Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Processutveckling på Arlanda Peter Eriksson 2005-11-17
2
Benchmarking Sjh Pat FlplPax?
3
Verksamheten
4
Paxflöden med flygplatsperspektivet Avgående Ankommande Transiterande
5
Strategi ~DMAIC Definiera problem Klagomål Avvikelser Kartlagd process Mäta Definiera problem Analysera Förbättra Definiera processen Problem- inventering Kontrollera LIPOK Avgränsa Pax- intevjuer ?PDSA Översikts- karta Process i förändring
6
Strategi ~DMAIC Definiera problem Klagomål Avvikelser Kartlagd process Mäta Definiera problem Analysera Förbättra Definiera processen Problem- inventering Kontrollera LIPOK Avgränsa Pax- intevjuer ?PDSA Översikts- karta Process i förändring
8
Strategi ~DMAIC Definiera problem Klagomål Avvikelser Kartlagd process Mäta Definiera problem Analysera Förbättra Definiera processen Problem- inventering Kontrollera LIPOK Avgränsa Pax- intevjuer ?PDSA Översikts- karta Process i förändring
10
Probleminventering
11
Strategi ~DMAIC Definiera problem Klagomål Avvikelser Kartlagd process Mäta Definiera problem Analysera Förbättra Definiera processen Problem- inventering Kontrollera LIPOK Avgränsa Pax- intevjuer ?PDSA Översikts- karta Process i förändring
12
Mäta?
14
Strategi ~DMAIC Definiera problem Klagomål Avvikelser Kartlagd process Mäta Definiera problem Analysera Förbättra Definiera processen Problem- inventering Kontrollera LIPOK Avgränsa Pax- intevjuer ?PDSA Översikts- karta Process i förändring
15
Fyra pågående projekt Förseningarna Skyltningen Kö till säkerhetskontrollerna Kö till incheckningen (exemplet)
16
Anländande vs incheckade
17
Anländandemönster Diskarnas öppettid
18
Anländandemönster Diskarnas öppettid
19
Ett lyckat test OrdinarieTest Medelväntetid44 min9 min Andel <15 min1 % (mål 95%) 95 % (mål 95%) Total väntetid150 h26 h Planerad bemanning3 pers 6 h2 pers 4 h Kö max128 pax38 pax Antal mätpunkter/pax 204/210169/179
20
Strategi ~DMAIC Definiera problem Klagomål Avvikelser Kartlagd process Mäta Definiera problem Analysera Förbättra Definiera processen Problem- inventering Kontrollera LIPOK Avgränsa Pax- intevjuer ?PDSA Översikts- karta Process i förändring
21
Lärdomar … flöden är inte självklart för alla… … variation i flöden gör det inte enklare… … passagerarperspektivet känns tryggt… … datainsamlingen är krävande… … probleminventeringen fungerar alltid… … lösningar är i vägen för problemen… … vi kokar soppa på en spik… … var är lärandet?
22
Frågor?
23
Välkommen till Arlanda!
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.