Ladda ner presentationen
1
Här ser ni några sidor som hjälper er att lösa uppgifterna:
GoogleEarth Wikipedia Gapminder Forex (valutaväxling) OBS! De fetmarkerade uppgifterna är på hög nivå! Behöver alltså inte lösas av alla.
2
Bekanta er med GoogleEarth i några minuter. Klicka på bilden.
2
3
Ni startar er resa i Stockholm. Ni flyger till Keflavik.
(1)Vad heter huvudstaden i det här landet ? (2)Landet är: (3)Valutan här är: (4)På flygplatsen handlar du en jacka för 750kr och betalar i landets valuta. (5) Sedan äter du en McDonald´s hamburgare för 50kr och betalar…………….i landets valuta. Landet har (6)………………….invånare, varav (7)…………………..bor i huvudstaden. (8) Hur många procent av landets invånare bor i huvudstaden? (Vägledning 1) (8) Om man hade velat att förhållandet mellan huvudstadens befolkning och landets befolkning skulle vara 40%, hur många måste flytta hit eller dit? 3
4
(9) Vad har det här landet för befolkningstäthet
(9) Vad har det här landet för befolkningstäthet? (antal invånare/kvadratkilometer) (10 a) Hitta 3 sevärdheter i det här landet som man inte får missa som turist! (11) Vad har det här landet för uppvärmning? Bidrar den här uppvärmningen till växthuseffekten?
5
När man flyger, så bidrar man till växthuseffekten rejält! Klicka här
(12) Vilka och hur mycket avgaser släpper ert flygplan ut på den här resan? Gör en tabell i ditt anteckningsblock. (13) Koldioxidutsläppen för de nya bilarna är 160 g/km. Hur många kilometer kan du köra med en sådan bil innan du kommer upp till samma nivå som den här flygresan? Diskutera resultaten! (14) Mät avståndet på ett ungefär mellan Stockholm och Keflavik. Använd googlelinjalen.
6
(19) Vad vet man om de här stenarnas historia?
(15) Från Keflavik flyger vi vidare till detta land (16) Valutan i detta land är och för 100 kr får vi: (17) Huvudstaden i det här landet heter och (18) formationen på bilden kallas för (19) Vad vet man om de här stenarnas historia? 6
7
Hur stor är ”stenomkretsen” i verkligheten?
20) Använd bilden till höger för att räkna ut stencirkelns diametern i verkligheten. (21) Hur stor är ”stenomkretsen” i verkligheten? (22) Hur stor är cirkelns area i verkligheten? (23) I det här landet mäter man avstånd på andra sätt än i Sverige. Kan ni ge exempel? Svara gärna så här: 1 meter = 1 centimeter = 7
8
Mät sedan avståndet från den här huvudstaden till Stockholm.
(24) Mät avståndet mellan Keflavik och det här landets huvudstad genom att använda Google Earth. (25) Mät sedan avståndet från den här huvudstaden till Stockholm. (26) När ni har åkt mellan Stockholm, Keflavik och den sista anhalten så har er resa bildat en triangel. Ni har mätt alla 3 avstånden. Rita nu triangeln i ert anteckningsblock, fast i skala : 1. 8
9
Mät vinklarna i din triangel.
(27) Mät vinklarna i din triangel. Vinkelsumman i en triangel är alltid grader. Läs på sinus, cosinussatsen. Hur kan du använda ex sinussatsen på din triangel? (28) Vad har din triangel för omkrets? (29) Vad skulle den ”riktiga triangeln” (er resa) haft för omkrets? Skriv svaret i km. (30) Vad har din triangel för area? (31) Vad skulle den riktiga triangeln haft för area? 9
10
(32) På föregående bild ser ni ett viktorianskt hus från England
(32) På föregående bild ser ni ett viktorianskt hus från England. Vad menas med att det är ”viktorianskt”? (33) Husgaveln innehåller två olika men ändå lika trianglar...Vad är olika och vad är lika hos dem? (33) Kolla upp vad likformighet är! (34) Vad kallas den här typen av triangel? (likbent?, liksidig? rät?) Kan ni ge exempel på sådana trianglar som förekommer i vår vardag? 10
11
När byggdes det här byggnadsverket?
(35) Bilden till höger visar en del ifrån vår sista huvudstads ena kännemärke. Vad tänker jag på? (36) När byggdes det här byggnadsverket? (37) Hur stor del utgör själva klockan (cirkeln) av kvadraten som finns runtom klockan? Svara gärna i procent. Fixar ni inte detta själva, kika på vägledning 2) 11
12
(39) Ta reda på hur hög den här byggnaden är i verkligheten
(39) Ta reda på hur hög den här byggnaden är i verkligheten. Mät sedan höjden här på bilden och skriv vilken skala bilden är ritad i. (40) Det här tornet består av olika geometriska figurer. Både ”tvådimensionella” och ”tredimensionella”. Vilka tänker jag på? (41) I samband med förra frågan har du förhoppningsvis hittat både figurer som har ”areor” och kroppar som har ”volymer”. Beräkna dessa figurers areor och dessa kroppars volym genom att mäta på skärmen. 12
13
Har du fixat fråga 41 så har du nog svarat i cm2 när du har räknat ut arean och cm3 när du har räknat ut volymen. (42) Skriv areorna i dm2, mm2, dkm2, hm2 och km2 (43) Skriv volymerna i dm3, mm3, dkm3, hm3 och km3.
14
(44) Om vi hoppar tillbaka till Island lite…Här till höger ser du Islands flagga. Rita flaggan i ditt anteckningsblock, där flaggans längd ska vara 15 cm. Du måste börja med att komma på vilken skala det blir! (45) I Islands flagga förekommer en sorts kvadrat, två olika stora rektanglar samt två kors. Mät i ditt anteckningsblock ock räkna ut arean för kvadraten samt de två olika rektanglarna. Skriv svaren i dm2 samt mm2. (46) Är de två rektanglarna ”likformiga”?
15
Månghörningar, diagonaler
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.