Ladda ner presentationen
1
Media och reklam
2
Medians roll - Vilka är massmediernas uppgifter?
Att ge och få information Vad händer i din stad, i Sverige, i Europa, i världen? Att underhålla Behöver vi avkoppling och spänning i vardagen? Att förklara Varför fick Sverige en ny regering? Varför betalar vi skatt? Att granska Hur kan vi kontrollera människor i maktpositioner? Att påverka åsikter Opinionsbildning: Media påverkar attityder och åsikter t.ex. vid val.
3
Användning av massmedier 2012
4
Användning av internet 2012
5
Internet:
6
TV:
7
Tidningar & tidskrifter:
8
Radio:
9
Böcker:
10
Olika typer av reklam Tv-reklam Adresserad direktreklam
Tv-kanaler som sänder från Sverige får inte rikta reklam till barn under 12 år. Adresserad direktreklam Företag får inte skicka adresserad direktreklam till personer under 16 år eftersom de inte på egen hand får ingå avtal. Reklam på internet Det finns inget förbud mot att rikta reklam till barn på internet. Det finns dock regler om hur den får se ut och vad den får innehålla. Olika typer av reklam
11
Det ska tydligt synas att det handlar om reklam och vem som är avsändare.
En förpackning får inte vara vilseledande, till exempel vara mycket större än nödvändigt. Trakasserier, våld och hot är förbjudet. Ord som ”billigast”, ”bäst”, ”gratis”, ”rea” och ”garanti” får inte användas hur som helst. Regler för reklam
12
REKLAM är ett sätt att marknadsföra en vara eller en tjänst för att övertyga människor att köpa den.
PROPAGANDA är systematiskt bedriven verksamhet som syftar till att med hjälp av språk, bilder eller andra symboler påverka människors åsikter, värderingar eller handlingar i en bestämd riktning. Reklam & propaganda
13
Top viral ads http://www.youtube.com/watch?v=kWBhP0EQ1lA
IUY&list=PLXKNwCjfGwoWZvkrc9jKonwDImCdB3UyN Top viral ads
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.