Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Livsmedelskontroll
2
Välkomna! Miljöavdelningens livsmedelspersonal 2015:
Malin Liss Lundeberg (inspektör t.o.m. maj) Lis Ryberg (samordnare) Emma Boström (inspektör) Thinh Vo (inspektör)
3
Innehåll 2014 - Resultat från den planerade kontrollen 2015:
Planerad kontroll Kontrollmetoder, kontrollområden, projekt Nyheter och information
4
2014 – resultat från planerad kontroll
5
Planerade respektive genomförda kontroller
6
Resultat för respektive kontrollpunkt
7
Nedkylningskontroller
9
Kontroll av varmhållning
10
Kontroll av kylförvaring
11
Kontroll av rengöring av ytor som kommer i kontakt med livsmedel
12
Kontroll av rengöring av övriga ytor
14
Resultat för köttprojekt
16
Resultat för riksprojekt (Leksand)
18
”Sanktions”beslut
19
2015 – planerad kontroll Inspektioner (alla anläggningar)
Oanmält Kontroll av att lagkraven uppfylls, t.ex.: Är temperaturen i kylarna rätt? Finns det fullt utrustade handtvättställ? Revisioner (restauranger och pizzerior) Föranmält Kontroll av verksamhetens system för säkra livsmedel 1.1 Infrastruktur, lokaler, underhåll
20
2015 – planerad kontroll Kontrollområden för de flesta verksamheter:
1. Infrastruktur, lokaler och utrustning 2. Råvaror och förpackningsmaterial 3. Säker hantering, lagring och transport 6. Rengöring 12. Information 13. Spårbarhet
21
2015 – planerad kontroll Kompletterande kontrollområden för vissa anläggningar: 8. Temperaturer 9. Personlig hygien 10. Utbildning 11. HACCP 15. Övrigt
22
2015 – planerad kontroll Projekt
Samsynsprojekt i Dalarnas Län Ökad samsyn i kontrollen så att företagarna blir likvärdigt bedömda i hela länet Ta fram en rutin för hur avvikelser ska följas upp inom länet Saminspektioner i restauranger Livsmedelsverkets kontrollprojekt 2015
23
Nyheter och information
Informationsförordningen Nya regler om livsmedelsinformation, inklusive märkning Förordning (EU) nr 1169/2011 OBS! Började gälla 13 dec 2014 OBS! Livsmedelsverkets föreskrifter om livsmedelsinformation (LIVSFS 2014:4) Vägledning ute på remiss
24
Informationsförordningen
Märkning av färdigförpackade livsmedel Nytt är bl.a: Krav på viss teckenstorlek Ursprungsmärkning för kött från fler djurslag Allergener ska anges tydligare Infrysningsdatum för kött och fisk Obligatorisk näringsdeklaration
25
Informationsförordningen
För mer information om märkning av färdigförpackade livsmedel, se broschyr från livsmedelsverket
26
Informationsförordningen
Mat och dryck som INTE är färdigförpackad Fr.o.m. 13 dec 2014 Skärpta krav på information om allergener T.ex. restauranger, kaféer
27
Mat och dryck som inte är färdigförpackad
1. Oförpackade livsmedel T.ex. mat på restaurang, godis i lösviktsförsäljning 2. Livsmedels som förpackas på försäljningsstället på konsumentens begäran T.ex. potatissallad i delikatessdisk som förpackas vid köp, viss distansförsäljning (t.ex. hemleverans av förbeställd pizza eller varma /kalla matlådor) kunden ska kunna fråga personalen om innehållet vid köp/beställningstillfället 3. Livsmedel färdigförpackade för direkt försäljning Förpackning sker på samma ställe som försäljning, t.ex. pizzasallad på pizzerian eller kakpåsar på konditori – kunden ska kunna fråga personalen om innehållet
28
Mat och dryck som inte är färdigförpackad
Vilken information ska lämnas till konsumenten? Oavsett kategori : Information om allergener ska ALLTID lämnas Livsmedlets beteckning – om kunden frågar
29
Mat och dryck som inte är färdigförpackad
För kategori 2 och 3 ska även följande uppgifter kunna lämnas om kunden frågar efter dem: Ingredienser Nettokvantitet Bäst före-dag eller sista förbrukningsdag Särskilda villkor för förvaring och/eller användning Kontaktuppgifter Uppgift om ursprungsland (för vissa livsmedel) Bruksanvisning
30
Mat och dryck som inte är färdigförpackad
Allergener – hur ska informationen lämnas? Skriftligt eller muntligt Om muntligt, krävs särskild upplysning om att informationen finns att få, t.ex. Är du allergisk? Du kan alltid fråga oss om innehållet i maten!
31
Allergener – hur ska informationen lämnas?
Skriftlig information kan lämnas: På en skylt i anslutning till livsmedlet
33
Allergener – hur ska informationen lämnas?
Skriftlig information kan lämnas: På en skylt i anslutning till livsmedlet I menyer
35
Allergener – hur ska informationen lämnas?
Skriftlig information kan lämnas: På en skylt i anslutning till livsmedlet I menyer I en skrift som följer med livsmedlet På en läsplatta eller datorskärm
36
Allergener – att tänka på
Om den enda allergen som finns i ett livsmedel ingår i beteckningen behöver ingen ytterligare information ges: t.ex.”Sellerisoppa” Har all personal tillräcklig kunskap om allergener och rutiner för information? Det måste gå att kontrollera att informationen som ges stämmer! Hur hanterar vi allergener i vår verksamhet?
37
Allergener - servering av specialkost
När matgästens allergier har utretts och noterats i förväg krävs ingen särskild information t.ex. skolor, förskolor, äldreboenden, sjukhus OBS! - känner man till vissa matgästers allergier men inte alla krävs tydlig information till de som inte får specialkost Specialkost kräver precis som tidigare särskilda rutiner för tillagning och servering
38
Nyheter och information
Livsmedelsombudsmannen Livsmedelsverket Riktar sig till Livsmedelsbranschen Tips om allt som du misstänker inte följer svenska regler och lagstiftning – du kan vara anonym Kontakt via web-formulär, eller
39
Nyheter och information
Livsmedelsverkets vintermöte 3 feb 2015 Senaste anmälan i morgon tisdag 13/1 – Timavgiften för livsmedelskontroll höjdes vid årsskiftet och är nu 1100:- Utbildning för livsmedelsföretagare under våren 2015
40
Utbildning för livsmedelsföretagare
För verksamheter med större risker Fokus på faror och förståelse Egen kontroll, lagstiftning, mikrobiologi, grundförutsättningar, HACCP, faroanalys Servera och/eller sälja säkra livsmedel Tre eftermiddagspass 1000:- / person Anmälan via , senast 31/1
41
Det var allt från oss! Frågor? Tack för att ni kom. Vi ses!
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.