med info från KFM, Skatteverket, UC, Lantmäteriverket, Bilregistret, Telefonnummer... Rättsliga åtgärder, verkställighet Frivillig skuldsanering varje dag.
4
En vanlig dag… …genomför vi 2 500 utgående telefonsamtal
…har 18,5 % av alla gäldenärer en pågående avbetalningsplan …är 9,2 % av alla ärenden föremål för utmätning Men endast… …0,66 promille av alla ärenden är tvistiga …0,71 promille av alla ärenden är föremål för konkurs …0,6 procent av alla ärenden är föremål för skuldsanering (på årsbasis) Välförpackade tjänster Alektum erbjuder såväl förebyggande som avhjälpande tjänster – allt från kreditupplysning och fakturering till inkasso och efterbevakning. Tjänsterna är baserade på mångårig branscherfarenhet. Det borgar för en hög lyckandegrad. Professionella medarbetare Våra handläggare är grundligt utbildade inom inkasso, telefonteknik och avslutsteknik. Merparten är också certifierade. Det ger en stabil bas för att kunna föra en givande dialog som leder till resultat. Avancerat teknikstöd Vi har ett marknadsledande datasystem som är utvecklat för att tillåta individuella lösningar. Det gör det enklare för våra medarbetare att nå en överenskommelse med din kund. Dessutom håller vi betydligt fler adresser i våra register än vad till exempel myndigheterna gör. Internationell närvaro Med Alektum får du samma höga kvalitet på indrivningen var din kund än befinner sig. Dessutom blir ditt arbete så mycket smidigare – ring bara din kontakt här hemma så får du hjälp med dina ärenden även utomlands. Jordnära attityd Den som har fått ett inkassokrav befinner sig i en utsatt situation. Därför är vi måna om att hålla en vänlig och trevlig ton vid indrivningen – så att du både får tillbaka dina pengar och behåller din kund. Som du vet är det väsentligt mycket lättare att få en befintlig kund att handla igen än att skaffa en ny. Slutsats: ”Vårt mål är att du ska få tillbaka dina pengar och samtidigt kunna behålla din kund.” Lägg gärna till något i stil med vad det är värt i kronor och ören att behålla sin kund. På så vis för du över diskussionen från pris till värde, och kan hävda att Alektum kanske är något dyrare initialt, men att det betalar sig mångfalt i slutändan. Frivillig skuldsanering varje dag. 4
5
Fem fördelar med inkasso
1. Frivillighet är alltid bättre 2. Flexibilitet och möjlighet till individuella lösningar genom dialog 3. Återskapade av relationer mellan gäldenär och borgenär 4. Stora samhällsekonomiska vinster 5. Hög grad av rättsäkerhet En lyckandegradshöjning på 5 % ger kr mer i kassan ( fakturor årligen om 300 kr i kapitalbelopp) Vi gör alltid vårt yttersta för att få in dina pengar – annars får vi inte betalt Att sälja in en ny kund är mer kostsamt än att behålla en gammal. (Marknadsföringskostnader, osäkerhet). Ny adress och telefonnummer gör kunden mer värdefull 15-21 alla vardagar, Ser till att brevet från Alektum hamnar överst i högen, lägger upp avbetalningsplaner. Gör att vi lyckas där fogden och våra konkurrenter går bet. Inga utläggsfakturor – vi gör rätt från början istället. Vi är så stolta över våra scoringmodeller att vi kan bekosta utläggen själva. Vår garanti för att få igen pengarna är vårt arbete, och du kan vara säker på att alltid ha de mest uppdaterade och bevakade inkassoärendena på marknaden Skuldsanering, konkurser, enklare juridik och utlandsinkasso ingår i priset! Spara tusentals kronor. Frivillig skuldsanering varje dag.
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.