Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avMargareta Lundström
1
www.zonta21.org 4.OMC Areamöten hösten 2009 Anna Hedin Vice guvernör
2
www.zonta21.org OMC forts Klubbar 70 Betalda medlemsavgifter 2399 Vårt mål i distriktet för bienniet är 1 ny medlem netto/per klubb, vilket innebär ca 3 nya medlemmar / klubb
3
www.zonta21.org OMC forts Hur ska vi kunna uppnå detta? Borde inte vara någon omöjlighet Viktigt dock att behålla de medlemmar man har och speciellt de nytillkomna
4
www.zonta21.org OMC forts Recruit to Retain frågor att ställa sig i klubbarna: Har vi en invalskommitté Har vi rekryterat nya medlemmar Har vi nettoökning Hur många ZING-möten (Zonta Information & Network Gathering) har vi haft Finns det tilltänkta medlemmar Är Din klubb ett ställe Du vill invitera en tilltänkt medlem till Om nej > ja, hur mår klubben
5
www.zonta21.org Recruit to retain Viktigt att rekrytera rätt personer Fråga vad man vill få ut av sitt medlemskap, men även vad man kan ge Tänk på att 49 % lämnar Zonta inom de 4 första åren – kostar mycket att administrera och tar energi Berätta vad vi förväntar oss av nya medlemmar
6
www.zonta21.org Tänk….. Varje medlem söker ny medlem, gärna flera Efterföljare – innan pensionering Tilltänkt medlem – blir hon invald I Club Manual som skickats till presidenter finns på sidan 40 tips för rekrytering
7
www.zonta21.org Hur värva yngre och nya medlemmar? Betona att Zonta är en internationell organisation Betona möjlighet till träning i ledarskap och till nätverkande med kvinnor i andra professioner Ge mer träning i Zontakunskap-unga kvinnor har ont om tid och vill satsa den tid de har på väsentligheter
8
www.zonta21.org Hur värva forts…. Lokala serviceprojekt gör er synliga och kan vara lockande Lojalitet och respekt mellan ledare och medlemmar Uppmuntra de unga att vara aktiva i klubben
9
www.zonta21.org Tips… Zonta 90 år, ett ypperligt tillfälle att synas Se Dig omkring - det finns en ny Zonta runt hörnet Det påstås att det finns flera profes- sionella kvinnor till styrelseposter, men de får ej erbjudande – Värva dem!! Inget kan ”säljas” utan aktiv reklam
10
www.zonta21.org Tips, forts… Bär Ditt Zonta-emblem med glädje Syns inte Zonta så finns inte Zonta Attention Interest Decision Action Aida-ett känt begrepp inom reklamvärlden
11
www.zonta21.org Tips, forts… En levande klubb är en oas för medlemmarna där man kan hämta inspiration och energi till vardagen
12
www.zonta21.org
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.