Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Entreprenörskap Initiativ Problemlösning Samarbetsförmåga Handling
Företagande Entreprenörskap Självförtroende Förhållningssätt Företagsamhet Vad är entreprenörskap? I ett brett perspektiv kan entreprenörskap handla om allt möjligt. Kan man säga att man arbetar entreprenöriellt för att man ”samarbetar”. Det behövs mer fokus och mer riktning än så. Vårt perspektiv på Ung företagsamhet är att elever i skolan behöver träning i det entreprenöriella förhållningssättet som innefattar allt detta. Men vi har avgränsat arbetet och ger det en riktning. Genom våra läromedel får eleverna träning och vägledning i att driva företag på gymnasiet och bli mer företagsamma på grundskolan. Kommunikation Innovation Kreativitet Nyfikenhet Initiativförmåga Process
2
”En viktig uppgift för skolan är att ge överblick och sammanhang
”En viktig uppgift för skolan är att ge överblick och sammanhang. Skolan ska stimulera elevernas kreativitet, nyfikenhet och självförtroende samt vilja till att pröva egna idéer och lösa problem. Eleverna ska få möjlighet att ta initiativ och ansvar samt utveckla sin förmåga att arbeta såväl självständigt som tillsammans med andra. Skolan ska därigenom bidra till att eleverna utvecklar ett förhållningssätt som främjar entreprenörskap” Ur läroplanen för grundskolan 2011 (LGR 11) ”Skolan ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper och förhållningssätt som främjar entreprenörskap, företagande och innovations- tänkande. Därigenom ökar elevernas möjligheter att kunna starta och driva företag. Entreprenöriella förmågor är värdefulla för arbetslivet, samhällslivet och vidare studier” Ur läroplanen för gymnasieskolan 2011 (GY 11)
3
Är detta något nytt? ”Syftet med utbildning är inte att göra de unga perfekta i något ämne, utan att öppna och stimulera deras sinnen så att de på bästa sätt kan utveckla sin kompetens i vilket ämne som helst, när de sedan kommer att ägna sig åt det.” John Locke 1689
4
Tre läromedel på grundskolan: d - Vårt samhälle (åk 2-5) - Se möjligheterna (åk 6-8) - Min Framtid & Ekonomi (åk 8-9) En processutbildning på gymnasiet: d - UF-företagande; starta, driva och avveckla ett UF-företag under ett år
5
Vad händer sen – UF alumni jg - 40% av UF-eleverna har större sannolikhet att blir chef % av UF-eleverna har lägre sannolikhet att bli arbetslösa (goda samhällsmedborgare) - UF-eleverna har i större utstäckning påbörjat och avslutat en högskoleutbildning. - UF-eleverna har i större utsträckning högre lön, cirka en månadslön mer i årsinkomst.
6
Var med och bidra till samhällsutveckling! Bli vår samarbetspartner!
"Vi tror på unga människor och vi vill att de ska tro på sin egen företagsamhet" Gör du också det? Var med och bidra till samhällsutveckling! Bli vår samarbetspartner!
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.