Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avRune Fredriksson
1
Speltestning -Fuzzy Logic
2
Bakgrund ”Speltestning är den viktigaste aktiviteten en speldesigner ägnar sig åt, ironiskt nog är det oftast den aktiviteten en speldesigner vet minst om” (Fullerton, Tracy, 2008)
3
Syfte - Utveckla en metod för att i så stor utsträckning som möjligt automatiskt kunna hitta kryphål och strategier i ett spel, samt kunna jämföra detta mot hur speldesignern ämnat att spelet skulle spelas
4
Problemformulering - Är det möjligt att automatiskt testa om de tänkta strategierna är tillräckligt tydliga för spelarna med hjälp av data mining och fuzzy logic?
5
Delmål - Vilka data och på vilket sätt ska data samlas in? - Kan man med hjälp av fuzzy logic analysera data från speltest och dra användbara slutsatser om spelstrategier och hur spelet kommer spelas? - Hur ska data fuzzifieras för att visa tydliga resultat? - Hur ska resultaten presenteras för att visa mönster och strategier? - Hur ska metoden utformas generellt för att stödja spelutveckling i stort?
6
Teori – Fuzzy Logic - L.A. Zadeh – 1965 - En mängd vackra kvinnor -Oskarp logik -Svaren är osäkra, inte logiken -Flyttal mellan 0 och 1
7
Teori – Fuzzy Logic Exempel: Kalle 30år, Sven 50år -Avgöra ung/gammal -Binär logik : ålder < 40 = ung -Fuzzy logic : ung = (1/0, 0/50)
8
Teori – Fuzzymängden ung
9
Teori – Fuzzymängden gammal
10
Teori – Fuzzy Logic Linguistiska variabler och värden -Kalle är gammal -Om Kalle är gammal så går han långsamt
11
Teori – Fuzzy Logic Häckar (eng. Hedges) -Ändra utseendet på en fuzzymängd -väldigt, ganska, mer eller mindre mm. -Mer och tydligare information -Fuzzymängden väldigt ung
12
Teori - Speltestning -En-och-en-testning -Grupptestning -Feedback forum -Intervju -Öppen diskussion -Data hooks
13
Relaterat arbete Microsoft + Bungie Studios
14
Relaterat arbete Microsoft lab -Startades 2004 (före releasen av Halo 2) -2300h på 2 månader mha data hooks -Svåra monster,vapen för bra mm -Intervju, feedback forum, en-och-en- testning
15
Relaterat arbete Microsoft lab -Typisk testsession -Konkret exempel – självmord
16
Relaterat arbete -Inte tillräcklig testning hos många spelföretag -Speltestning blir konsultuppdrag (iBeta,VMC Game Labs)
17
Frågor?
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.