Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avÅke Strömberg
1
Västergötlands OF Välkomna till Tävlingsledar- och banläggarträff och Breddorienteringsträff
2
Program 18.00 Gemensamt om… - Bredd på tävling - Behålla ungdom - Team Sportia League - Kommunikationsstrategi 18.40 Fika 19.00 Delat… - TL och BL/ - Breddklubbar Västergötlands OF
3
Bredd på tävling Vad är det? Bredd på tävling
4
Orientering idag Föreningsverksamhet Tävlingar Motionsaktiviteter För orienteraren Tillgängligt för icke orienteraren Västergötlands OF
5
Föreningsverksamhet Tävlingar Motionsaktiviteter Även tillgängligt för icke orienteraren För orienteraren Nytt perspektiv Västergötlands OF
6
Bredd på tävling Vad är det? -Öppna motionsbanor -Inbjudan -Marknadsföring -Vägvisning -”nybörjarhjälp” -Pinnar/kompasser -Kartgaranti -Fria starttider -Stort startdjup -Tydligt PM -Tydlig skyltning Bredd på tävling
7
Bredd på tävling Nya klasser ÖM Trail -Som ÖM 2 fast lång -8-9 km Vit Bredd på tävling ÖM Hittaut -Naturpass/Hitta ut på arrangemanget -Anmälan, start/”mål” vid direktanmälan -Ingen tid inget resultat. ”Godkänt”.
8
Mer bredd på tävling - Tänk alltid målgrupp! - Underlätta deltagandet, före, under och efter! Västergötlands OF erbjuder… -Enkla anvisningar -Grafiskt stöd -MOL-kit -Marknadsföring Bredd på tävling
9
Frågor? Synpunkter? Vad anser du? Västergötlands OF
10
Ett initiativ för delaktighet, kunskap och engagemang Målgrupp 13-25 år Breddorientering för ungdom…
11
Västergötlands OF Förening… Anmäler ungdomar + mentor Söker idrottslyft Deltar på utbildning Skapar event/träning/tävling Långsiktigt engagemang Breddorientering för ungdom…
12
Västergötlands OF Teman - utbildningar -Kartritning -Banläggning -Ledarskap -Arrangera -Marknadsföra Breddorientering för ungdom…
13
Västergötlands OF Event/uppgift -Träning -Närtävling -Klubbevent -Motionsorientering -Börja orientera -Skolsprinten -SOL-skola Breddorientering för ungdom…
14
Västergötlands OF Tidsplan Mars/april – skapa intresse och engagera föreningarna Maj – Söka idrottslyft Juni/juli – skapa material Augusti – Uppstart Sep15-Juni 16 – Projekttid Breddorientering för ungdom…
15
Västergötlands OF Finansiering -Idrottslyftet SOFT -Erixsonska arvet -VOF medel Breddorientering för ungdom…
16
Västergötlands OF Målsättning -Minst 15 föreningar -Minst 50 ungdomar -Minst 15 mentorer -Minst 15 ”event” -Bidra till ökad kunskap, engagemang och delaktighet -Långsiktigt engagemang -Skapa ett varaktigt projektupplägg Breddorientering för ungdom…
17
Frågor? Synpunkter? Vad anser du? Västergötlands OF
19
Nya formatet -7 deltävlingar -Juniorklasserna inkluderas -Ny poängberäkning -Indv. Klasser DH14- DH20 Fokus på arrangemanget Inramning och bevakning
20
Västergötlands OF Nyhet 2015 Bästa och Mesta klubb avgörs över sex deltävlingar 2015. Detta för att prisutdelning ska kunna förättas på den sjunde tävlingen i cupen, som fortsatt utgör finalen för de individuella sammanräkningarna, men som alltså inte räknas i klubbsammanräkningarna.
21
Västergötlands OF 26/4 MedelGudhems IF 2/5 Lång Ulricehamns OK 3/5 MedelUlricehamns OK 6/6 SprintdubbelOK Klyftamo 29/8 Medel DMTibro OK/Hjobygdens OK 5/9 Sprint DMTrollhättans SOK 6/9 Lång DM Trollhättans SOK
22
Västergötlands OF VOFs part: -Arrangörsmaterial, (banderoller, beachflags, skyltar, snitsel mm) -Nummerlappar till 2-4 klasser -GPS:er för tracking 48 st -Poängberäkningar/ställning -Information -Samordning
23
Västergötlands OF Team Sportias part: -Portal -Försäljning på deltävlingar -Prisbord på deltävlingar -Prisbord/check totalt -Kostnad för allt arrangörsmaterial
24
Västergötlands OF Arrangörs part: -Satsa på Team Sportia League -Nyttja avsett material -Samverka med Team Sportia -Bevakning av valda klasser (Start, varvning/skog, förvarning, mål, gps, osv…) -Bredd på tävling
25
Västergötlands OF Föreningarnas part: -Satsa på Team Sportia League -Prioritera gärna -Förmedla information -Stöd bruset -Glädjs åt satsningen och de härliga deltävlingarna som väntar!!!
26
Frågor? Synpunkter? Vad anser du? Västergötlands OF
27
Ny strategi för kommunikation - Ingen mer Västgötaorientering - Digitala medier Hemsidan, Nyhetsbrev, Sociala medier - Tävlingsbilagan – Tävlingar - Sammankomster så som denna!Tävlingar
28
Västergötlands OF Vad kan ni göra? Besluta om hur ni hanterar informationen i er förening. - Sprida nyhetsbrevet? - Sprida bilagan - Tävlingar? - Dela på sociala medier? - VOFs nyhetsflöde på er hemsida?
29
Frågor? Synpunkter? Vad anser du? Västergötlands OF
30
Fikadags!!!
31
Breddträff - Breddprojektet idag - Börja Orientera - Motionsorientering - Breddorientering för ungdom - Erfarenhetsutbyte - Breddprojektet 2015 Västergötlands OF
32
Breddprojektet idag vägen till en ny orienteringsvardag 23 föreningar engagerade Ökning av motions-OL Ökning av tävlingsstarter Ökning av antalet tävlande Bredd på tävling 2 Hittaut orter (bud på fler) Flera föreningsträffar Flera samverkansprojekt Flera föreningar med kring projektinnehållet Spridning till fler distrikt Färre Naturpass Uthållighet Marknadsföring/information
33
Frågor? Reflektioner? Vad anser du? Breddorientering
34
Grundidé Växa genom att attrahera fler Nyttja det vi har Vara aktiva med föreningarna MARKNADSFÖRING = Ta plats! Breddorientering
35
Bakgrund Samhällstrender Positiv utveckling Befintliga förutsättningar Vi har mycket bra på plats: - Naturpasset - Hittaut - Hittaorientering - Motionsorientering - Öppna motionsklasser -Teknik -Litteratur -Mediabevakning -Landslag -O-ringen -VM 2016 Svensk orientering behöver… Tillgängligare klubbar och aktiviteter Offensiv marknadsföring ”Snyggare” arrangemang/aktiviteter Prioritera ”VAD” vi ska satsa på Skapa långsiktighet i det vi gör! Ha en tydlig strategi …och förmedla denna till och med föreningarna! Breddorientering
36
Målsättningar Engagera orienteringsföreningarna i en gemensam satsning för en helt ny orienteringsvardag! Mätbart är främst -Naturpasset -Hittaut -Hittaorientering -Motionsorientering -Öppna motionsklasser -Tävlingsstarter -Medlemmar Breddorientering
37
Metod Engagera orienteringsföreningarna i en gemensam satsning för en helt ny orienteringsvardag! Genom… Projektet Börja Orientera -Samlad web borjaorientera.nuborjaorientera.nu -Utbildning, workshops för ökad användning -Gemensam extern lansering -Marknadsföring nationell och lokalt -Satsning i sociala medier -Satsning på profilering av orientering -Sprida information om hur, när, var och för vem, brett. Det innebär egentligen -Föreningsutveckling -Offensiv orientering -Fokus på ”växa-målet” -Profilera orientering Breddorientering
38
Föreningen Framgång lokalt kräver lokalt engagemang Synkroniserad satsning som samordnas centralt Föreningarna erbjuds: -IOL mall för egen webb -Grafiskt material för digital och lokal marknadsföring -Utbildningar/workshops för konceptnyttjande -Riktat idrottslyftsmedel för marknadsföring? Breddorientering
39
Grafisk profil Tre element nyttjas frekvent. Kompassen, kartan och skogen. Loggan går i Orange/vitt och typsnittet är i huvudsak Gotham. SOFTs grafiska profil används i fråga om färger och typsnitt. Adressen till websiten är www.borjaorientera.nu Förbundets logga ska också vara synlig. Breddorientering
40
Ekonomi Beror sig helt på det… Ska vi… -Anställa -Marknadsmaterial -Marknadsaktiviteter -Utbilda -Utveckla Breddorientering
41
Tidsplan Projektet bör fortgå minst 2 år Grov tidsplanering -Sept 2014 Projektansökan -Nov 2014 Intern lansering -Nov 14 – mar 15 Intern bearbetning och utbildning -1 april 2015 Extern lansering -Apr 15 - Gemensam MF- nationellt/lokalt -Aug 15 - Gemensam MF- nationellt/lokalt -Nov 2015 utvärdering och omtag (få med flera) -Nov 2015 Intern info/MF -Nov 15 – mar 16 Intern bearbetning och utbildning -1 april 2016 Extern MF -Apr 16 - Gemensam MF- nationellt/lokalt -Aug 16 - Gemensam MF- nationellt/lokalt Breddorientering
42
Grundidé Växa genom att attrahera fler Nyttja det vi har Vara aktiva med föreningarna MARKNADSFÖRING = Ta plats! Breddorientering
43
Frågor? Reflektioner? Vad anser du? Breddorientering
44
Västergötlands OF Motionsorientering -ett enkelt sätt att paketera och marknadsföra era vanliga träningsorienteringar till fler än medlemmarna Video Motionsorientering.se
45
Västergötlands OF Körs regelbundet på flera ställen redan -Alingsås -Mark -Skövde -S och V. Skbg och Borås körde igång 2014… fler? Motionsorientering Målet är att det ska finnas i alla 9 kretsar 2015
46
Västergötlands OF Motionsorientering Potentiella målgrupper Motionärer som vill förlägga sin motion till naturen Konditionsidrottare Naturpassdeltagare som vill ta ett steg till Studenter på högskolor/universitet Företag med friskvårdskväll Nybörjarföräldrar till barn i 10-årsåldern Klubbens (och andra klubbars) medlemmar
47
Västergötlands OF Marknadsföringskanaler Motionsorientering.se Gemensamt lägger vi upp programmet på www.motionsorientering.se. Eventor Var och en registrera aktiviteten som närtävling i Eventor med ”Motionsorientering” förkryssad under ”Klasstyper”. Föreningens Hemsida Var och en lägger in samtliga aktiviteter i sina egna program/kalendrar för den egna föreningens verksamhet, samt marknadsför motionsorientering som en öppen aktivitet för även icke föreningsanslutna. ) www.motionsorientering.se
48
Västergötlands OF Marknadsföringskanaler E-postutskick Var och en av föreningarna nyttjar sina interna och externa kontaktregister för att sprida informationen och inbjudan. Facebookgrupper Var och en av föreningarna nyttjar sina interna och externa facebookgrupper för att sprida informationen och inbjudan. Trycksaker Affischering A4/A3 runt om i upptagningsområdet samt spridning av flyer genom föreningsmedlemmarnas försorg. Lokalpress Var och en av föreningarna avgör själva om man önskar annonsera i lokalpress eller ej (kostnadsfråga)
49
Västergötlands OF Västergötlands OF erbjuder… -Enkla anvisningar -Grafiskt stöd -MOL-kit Motionsorientering Grafiskt material och koncept är redan klart. Orientering.se
50
Frågor? Vad tycker du? Breddorientering
51
Västergötlands OF Ett initiativ för delaktighet, kunskap och engagemang Målgrupp 13-25 år Breddorientering för ungdom…
52
Västergötlands OF Förening… Anmäler ungdomar + mentor Söker idrottslyft Deltar på utbildning Skapar event/träning/tävling Långsiktigt engagemang Breddorientering för ungdom…
53
Västergötlands OF Teman - utbildningar -Kartritning -Banläggning -Ledarskap -Arrangera -Marknadsföra Breddorientering för ungdom…
54
Västergötlands OF Event/uppgift -Träning -Närtävling -Klubbevent -Motionsorientering -Börja orientera -Skolsprinten -SOL-skola Breddorientering för ungdom…
55
Västergötlands OF Tidsplan Mars/april – skapa intresse och engagera föreningarna Maj – Söka idrottslyft Juni/juli – skapa material Augusti – Uppstart Sep15-Juni 16 – Projekttid Breddorientering för ungdom…
56
Västergötlands OF Finansiering -Idrottslyftet SOFT -Erixsonska arvet -VOF medel Breddorientering för ungdom…
57
Västergötlands OF Målsättning -Minst 15 föreningar -Minst 50 ungdomar -Minst 15 mentorer -Minst 15 ”event” -Bidra till ökad kunskap, engagemang och delaktighet -Långsiktigt engagemang -Skapa ett varaktigt projektupplägg Breddorientering för ungdom…
58
Frågor? Vad tycker du? Breddorientering
59
Västergötlands OF Vägen till en ny orienteringsvardag 1. Gör hemläxan och förankra den! 2. Stärk den interna kommunikationen 3. Bygg team verka för ”samarbetsglädje” 4. Värdera den ideella tiden/samverka 5. Skapa en attraktiv föreningsverksamhet 6. Marknadsför er förening, orientering och aktiviteterna ni erbjuder
60
Frågor? Vad tyckte ni? Breddorientering
61
Erfarenhetsutbyte: Mixade gäng 4 å 4! - Vad har vi gjort? - Vad har varit framgångsrikt? - Vad är våra prioriteringar framöver? - Vad kan VOF bidra med mer? Västergötlands OF Tid för detta?
62
Frågor? Vad tyckte ni? Breddorientering
63
Västergötlands OF På gång i projektet - Börja Orientera - Motionsorientering - Bredd på tävling - Breddorientering för ungdom - Hitta Ut, 21 mars - Fortsatt finansiering MOL-Kit!
64
Frågor? Vad tycker du? Breddorientering
65
Tack för i afton! Västergötlands OF
66
Allt kommunicerar Tänk om Tänk nytt Tänk stort Var stolt! Breddorientering
67
Stärk den interna kommunikationen Använd flera kommunikationskanaler Hemsida, facebook, twitter, idrottonline, e-post, klubbtidning, månadsblad, affischer, möten mm Välj gärna en huvudkanal att peka på Tex Hemsidan, sedan tar sig olika grupperingar i klubben dit via olika kanaler. Kommunicera hur ni kommunicerar Gör det tydligt i föreningen vilka kanaler föreningen använder och hur de används
68
Breddorientering Stärk den externa kommunikationen - Marknadsför Endast målinriktat – bäst effekt Spontan marknadsföring Effekt vid god intern marknadsföring Målet och målgruppen styr insatsen, budskapet och val av kanaler - nya utövare, unga/äldre - sponsorer - politiker
69
Frågor? Reflektioner? Vad anser du? Breddorientering
70
Framtidens Idrottsförening Ökad kommersialisering Ökad individualisering Ökad behov av att se och synas Förändrad befolkningssammansättning Framtidens förening Breddorientering
73
Växa genom att attrahera fler? Breddorientering VerksamhetInfo & komm
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.